کاشت نهال توت در سطح 40 هکتار از اراضی روستاهای کلاته بهار و کلاته ابریشم شهرستان راز و جرگلان اجرا شده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان   از بجنورد؛ مبارکی معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: این پروژه در سطح 40 هکتار کاشت نهال توت در روستاهای کلاته بهار و کلاته ابریشم شهرستان راز و جرگلان با اعتبار 20 میلیارد ریال اجرا شده است.

وی افزود: با این اعتبار ساختمان نوغانداری شامل: سالن پرورش ، اتاق تفریخ ، سالن پیله خشک کنی، اتاق ابریشم کشی، انبار پیله های خشک شده،برگ خانه ، نگهبانی، اتاق مدیریت ،و توسعه باغات با محوریت توتستان ایجاد شده است و با ایجاد این مجتمع مشکلات نوغانداران استان از لحاظ خشک کردن پیله ترو سایر فرآیند های مربوطه مرتفع خواهد شد.

مبارکی با بیان اینکه کاشت سایر درختان مثمرنیز انجام گرفته و آبیاری به صورت مکانیزه با روش های نوین در این پروژ ه به کار رفته است ، گفت: ایجاد دو شرکت تعاونی نوغانداری در روستای کلاته بهار و ابریشم واشتغالزایی 400 نفر در این پروژه توسط خود مردم راهبری خواهد شد .

معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی تعداد 2010 نوغاندار مشغول فعالیت هستند ، افزود : در سال 95 تعداد 2197 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران توزیع و مقدار 89 تن پیله تولید شده است.

وی گفت : در شهرستان راز و جرگلان تعداد 915 نوغانداری وجود دارد که در سال 95 با تولید 40 تن حدود 46 درصد تولید استان در این شهرستان تولید شده است.

مبارگی اظهار کرد: استان خراسان شمالی از نظر مقدار تولید پیله رتبه چهارم و از نظر بهره برداری و میانگین تولید در هر جعبه رتبه نخست کشوری را دارد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.