هم اکنون عملیات مرمت مقبره خواجه کمال جاجرمی(سردابه) در شهر جاجرم با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال مرمت است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گفت : این بنای تاریخی از اسفند ماه 95 با اعتباری افزون بر 500 میلیون ریال آغاز و در حال مرمت است .

وی افزود : به دلیل ارزشهای معماری و تاریخی و داشتن ویژگی های منحصر به فرد در تاریخ 28/12/85 واجد ارزش تاریخی شناخته شده و با شماره 18742 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

وحدتی اظهار کرد : مقبره خواجه کمال که در منطقه با نام «سردابه» شناخته می شود بنایی سنگی با پلان چهارتاقی است که گنبد خانه آن (مدفن) در مرکز بنا قرار دارد و دالان گردشی در اطراف آن ایجاد شد است.

وی تصریح کرد : سردابه که محل خاکسپاری و دفن است به صورت زیر زمین ستون دار احداث شده و بر روی آن بنای چهارتاقی با لاشه سنگ ساخته شده است.

وی گفت : بنای تاریخی مقبره خواجه کمال بنایی آرامگاهی- یادمانی مربوط به دوره ایلخانی است و بر مزار یکی از مشاهیر جاجرم به نام خواجه کمال ساخته شده است.

گفتنی است : این مقبره در جنوب شرق شهر جاجرم و در مجاورت بقعه علی بن مهزیار قرار دارد و یکی از فاخرترین بناهای تاریخی استان است که مرمت و احیای آن به عنوان نمونه بناهای آرامگاهی تاریخی استان اهمیت ویژه ای دارد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.