راکتور خورشیدی در آینده‌ای نزدیک در قزوین رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ رقیه جلالی مخترع این راکتور خورشیدی امروز به خبرنگاران گفت: این راکتور خورشیدی در ایران به ثبت رسیده است و ۹۰ درصد پیشرفت دارد وپس از ماه مبارک رمضان رونمایی خواهد شد.
 
رونمایی از راکتور خورشیدی به زودی 
 
وی افزود: با طراحی و ساخت این دستگاه برای نخستین بار می‌توان بخار خورشیدی را در بلند مدت ذخیره کرد.
 
به گفته جلالی مخترع راکتور خورشیدی، به دلیل وجود اشعه زیاد خورشید در تابستان، این اشعه با فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در راکتور خورشیدی، بخار ۳۰۰ درجه را ذخیره می‌کند و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما در جاهای مختلف استفاده می‌شود.

وی گفت: یکی از موارد استفاده این سیستم در گلخانه‌ها است که اکسیژن و دی اکسید کربن و هوای گرم را تنظیم می‌کند.

جلالی گفت:سیستم پارابیولیک که تن‌ها سیستم اختراعی در دنیا است، ماده سیال حرارتی را گرفته و به طور هوشمند تبدیل به بخار ۳۰۰ درجه با ۳۲ بار فشار می‌کند.

مخترع راکتور خورشیدی گفت: ذخیره گرمایش درمدت ۸ ماه مهم‌ترین ویژگی این سیستم است.
 
به گفته جلالی، به علت تامین قطعات، قیمت تمام شده محصول اولیه یک میلیارد تومان است که اگر به تولید انبوه برسد، قیمت به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند.
 
وی افزود: از این سیستم می‌توان برای گرمایش همه محیط‌ها اعم از مسکونی، تجاری، دستگاه‌های اداریو گلخانه‌ها، تنظیم دما و رطوبت آن استفاده کرد.
 
جلالی، با اشاره به اینکه سیستم راکتور خورشیدی نیاز به تعمیر ندارد، افزود: این سیستم تا ۴۰ سال قابل استفاده می‌باشد.
 
اختراع سیستم پکیج آبگرم یکپارچه خورشیدی، سیستم پکیج خورشیدی فولکمن جهت گرمایش کف استخر و ساختمان‌ها، سیستم تامین آبگرم، راکتور خورشیدی و سیستم تسویه آب دریا از دیگر اختراعات این مخترع است.
 
رییس پارک علم و فناوری استان هم در این نشست از قزوین به عنوان یکی از قطب‌های مهم انرژی‌های نو یاد کرد و گفت: به طور قطع محصول جدید راکتور و ژنراتور خورشیدی ساخت رقیه جلالی نیز یکی از امکانات جدید ما خواهد بود تا با حمایت از آن بسترهای لازم برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی در فاز جدیدتر ایجاد شود.
 
یوسف گرجی، افزود: در کشور ترکیه ۷۰ درصد مصرف انرژی خانگی از انرژی خورشیدی است و ما نیز می‌توانیم در ایران با وجود چنین ظرفیت‌های عظیمی استفاده از این انرژی را افزایش دهیم.
 
مدیر کل جذب سرمایه گذاری استانداری هم در این نشست تن‌ها راه نجات کشور را استفاده از تولیدات دانش بنیان دانست و تاکید کرد باید از این دانش تولید ثروت کرد.
 
بهنام ملکی با بیان اینکه باید به صادرات فکر کنیم، گفت:اگر محصولات دانش بنیان تجاری شده و به ثمر برسد هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
 
وی، با اشاره به اینکه محصولات شرکت‌های دانش بنیان باید به صنایع ارائه شود، افزود: باید فن بازار‌ها را تقویت و تبادل ایده و سرمایه داشته باشیم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.