خانه قاجاری فرهنگ شهر یزد با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد مرمت و بازسازی شد.

محمدرضا فلاحتی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: این بنا از خانه های ارزشمند داخل بافت تاریخی یزد است که در محله فهادان، کوچه بقعه دوازده امام واقع شده است و مربوط به دوره قاجار است. 

 فلاحتی  افزود: معماری بنا همساز با اقلیم گرم و خشک کویری یزد به صورت حیاط مرکزی  و در اطراف آن اتاق ها، مطبخ، تالار و بادگیر به ارتفاع 11 متر از سطح زمین شکل گرفته است.

وی در خصوص مصالح به کار رفته در این بنا اظهار داشت: عمده مصالح به کار رفته در بنا از خشت، گل، چوب و آجر می باشد.

فلاحتی در ادامه گفت: این بنا در مسیر گردشگری بافت تاریخی و بناهای ارزشمندی همچون مدرسه ضیائیه، بقعه دوازده امام، برج و بارو و بقعه شیخ احمد فهادان واقع شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد در خصوص مرمت بنا عنوان کرد: مرمت و حفاظت بنا از موریانه و کنترل آن در برنامه های اداره کل قرار گرفت و اقداماتی از جمله: استحکام بخشی دیوارها، نماسازی، ساخت و نصب درب های چوبی، اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی، آجر فرش کف فضاها، مرمت پشت بام، سفیدکاری فضاها، ساخت بادگیر در این بنا انجام شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان یزد ابراز امیدواری کرد جهت رفاه حال مسافران و گردشگران این بنای تاریخی به زودی به بومگردی تبدیل می گردد.

 مرمت بنای یاد شده توسط مالک و با مشارکت و همکاری این اداره کل در راستای حمایت از مالکان و بهره برداران آثار تاریخی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.