«کاکولی پزون» یکی از سنت های قدیمی استان چهارمحال و بختیاری در شب های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه رمضان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ «کاکولی پزون» یا «کاکولی پزان» یکی از سنت‌های قدیمی چهارمحال و بختیاری است که در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، بویژه در شب بیست و هفتم در سراسر استان انجام می‌شود.

کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضان


در این شب، هر خانواده با توجه به بضاعت مالی، و با نیت برآورده شدن حاجت و استجابت دعا، به پخت و نذر کاکولی پرداخته و این نذر را هنگام افطار در بین همسایگان، مردم روزه دار و همچنین احیا کنندگان شب قدر توزیع می‌کنند.

زنان فامیل، بیشتر به صورت همیار گروهی کاکولی می‌پزند.

کاکولی نوعی نان است که خمیر آن از آرد شیر، آب و انواع خشکبار مانند گردو، کشمش و بادام تهیه و بر روی این نان، کنجد، زیره، زرده تخم مرغ، گل رنگ، زعفران و گیاهان معطر افزوده و در تنور پخته می‌شود.

نان کاکولی بسیار مغذی و متناسب با اقلیم کوهستانی است که موجب تقویت و تجدید قوای جسمانی روزه داران می‌گردد.

در شهرکرد (مرکز استان) افرادی که کاکولی پخته اند آن‌ها را در صحن مطهر امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) بین زائران، رهگذران و نمازگزاران روزه دار پخش می‌کنند.

فرخ شهر و بروجن از دیگر شهر‌های استان است که کاکولی پزان در آن رایج می‌باشد.

این نان در بروجن به نام «کپچی» معروف است.

یکی از دلایل پخت و توزیع کاکولی در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان این است که اولاً‍ از شب‌های قدر و شب نزول قرآن بوده و اطعام و توزیع نذورات بین روزه داران و نیازمندان دارای فضیلت می‌باشد و دیگر به شکرانه اینکه خانواده‌ها به خوبی و سلامتی ماه روزه را با عبادت به روز‌های پایانی رسانده اند.

گفتنی است: در گوشه و کنار ایران اسلامی، آداب و رسوم خاص و متفاوتی برای مناسبت‌های مختلف سال نظیر ماه مبارک رمضان وجود دارد که هر کدام از این آیین‌ها و آداب و رسوم، برخاسته از فرهنگ عامه یا فولکلور و اعتقادات مردمان آن مناطق می‌باشد.

در استان چهارمحال و بختیاری هم این آداب و رسوم ویژه همواره وجود داشته است و به دلیل ریشه‎ای که در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد نه تنها در گذر زمان دچار خللی نشده، بلکه روز به روز بر اهمیت آن افزوده شده و مردم با شوق هر چه تمام به آن‌ها توجه دارند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.