مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:ذبح غیربهداشتی دام باعث افزایش بیماریهای مشترک میان انسان و دام می شود.

افزایش انتقال بیماریهای مشترک با ذبح غیربهداشتی دامبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر صادقی با اشاره به فرارسیدن عید قربان و ضمن هشدار به مردم افزود: ذبح دام علاوه بر این که در منازل و معابر عمومی ممنوع است، همچنین ریسک ابتلا به بیماریهای مشترک میان انسان و دام را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه خون و ترشحات دام آلوده زمینه ابتلا به بیماریهای خطرناک مانند تب کریمه کنگو، تب مالت، سیاه زخم و کیست هیداتیک را افزایش می دهد، افزود:‌ شهروندان به منظور تامین سلامت خود و خانواده از ذبح غیر بهداشتی دام در معابر عمومی و واحدهای مسکونی خودداری کردند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کشتارگاهها در صورت نیاز به صورت رایگان، عمل ذبح دام را انجام می دهند.
صادقی با اشاره به اینکه گوشت دام تازه ذبح شده قابلیت استفاده ندارد و باید به مدت 24 ساعت در فضای پیش سرد نگهداری شود،افزود: هم اکنون در تمامی کشتارگاههای فعال امکان نگهداری گوشت دام پس از ذبح فراهم شده است.
وی با تاکید بر اینکه اساس قانون مجازات اسلامی، ذبح دام در معابر عمومی جرم محسوب می شود،افزود: بر این اساس تیم های نظارتی از معاونت بهداشتی، اداره دامپزشکی و دادستانی در قالب گروههای سیار در استان تشکیل شد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با افراد برخورد قانونی خواهد شد.
او با اشاره به پیشگیری از روش های غلط و غیر بهداشتی ذبح دام،گفت: قصابان و یا افرادی که نسبت به ذبح دام اقدام می کنند چاقو را با دهان خود هرگز نگه ندارند و همچنین زن ها نیز پس از قربانی دام از تماس مستقیم دست با دام اجتناب کنند و حتما از دستکش استفاده کرده و مراقب بریدن دست خود نیز باشند.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار