کرمان؛

از خودگذشتگی بزرگ ترین کمک به افراد نیازمند پیوند

از خودگذشتگی خانوادهای افراد مرگ مغزی رنج را در بیماران نیازمند اهدای عضو کاهش می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،دکتر"محمدرضا عبادزاده" فوق تخصص پیوند کلیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مناسبت 31 اردیبهشت­ ماه روز اهدای عضو گفت: نارسایی کلیه یکی از بیماری­ هایی است که گریبانگیر بیماران می­ شود و قند و فشارخون بالا دو علت نارسایی کلیه محسوب می ­شوند.

وی ادامه داد: در نارسایی کلیه، این عضو عملکرد اصلی خود را انجام نمی دهد و نیاز به یک درمان جایگزینی دارد که درمان­ ها به دو روش دیالیز و پیوند کلیه انجام می­ شود.

این متخصص ارولوژی گفت: پیوند به عنوان اولین خط درمان نارسایی کلیه است که به دو صورت اهدای عضو از طریق فرد زنده و یا اهدا از بیمار مرگ مغزی انجام می ­شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورها که اهدای کلیه فقط از طریق مرگ مغزی انجام می شود، لیست­ های انتظار طولانی مدتی دارند.

وی با بیان اینکه پیوند کلیه از فرد زنده هم انجام می­ شود، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ما بیشتر آمار پیوند کلیه از دهنده زنده است و در کرمان هم حدود 65تا 70 درصد مواردی که پیوند انجام می ­شود به همین صورت است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم از دهنده زنده کلیه را پیوند بزنیم همه فاکتورهای سلامتی فرد دهنده بررسی می­ شود و اگر کوچکترین نگرانی در مورد سلامت فرد داشته باشیم به هیچ وجه دست به این کار نخواهیم زد.

دکتر عبادزاده گفت: اهدای عضو از دهنده زنده بهتر است خویشاوند باشد و سن دهنده عضو در این نوع پیوند 18 تا 45 سال در نظر گرفته می ­شود.

وی با تاکید بر این موضوع که باید از نظر اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی فرهنگ سازی بیشتری در جامعه انجام شود، بیان کرد: اگر خانواده هایی که درگیر این موضوع می شوند از خود گذشتگی انجام دهند رنج زیادی از دوش بیماران نیازمند دریافت عضو برداشته می ­شود.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار