یک متخصص تغذیه با هشدار به بی توجهی افراد به فشار خون بالا به ارائه برخی نکات تغذیه‌ای پرداخت.

نسبت به فشار خون بالا بی تفاوت نباشید/ این قاتل خاموش را جدی بگیرید
فرشته شهیدفر‌ متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روز جهانی فشارخون‌ اظهار داشت: بیماری فشار خون بالا بیماری مزمن شایعی است که در آن مقدار فشار خون از حد طبیعی بالاتر می‌رود و منجر به آسیب اندام‌های حیاتی مثل قلب، مغز، کلیه و چشم می‌شود.

بسیاری از افراد سال‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند که کنترل، خود مراقبتی و درمان می‌تواند در ابتلا به بیماری فشار خون بسیار تأثیرگذار باشد.
 
وی عنوان کرد: بیماری فشارخون باعث گرفتگی عروق و مشکلات قلبی می‌شود و افرادی که سابقه چنین بیماری را دارند باید از مصرف بیش از حد نمک خودداری کنند.
 
شهیدفر تأکید کرد: مصرف بیش از حد نمک و حتی چربی می‌تواند بیماری افزایش فشار خون را تحریک کند و افراد مستعد به این بیماری باید مصرف سبزیجات و میوه‌جات را جزو برنامه اصلی و روزانه خود قرار دهند.
 
وی ادامه داد: افرادی که دارای بیماری فشارخون هستند باید از مصرف انواع ترشی و غذاهای شور جلوگیری کنند، زیرا نمک به عنوان قاتل سفید باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از جمله کلیه، قلب می‌شود و رگ‌های شریانی را تنگ می‌کند.
 
این متخصص تغذیه یادآور شد: مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم  و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد. پس باید مصرف نمک را محدود کنید و مواد غذایی حاوی پتاسیم،منیزیم و کلسیم دریافت کنید.

وی یادآور شد: زالزالک یک درمان گیاهی مؤثر برای کاهش فشار خون است که هزاران سال در طب سنتی چین بکار برده شده است. جوشانده زالزالک تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست. و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار موجود است.علاوه بر این می توانید از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشارخون استفاده کنید. بطورکلی کرفس ادرارآور است و به همین دلیل در پایین آوردن فشارخون موثر می باشد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حجت اله خرمی
۲۳:۵۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
تذکر واصلاح مصرف سدیم و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد
موجب افزایش فشار خون میشود لطفا مطلب بالا را اصلاح فرمائید
آخرین اخبار