مردم زلزله زده تربت جام بیش از ۳۰ روز از زلزله ۶ ریشتری همچنان نگاهشان به کمک مسئولان است و نگران هوای سرد پاییزی هستند مه بی سرپناه چه کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، بیش از یک ماه از روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه که زمین لرزه ۶ ریشتری شهرستان تربت جام را بشدت لرزاند وخسارت‌های زیادی به منازل روستایی وارد کرد می‌گذرد.

پس از گذشت ۳۶ روز برای اطلاع از اقدامات انجام شده توسط مسئولان امر و بررسی مشکلات به روستاهای زلزله زده دهستان موسی آباد تربت جام سر می‌زنیم و از نزدیک از روند خدمات رسانی و به گفت: گو با روستائیان آسیب دیده پبرامون مشکلات پس از زلزله می‌پردازیم و آنچه در این گزارش می‌خوانید مشاهدات وضعیت موجود نزدیک‌ترین روستا‌ها به کانون زلزله سفید سنگ فریمان می‌باشد.

با همکاری هلال احمر به سمت روستاهای زلزله زده حرکت کرده و در مسیر راه ابتدا به روستای ۲۲۰ خانواری تیمنک سفلی رسیدم که دراین روستا در صحن حیات خلوت منازل چادرهای سفید رنگ هلال احمر خود نمایی می‌کرد که ساکنین برای استراحت در شب استفاده می‌کنند.

سراج الدین برنا از اهالی روستای تیمنک سفلی با قدردانی از خدمات ارائه شده پس از زلزله گفت: پس از وقوع زلزله مسئولین بلافاصله به این روستا مراجعه و ارزیابی اولیه از منازل آسیب دیده و تحویل چادر اقدام کردند.

وی افزود: بیشتر منازل این روستا ترک خورده که باید بازسازی ومقاوم سازی شود که برخی از اهالی با برداشتن سقف خانه‌ها مشغول مقاوم سازی هستند.

عبدالرشید رشیدی هم بیان داشت: بیش از ۵۰ واحد مسکونی حدود ۸۰ درصد خسارت وارد شده که قابل سکونت نیست و مشکل ما گرفتن وام است که هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئوف رشیدی دهیار روستا تیمنک سفلی با اشاره به مشکلات آسیب دیدگان گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فاز اول برای احداث ۲۰ واحد منزل موافقت کرده که صاحبان آن در حال تشکیل پرونده و دریافت وام ۲۷ میلیون تومانی هستند.

عظیمی دیگر عضو شورای اسلامی به دیگر مشکل آسیب دیدگان اظهار داشت: اماکن نگهداری برای دام‌ها دچار آسیب شده که با پیگری‌های انجام شده تاکنون هیچ نتیجه از سوی مسولان امر نگرفتیم.

وی اضافه کرد: قنات روستا تخریب شده وآب کشاورزی روستا قطع شده است که برای لایروبی هیچ اقدام صورت نگرفته است.

در ادامه به روستای دوسنگ مراجعه کردم که رئیس شورای اسلامی با ابراز رضایت از خدمات انجام شده ستاد بحران به این روستا گفت: زندگی در روستا به صورت عادی مثل قبل از وقوع زلزله ادامه دارد.

یوسف اردشیر افزود: در روستای ۲۰۰ خانواری دوسنگ ۷ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ ردصد تخریب شد که کارهای اولیه برای دریافت وام انجام گرفته قرار بود امروز بنیاد مسکن برای خاک برداری وشروع عملیات ساختمانی مراجعه نمایند که هنوز تا این ساعت از روز حضور نیافته وکار عملیاتی برای ساخت وساز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: روستاهای آسیب دیده در بین کوه‌ها قرار دارد وسرمای زود رس را پیش رو داریم واز مسئولان انتظار داریم برای احداث منازل تخریب شده هرچه سریع‌تر دست بکار شوند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات روستا گفت: قنات روستا ۲۰۰ متر تخریب وآب آن به نصف رسیده از که نیاز به لایروبی دارد وهمچنین مدرسه روستا با وجود ۱۸۶ دانش آموز قابل استفاده نیست از مسئولان آموزش وپرورش تقاضا داریم ساخت این مدرسه را در اولویت اعتبارات مدرسه سازی قرار دهند که دانش اموزان از تحصیل باز نمانند.

