عملیات مرمت و بازسازی خانه هروی در شهرستان سرایان آغاز شده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ عرب،مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: خانه هروی در داخل یكی از گذر های بافت تاریخی شهر سه قلعه یكی از نمونه های اصیل معماری ایرانی با ویژگیهای این معماری یعنی درونگرایی و حیاط مركزی محسوب می شود و با شماره 29942 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


وی افزود: بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاقهای دور تادور حیاط اطاق بادگیر و انبار است.

عرب گفت: این بنای تاریخی ارزشمند با انعقاد تفاهم نامه مرمت مشارکتی، در سال جاری خوشبختانه از محل منابع ملی مبلغ 450 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی ارزشمند اختصاص یافت.


وی افزود: کارگاه مرمتی این بنا از ابتدای تیر ماه دائر شده و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به دلیل عدم سبک سازی و انجام چندین مرحله اندود کاهگل، از اولویت های این بنا و سایر بناهای تاریخی شهرستان می باشد که در این بنا در حال انجام است.


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: پس از سبک سازی، پوشش مجدد قسمت های تخریب شده و آسیب دیده، دوغاب ریزی با ملات شن و گچ در دو مرحله، استحکام بخشی سقف، مرمت دیوارهای دور تا دور بنا، شیب بندی، قوره گل و اندود کاهگل در دولایه انجام خواهد شد و جمع آوری موزاییک فرش کف حیاط، زیرسازی، احیاء باغچه ها و حیاط اصلی و آجر فرش بنا از دیگر برنامه های مرمتی در نظر گرفته شده است که در صورت وجود اعتبار انجام خواهد شد.


عرب افزود:سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه ای با مالکان بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می نماید و با اختصاص اعتبار با مشارکت مردم، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی و احیاء می شوند.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.