یکی از وعاظ برجسته تهران گفت: اخلاق، ادب،خودسازی و عبودیت رمز موفقیت و ماندگاری آیت‌الله سید مهدی یثربی امام جمعه فقید دارالمومنین کاشان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام و المسین سید علی غروی، دیشب در آیین یازدهمین سالگرد عروج و فقدان این عالم ربانی در مسجد جامع حبیب بن موسی (علیهماالسلام) دارالمومنین کاشان گفت: سید مهدی یثربی عالمی ساده، خدمت‌گذار، انسانی ارزشمند و صمیمی بود که در قلب و دل مردم خانه کرده و همیشه زنده است.

وی،با تاکید بر سیل جمعیتی که از مردم قدرشناس، عالم دوست و عالم پرور در ساعات اولیه بعد از افطار برای شرکت در مراسم این عالم ربانی شرکت می کنند گفت:شرکت آنها در این مجلس بیانگر احترامی است که این مردم به عالمان ربانی، انسان‌های بزرگ، خلیق و بیوت علما خاصه بیت یثربی دارند.

این واعظ برجسته تهران با اشاره به آیه قرآنی «یا ایهاالناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تفلحون» گفت:واژه عبادت و اطاعت از حضرت دوست که در این آیه آمده است یکی از مباحث قابل تامل، اهمیت و دقت در ماه مبارک رمضان است.

حجت‌الاسلام و المسین غروی،تفاوت واژه «عبد و عبودیت» را با توجه به سخن علمای لغت‌شناس از جمله مفردات راغب اصفهانی اشاره کرد و فت: عبودیت اظهار ذلت و عبادت نیز همان اظهار تزلزل ولی با مراتب بالاتر از آن با غایت خشوع در برابر حضرت حق است.

وی،آیه قرانی«سبحان الذی اسری بعبده...» مبتنی بر معراج پیامبر و ذکر شهادتین«اشهد ان محمد عبده رسوله» بر رسالت پیامبر در تشهد نماز را یادآورشد و گفت: اهمیت واژه «عبد» به اندازه‌ای است که خدواند تبارک و تعالی پیامبر را عبد خود در این دو مورد ذکر کرده‌است.

به‌گفته‌وی،بندگی و اتصال به سرچشمه لایزال الهی انسان به خداوند مانند اتصال میوه به درخت می باشد مادامی که بر درخت است تازه، سالم و بدون مشکل است اما همین که از اصلش جدا شد دچار فساد می‌شود بنابراین انسان‌ها نیز تازمانیکه با عبودیت وصل به خدا باشند شکست‌ناپذیر و پیروز و حتی پس از مرگ جاوید هستند.

حجت‌الاسلام و المسین غروی،ماه مبارک رمضان را ماه بندگی و عبادت دانست و گفت:عبادت مثل درخت تنومندی است که 70 جز یا شاخه دارد.

وی، دعا، شکر بر نعمت، احترام به عالم و کسب روزی حلال را از مصادیق عبادت برشمرد و گفت:عبادت یعنی اوج خلوص و ذلت میلیاردها سلول بدن در تمام مراحل زندگی از کار، تحصیل، ارتباط با خانواده و مردم در برابر خدا و فقط خدا را دیدن و ناددیدن غیر ذات باری تعالی است.

به‌گفته‌وی،امیرالمومنین علیه السلام نیز می‌فرماید«نگاه به عالم ربانی، نگاه به امام مقسط، نگاه بر اساس مودت و دوستی به برادر مسلمان و نگاه همراه با رفعت و رحمت به والدین عبادت است».

*آیت الله سید مهدی یثربی مدیر و مدبری بااخلاق در اصلاح امور جامعه بود

این واعظ برجسته تهران،با اشاره به اینکه عالم ربانی بر اساس گفته ابن اثیر«هو مربی امرالناس بالتدبیر و الاصلاح» کسی است که با مدیریت و تدبیر و اخلاق در جهت اصلاح جامعه گام برمی‌دارد گفت: آیت الله سید مهدی یثربی مدیر و مدبر بااخلاقی در اصلاح امور جامعه بود.