در ادامه تهیه این گزارش به روستای صد درصد تخریب شده قلعه سرخ نزدیک‌ترین روستا با فاصله ۳۰ کیلومتری از کانون زلزله رسیدیم رئیس شورای اسلامی قلعه سرخ با قدردانی از خدمات ارائه شده به آسیب دیدگان گفت: از همان ساعات اولیه زلزله مسئولان استانی ومحلی با مراجعه به روستا وارائه خدمات اولیه وبسته‌های حمایتی وبهداشتی وغذای گرم توسط آستان قدس رضوی آلام بخش دلهای آسیب دیدگان شدند.

غلامعلی زارع مقدم افزود: با همکاری بنیاد مسکن واردوهای جهادی سپاه کار خاک برادی واحدهای مسکونی تخریب شده به اتمام رسیده است ودرحال حاضر مشغول پی ریزی ساختمان‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: برای دریافت تسهیلات بانکی پرونده‌های واحدهای تخریب شده در بنیاد مسکن تکمیل ودر حا ارسال به بانک‌های عامل است واز میئولان بانکی تقاضامندیم با تسریع در پرداخت وام نسبت به ادامه عملیات ساختمانی همراه شوند که تعداد ۲۰ واحد در فاز اول ساخت وساز شروع شده است.

وی با قدردانی از تلاش‌های هلال احمر و بنیاد مسکن گفت: در ارتباط با بازسازی فضای نگهداری دام‌ها هیچ کاری صورت نگرفته که در همین پس لرزه بیش از ۵ ریشتری اخیر یک واحد دامی تخریب وتعدادی از دام‌ها تلف شده اند که خوراک سگ وگرگ‌ها شده اند.

زارع مقدم تصریح کرد: قنات روستا به طول ۱۵۰۰ متر کاملا تخریب شده و آب قطع گردیده است هر روز به لحاظ جمع شدن آب قنات ریزش و تخریب وخسارت ادامه دارد.

وی با اشاره به مهمترین نیاز مردم روستا گفت: جاده روستا عملیات پل سازی و زیرسازی انجام گرفته، ولی تاکنون آسفالت نشده است واز مسئولان اد اره راه تقاضا دارم پیگیر آسفال باشند وهمچنین آب شرب روستا با تانکر توسط اداری آبفای روستایی انجام می‌گیرد این درصورتی است که فاصله روستا با آب لوله کشی شرب سالم وبهداشتی هفت کیلومتر است.

وی عنوان کرد: روستای قلعه سرخ مدرسه ندارد ودانش آموزان برای تحصیل فاصله ۳ کیلومتری به روستای یکه پسته می‌روند ومسجد روستا هم کاملا تخریب شده که همت بلند خیرین ونیکوکاران را می‌طلبد.

زارع مقدم تاکید کرد: از مسئولین عاجزانه تقاضا مندیم قبل از رسیدن فصل سرما کمک ومساعدت کنند آسیب دیدگان در منازل جدید اسکان پیدا کنند.

یکی از ساکنان چامزار سفلی گفت: بیش از ۸۰ درصد منازل روستا تخریب شده وعملیات خاکبرداری ادامه دارد ومنتظر پرداخت وام بانکی برای ساخت وساز هستیم.

حسین انصاری افزد: به دلیل تخریب منازل مسکونی مردم اهالی روستا آب و نان، غذا وحمام ندارند وبرای تامین نان باید فاصله ۶۵ کیلومتری را تا شه سپری کنند وآب شرب روستا قبلا با تانکر تامین می‌شد.

وی ادامه داد: شب‌های روستا سرد وروز‌ها گرم است و به دلیل نزدیکی رویتا به کانون زلزله، پس لرزه‌ها آسایش مردم را گرفته است.

فرماندار تربت جام گفت: بیش از ۵۴ روستا و آبادی در دهستان موسی آباد ازبخش مرکزی و صالح آباد دچار آسیب کلی و جزئی شدند.

