ریيس گروه پيشگيري از بيماريهاي واگير مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: بیماری تب کریمه کنگو در سطح استان تحت کنترل است و مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری اجتناب از ذبح دام در شرایط غیر بهداشتی است.

برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، ذبح غیر مجاز ممنوعبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا کنون دو نفر به دلیل ذبح غیر بهداشتی دام به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند افزود: هر دو نفر این بیماران پس از درمان با شرایط جسمانی مناسب از بیمارستان مرخص شده اند.

وی با اشاره به ماه های اردیبهشت و خرداد تا اواسط تابستان را زمان فعالیت کنه هیالوما عنوان کرد و گفت: شهروندان به منظور پیشگیری از این بیماری از خرید و ذبح دام در منازل به ویژه در حاشیه شهر خودداری کنند.

ریيس گروه پيشگيري از بيماريهاي واگير مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه بررسي هاي اپيدميولوژيک بيماري CCHF  يا تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در سالهاي گذشته در ايران نشانگر وقوع بيماري همزمان با افزايش دما وفصل فعاليت "کنه هيالوما" در نقاط مختلف کشور افزود: بر اساس اعلام مرکز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت در فروردين امسال طغيان (بروز خارج از انتظار ) اين بيماري در يکي از استانهاي مرزي کشور رخ داده است.

وی گفت: در پي اعلام طغيان اقدامات لازم در پيشگيري از شيوع آلودگي دامها و ورود دام غير مجاز توسط دامپزشکي ومراجع ذيربط تشديد شد.

دکتر نهبندانی افزود: همچنین در زمينه پيشگيري از بروز بيماري در انسان با تشديد نظام مراقبت بيماري CCHF نيز آموزش و مکاتبات لازم ، ابلاغ مجدد دستورالعملها و تاکيد بررعايت احتياطات استانداردتوسط پرسنل بهداشتي درماني صورت گرفت.

وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و خودداری از ذبح دام در منازل گفت: کشتار دام بايد فقط در کشتارگاههاي مجاز وتحت نظارت دامپزشکي صورت گرفته و پس از طي پيش سرد فرآورده هاي گوشتي به بازار عرضه شود.

وی افزود: به شهروندان توصیه می شود از خوردن گوشت تازه يا جگر تازه خام و نيم پخته به صورت جدي خودداري کنند.

انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.