حجت‌الاسلام و المسین غروی،با تاکید بر اصل و نسب و ریشه خانوادگی آیت الله سید مهدی یثربی از پدری عالم به نام سید محمدرضا یثربی که از علما و شاگردان میرزای شیرازی از مفاخر روحانیت بود گفت:برادر وی نیز آیت‌الله العظمی آمیر سیدعلی یثربی کسی بود که در فقه و اصول و مبانی عرفان یکی از شاگردانش امام خمینی و در فلسفه مرحوم شاه آبادی شد.

وی،تحصیل مقداری از مقدمه و سطوح عالی توسط آیت الله سید مهدی یثربی نزد برادرش آمیرسیدعلی را خاطرنشان‌کرد و گفت: پس از آن نیز مراحل درسی سطح عالی را در محضر بزرگان و علمایی از جمله نزد سلطانی طباطبایی، شیخ عبدالجواد اصفهانی، آیت الله نجفی مرعشی و درس خارج فقه و اصول را در محضر مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی سید حسین بروجردی،آیت الله سید محمد محقق داماد، نزد امام راحل، آیت‌الله شیخ محمد علی اراکی و آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی یعنی نزد فهول علما گذراند.

به‌گفته‌وی، آیت الله سید مهدی یثربی، تفسیر و فلسفه و حکمت را نزد حضرت آیت الله استاد بزرگوار علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه گذراند بطوریکه شخصیت علمی و بزرگ وی بر هیچ شخصی پوشیده نیست.

*مبارزات سیاسی و الفبای مبارزه در کاشان قبل از پیروزی انقلاب

حجت‌الاسلام و المسین غروی، مبارزات سیاسی آیت الله سید مهدی یثربی را قبل از پیروزی انقلاب در کاشان زمانیکه خیلی ها نمی دانستند الفبای مبارزه چیست تاکیدکرد و گفت:وی مبارزات سیاسی را در خط امام و تقویت نظام نهضت و انقلاب آموزش داد و پس از انقلاب اسلامی نیز با حکم امام خمینی(ره) امام جمعه کاشان و نماینده ولی فقیه در مجلس خبرگان طی دوره شد بطوریکه در یکی از دوره‌ها رای اول را در استان اصفهان در خبرگان داشت.

*آیت الله یثربی عالمی که ذره‌ای تکبر و خودخواهی نداشت

وی، با تاکید براهمیت علم، درس و شاگردی آیت الله سید مهدی یثربی در محضر علما و بزرگان روحانیت و مراجع گفت: وی عالمی بود که ذره‌ای تکبر و خودخواهی نداشت که این نکته باید مدنظر طلاب و علمایی باشد که می‌خواهند در آینده رهبری و هدایت جامعه را برعهده داشته باشند.

به‌گفته‌وی، اخلاق، ادب،خودسازی و مرتبه عبودیت رمز موفقیت و ماندگاری آیت‌الله سید مهدی یثربی امام جمعه فقید دارالمومنین کاشان بود که وی را به اینجا رساند و در قلب‌ها زنده نگه داشت.

حجت‌الاسلام و المسین غروی،توصیه لقمان به فرزندش در رعایت داشتن بهترین غذا(آنقدر گرسنگی بکش که نان خشک برای تو خوشمزه ترین غذا باشد)، بهترین خانه (دل و قلب مردم بهترین خانه است با خدمت و محبت بدست آور)و بهترین بستر خواب(آنقدر کاری و فعال باش که در صورت خستگی و خواب بر روی زمین بهترین رختخواب تو باشد) را تاکیدکرد و گفت:11 سال از رحلت آیت الله سید مهدی یثربی می‌گذرد و امشب به هیچ کسی نگفتند که حتما باید در این مراسم شرکت کنی و اگر نیایی با تو برخورد می شود بلکه این مردم با میل و رغبت قلبی و علاقه‌ای که از محبت سید مهدی دارند و در قلب‎هایشان خانه کرده است به این مجلس بزرگداشت آمده‌اند.

به‌گفته‌وی، آیت الله سید مهدی یثربی کسی بود که در خبرگان رهبری وعظ می کرد.

وی، حضور انبوه مردم کاشان در مراسم یازدهمین سالگرد رحلت آیت الله سید مهدی یثربی را نگاه مردم به اخلاق، منش و رفتار وی عنوان‌کرد و گفت:پس نگاه به صورت عالم ربانی یعنی استفاده کردن از خط فکری علما است که از مرگش نیز در نگاه به اخلاق و ادب و معرفت او تداوم دارد.