علی رستمی با بیان اینکه اولویت اول ما ارزیابی، اسکان موقت و اضطراری آسیب دیدگان بود افزود: به همت ستاد مدیریت بحران و هلال احمر در ۱۰ ساعت اولیه وقوع زلزله با توزیع و نصب چادر بخشی از مشکلات اولیه آسیب دیدگان حل شد.

وی تصریح کرد: با ادامه ارزیابی‌ها در روز دوم و بدلیل بافت خشت و گلی بسیاری از واحد‌ها مشخص شد که امکان استفاده از خیلی واحدهای دیگر وجود ندارد که نهایتاً روز بعد نیز با نصب چادر‌ها اسکان موقت آسیب دیدگان ادامه پیدا کرد که این روند کماکان ادامه دارد.

فرماندار تربت جام با اشاره به آخرین وضعیت زلزله زدگان بیان داشت: در ادامه ارزیابی‌ها مشخص شد تعداد سه هزار و ۴۳۶ واحد مسکونی و غیر مسکونی در این روستا‌ها دچار خسارت شده اند.

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان تربت جام با بیان اینکه تاکنون هزار و ۶۳۰ چادر و سه هزار و ۵۰۰ بسته غذایی، لوازم اولیه زندگی و بهداشتی به آسیب دیدگان تحویل شده خاطرنشان کرد: روند خدمات رسانی به آسیب دیدگان شتاب بیشتری گرفته و کماکان ادامه دارد.

رستمی اعلام کرد:همزمان با اسکان موقت ساکنان مناطق زلزله زده کار ارزیابی از میزان خسارت به واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز وادامه دارد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بیان داشت: تا پایان روز دوم پس از وقوع زلزله ۱۵۵۹ واحد مسکونی خسارت دیده شناسایی شدند که از این تعداد ۱۹۱ واحد تخریب ۱۰۰ درصد و ۶۳۱ واحد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۷۳۷ واحد نیز تا ۵۰ درصد آسیب دیده اند.

فرماندار شهرستان تربت جام گفت: عملیات آوار برداری، انتقال مصالح و کار بازسازی در مناطق زلزله زده شهرستان در کمتر از یک هفته آغاز شد که این یک رکورد محسوب می‌شود.

رستمی با بیان اینکه ۳۴۳۴ واحد مسکونی و غیر مسکونی در ۵۴ روستا و آبادی این شهرستان دچار آسیب شده است گفت: با پیش بینی تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی و ۵۰ میلیون ریال بلاعوض فعلا کار عملیات ساختمانی با منابع بنیاد مسکن آغاز شده است.

وی از مالکان واحد‌های مسکونی خسارت دیده خواست: آسیب دیدگان با ماموران و عوامل اجرایی همکاری لازم را داشته باشند تا روند بازسازی سامان مطلوبی پیدا کند.

رئیس هلال احمر تربت جام با اشاره به خدامات ارائه شده به زلزله زدگان گفت: همزمان با مقوع زلزله تعدا ۵ تیم ارزیاب به محل حادثه اعزام که پس از بررسی روستاهای تحت تاثیر حادثه زلزله به ۷۲ روستا خدمات رسانی کردیم.

علی کاظمی افزود: در عملیلت خدمات رسانی ۱۱۵ نیروی امدادگر با ۳۸ خودروی سبک وسنگین امدادی مشغول خدمات رسالنی به زلزله زدگان شدند.

وی ادامه داد: از طرف جمعهیت هلال احمر تا کنون ۱۷۲۰ تخته چادر، ۶۶۰۰ بسته حمایتی و ۱۴۰۱ پک غذایی یک ماهه وتعداد ۸۴۶ شعله والر، ۱۳۴۰ تخته موکت، ۱۹۴۲ تخته پتو وتعداد ۳۰۰ قوطی کنسرو به خانوارهای آسیب دیده از زلزله توزع شده است.

وی اضافه کرد: از زمان وقوع زلزله چهار تیم حمایت روانی و ۲۷ تیم امدادی برای انجام ماموریت‌های اضطرای به مناطق زلزله زنده اعزام شدند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تربت جام گفت: با بازدید وبررسی‌های انجام گرفته از مناطق زلزله زده تعداد ۳۴۳۶ واحد دچار خسارت شده اند که از این تعداد ۲۱۴۸ واحد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۱۲۸۸ واحد زیر ۵۰ درصد خسارت دیده اند.

