کرمانشاه؛

برنامه ریزی برای تولید بیش از 500 هزار تن محصولات دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای تولید بیش از 500 هزار تن محصولات دامی در استان طی سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهرام خانی ، استان کرمانشاه را یکی از استان‌های مستعد کشور در زمینه دامپروری خواند و افزود: توجه بیشتر به استان در حوزه دامپروری می‌تواند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال"اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" مزین شده در افزایش تولید و اشتغال در استان اثرگذار باشد.

وی در ادامه مجموع تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال گذشته را 448 هزار تن اعلام کرد و افزود: امسال در برنامه داریم میزان کل تولیدات دامی استان را به بیش از 500 هزار تن برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میزان تولید گوشت قرمز استان در سال گذشته را 36 هزار و 200 تن اعلام کرد و افزود: این میزان تولید بیش از نیاز سالانه استان است.

وی با اشاره به مازاد تولید بین 400 تا 450 هزار راسی گوسفند در استان افزود: مازاد گوسفند استان عمدتا به صورت گوسفند زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود که در سال گذشته در مجموع 245 هزار راس گوسفند زنده به خارج از کشور صادر شد. البته از دی ماه سال گذشته تاکنون صادرات گوسفند زنده ممنوع است و این ممنوعیت تا ثبات قیمتی گوشت قرمز در کشور ادامه خواهد داشت.

خانی سپس با اشاره به لزوم توسعه پرورش گوسفند با نژاد سنجابی اظهار کرد: گوسفند نژاد سنجابی یک گوسفند با ویژگی‌های شاخص دومنظوره گوشتی و پشمی است.

وی ادامه داد: گوسفند سنجابی جزو گوسفندان دنبه‌دار بوده و در کشورهای حاشیه خلیج فارس صاحب برند است و طرفداران زیادی دارد، تا جایی که عمده صادرات گوسفند زنده به همین کشورها انجام می‌شود.

خانی افزود: پشم گوسفند نژاد سنجابی هم به دلیل رنگ روشن دارای رنگ‌پذیری بالا بوده و به جهت قطر 32 میکرونی نیز قابلیت استفاده در صنایع دستی را دارد.

وی با اشاره به انجام کارهای اصلاح نژادی در استان، این اقدام را در راستای افزایش تولید و بهره‌وری استان مثبت ارزیابی کرد.

به گفته خانی در حال حاضر 50 مامور تلقیح مصنوعی در استان در حال فعالیت هستند و استان کرمانشاه جزو استان‌های موفق در حوزه توسعه گاوهای دورگ در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: توسعه واحدهای صنعتی گاو شیری در استان را در برنامه داریم.

خانی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان‌های صحنه، قصرشیرین، گیلانغرب و بخشهایی از هرسین گاومیش پرورش داده می‌شود، افزود: توسعه گاومیش را به دلیل تولید شیر و گوشت با کیفیت خصوصا در شهرستان قصرشیرین به دلیل گرمسیر بودن آن در برنامه داریم.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.