به‌گفته‌وی،به همین دلیل است که می گویند علما جانشینان پیامبران هستند و با مرگ علما ثلمه ای بزرگ به اسلام وارد می شود چون رفتار و فکر و هدف آنها ادامه دارد.

حجت‌الاسلام و المسین غروی، تصریح‌کرد:آثار و برکات این عالم خدوم و خلیق با به جای گذاشتن فرزندان بزرگ، خوب و بزرگواری است که یکی از آنها شخصیت علمی آمیر سید محمد یثربی است یکی از علمایی است که اگر علما در حوزه علمیه قم به آن امید داشته باشند وی است.

*خدمات و برکات آیت الهئ یثربی همچنان در تداوم و جریان است/عالم ربانی برای کسی کیسه نمی دوزد

وی با تاکید بر اینکه آمیر سید محمد یثربی فرزند آیت الله سید مهدی یثربی شخصی صاحب علم در فقه، اصول، فلسفه، تفسیر، کلام و منابر اخلاقی است و در مقالات و مصاحبه ها به تمام ابعاد توجه می کند گفت:فکر و اندیشه عالم ربانی در امتداد و جریان است و هدایت اثر گذار او بر یک نفر مثل هدایت همه افراد جامعه و نور خورشید بر همه موجودات است.

وی با تاکید موکد بر این کلام امیر المومنین که نگاه به عالم ربانی(عالم ربانی برای کسی کیسه نمی دوزد و چشمش به دست کسی نیست)، نگاه به حاکم عادل، فرماندار عادل، استاندار عادل، رییس جمهور عادل، نخست وزیر عادل، نگاه با مهربانی و عطوفت به والدین و نگاه بر اساس مودت و دوستی به خاطر خدا به برادر مسلمان نه به خاطر حزب، گروه و هیات را می فرماید تصریح کرد: مسوولین، علما و هیاتی ها به خاطر خدا به این مردم خدمت و کمک کنید و عشق بورزید.

به گفته وی، حوزه علمیه آیت الله سید مهدی یثربی با تربیت هزاران ساگرد، بیمارستان تخصصی قلب با نام وی که خدمات بسیاری به بیماران این شهرستان و شهرهای مجاور می دهد بخشی از خدمات و برکات امام جمعه فقید کاشان است که همچنان پس از حیات پربرکتش در تداوم و جریان است و مردم این شهر را علاوه بر هدایت و رهبری منتفع می کند.

آیین یازدهمین سالگرد عروج و فقدان مثال علم و عقلانیت، انسان دوستی و پاسدار حریم ارزش های والای اسلامی عالم خدوم آیت الله معظم آقای حاج سید مهدی یثربی (طاب ثراه) با حضور گسترده اقشار مردمی شامگاه روز پنجشنبه، ششم رمضان المبارک 1438،مطابق با 11 خرداد 1396 بعد از افطار در مسجد جامع حبیب بن موسی (علیهماالسلام) کاشان برگزارشد.

شایان ذکر است:آیت الله سیدمهدی یثربی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان و نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سال 1304 شمسی در کاشان چشم به جهان گشود.
وی از محضر مدرسان و استادانی چون مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمود نجفی و آیات عظام سلطانی طباطبایی، نجفی مرعشی، سیدمحمد محقق داماد، گلپایگانی، اراکی، بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) بهره ها برد.
تاسیس چندین مدرسه علمیه، مرکز اعزام مبلغ به شهرها و روستاها، صندوق اندوخته جاوید، احداث کتابخانه، تاسیس رضویه کاشانی ها در مشهد مقدس و ساخت بیش از صدها مسجد، حسینیه، درمانگاه، حمام، خانه عالم وخوابگاه دانشجویی از جمله خدمات ارزشمند آیت الله یثربی است.
این عالم جلیل القدر شامگاه شنبه ششم ماه رمضان سال 1427 هجری قمری برابر با هشتم مهرماه سال 1385 به ملکوت اعلی پیوست و پیکر مطهرش در جوار شهیدان کاشان در گلزار شهدای این شهرستان(دارالسلام) به خاک سپرده شد.

 

 

انتهای پیام/م

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.