مهندس محمودی افزود: تعداد وام ۲۰ میلیون تومانی ۸۱۶ فقره که وام بلاعوض ۵ میلیون تومان هم ابلاغ شده است وتعداد ۴۰۰ پرونده واحد مسکونی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۵۶ پروند توسط دهیاران تکمیل شده وتاکنون ۷۵ واحد مسکونی رنگ ریزی و ۷۰ واحد پی کنی و ۱۱۵ واحد آوار برداری صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به زلزله اخیر و آمار متقاضیان بازدید از واحدهای خسارت دیده به ۴۰۰ واحد رسیده که نیاز به ابلاغ وام دارند می‌بایست از طریق مراجع قانونی اقدام نمایند.

رئیس کمیته امداد تربت جام گفت: از سوی کمیته امداد تعداد ۱۵۰۰ تخته پتو و البسه، تعداد ۱۵۰۰ قوطی کنسرو، تعداد ۲۰۰۰ پرس غذا و ۳۷۰ دستگاه چراغ والر به مددجویان تحویل شده است.

شاکر برآبادی افزود: با توجه به بیمه واحدهای مسکونی مددجویان برای ۲۹۰۱ خانوار مبلغ ۲ میلیارد تومان خسارت از طریق بیمه پرداخت می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران تربت‌جام ضمن ابراز همدردی با مردم آسیب‌دیده و محروم زلزله اخیر در تربت‌جام گفت: سپاه و بسیج بر اساس وظیفه خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی به زلزله‌زدگان از ساعات اولیه در کنار مردم منطقه بودند و در راستای اجرای سلسله اردوی‌های جهادی یک روزه به مناطق زلزله‌زده موسی‌آباد کمک رسانی می‌کنند.

سرهنگ پاسدار ابوطالب اظهار داشت: از طریق این نهاد کاروان کمک‌رسانی بسیج؛ شامل ۵۰۰ بسته غذایی به ارزش نهصد میلیون ریال با ۱۰ دستگاه خودرو وانت به زلزله‌زدگان شیعه و اهل سنت منطقه محروم موسی‌آباد اعزام شدند.

وی تصریح کرد: در این اردوی جهادی ۵۰۰ بسته غذایی حمایتی و محرومیت‌زدایی هر بسته یک‌میلیون و هشتصد هزار ریال شامل؛ یک کیسه برنج، یک حلب روغن نباتی، ما کارانی، سویا، چایی، عدس، رب گوجه‌فرنگی، تن ماهی و خرما در بین مردم آسیب‌دیده ومحروم توزیع گردید.

رئیس اداره بهزیستی تربت جام گفت: با تشکیل تیم فوریتی بحران و ارائه خدمات در وهله اول به خانواده‌های تحت پوشش این اداره و در ثانی ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی به تمامی افراد آسیب دیده از همان ساعات اولیه زلزله با توجیه کارشناسان و رابطان CBR در دستور کار قرار گرفت که ۴۰ تسهیلگر محلی CBR در روستا‌ها این اداره را همراهی می‌کردند.

لیلا عرفانیان افزود: تحویل سبد کالا به مبلغ ده میلیون تومان جهت ۳۵۰ خانوار تحت پوشش با واریز نقدی به حساب آنان، خرید وتحویل دو تخته چادر به دو مهد روستایی آسیب دیده باغ کشمیر و بنی تاک و پرداخت ۴۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای تعمیرات، تهیه لوازم التحریر واسباب بازی برای برای فرزندان تحت پوشش و جامعه هدف به ارزش سه میلیون تومان چکیده خدمات انجام شده این نهاد می‌باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تکمیل تست‌های PTSD جهت جامعه هدف ۹۰ تست برای پیگیری موارد مشکوک به مراکز تخصصی مشاوره وروان درمانی ارجاع شد و تعمیرات منازل آسیب دیده مددجوی منطقه زلزله زده آغاز که با همکاری تسهیلگران محلی در حال اجراست.

انتهای پیام//س. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.