از ابتدای امسال تاکنون موردی از ابتلا به بیماری کریمه کنگو در استان یزد مشاهده نشده است .

 لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: این بیماری از طریق گزش کنه از دام به انسان منتقل شده و در صورت عدم تشخیص به موقع و رسیدگی به بیمارمنجر به فوت این افراد می شود.

لطفی ازجمله راه های انتقال این بیماری میتوان به مصرف گوشت های آلوده،تماس با ترشحات حیوانی از جمله ادرار و خون ،و گزش مستقیم دامدار توسط کنه نام برد.

علائم اولیه  بروز این بیماری گلودرد،تب ،سردردو حالت تهوع است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت:در فاز دوم این بیماری فرد وارد مرحله خونریزی دهنده می شود و اختلالاتی را در سیستم انعقادی خون ایجاد میکندو در سراسر بدن ارگان های داخلی و بیرونی منجر به خونریزی های پیشرونده شده که باعث از دست رفتن مقدار خون زیادی از فرد شده که پیشگیری از آن غیر ممکن نیست.

در صورت عدم رسیدگی به موقع فرد مبتلا در اثر خونریزی های شدید فوت خواهد شد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد نیز گفت: از جمله شرایط پیشگیری های اولیه از این بیماری میتوان به معاینات دام قبل از کشتار،استراحت  دام به مدت دوهفته قبل از کشتار،مرحله پیش سردگذاری اشاره کرد.

 حدادزاده افزود : در صورت داشتن زخم سطحی در پوست از لمس گوشت بدون دستکش خودداری شود.

وی افزود: در صورت اطمینان از عدم اجرای مرحله پیش سرد گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰تا۴درجه یخچال نگه داری کنند.

گوشت مرغ و لبنیات دام هیچ مشکلی نداشته و به راحتی قابل مصرف برای مردم است.

تب کریمه کنگو بیماری خطرناک ویروسی  خونریزی دهنده که در سال۱۹۴۴میلادی در شبه جزیره کریمه شناسایی و اپیدمی عامل اون توسط کنه هیالومادر کنگو تشخیص داده شد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.