یک استاد دانشگاه معتقد است، وجود یک شورای 15 نفره برای شهری با جمعیت میلیونی منطقی نیست و باید شوراهای محله و ناحیه شکل گیرد تا بتوان انتظار یک شورای کارآمد را داشت.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛بیژن کلهرنیا بیان کرد: زمانی که دولت تامین درآمد شهرداری‌ها را به خودشان و شورا واگذار کرد، عملا دست شوراها به سرمایه‌های شهر رسید و در راستای خودکفایی آنها راه تامین سرمایه شهرداری‌ها را تراکم فروشی یافتند و در حال حاضر 70 درصد شوراها به کار تراکم فروشی مشغولند و این امر باعث شده شوراها از وظیفه اصلی خود دور شوند.

وی افزود: شوراهای شهر هم اکنون به هیات رییسه شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند و تنها کار تامین سرمایه شهرداری‌ها را از طریق فروش تراکم پیگیری می‌کنند و مسائلی مانند توسعه فرهنگی شهر و ارتقاء حقوق شهروندی و... عملا از دستور کار شوراها خارج شده است.

کلهرنیا تصریح کرد: از طرفی قرار بر این بود که شوراها ابزاری در جهت تحقق مدیریت واحد شهری باشند که با عدم پیگیری دولت و شهرداری‌ها در این زمینه این وظیفه و این هدف شوراها نیز به فراموشی سپرده شد.

این استاد دانشگاه افزود: دور شدن شوراها از وظایف اصلی، موجب شده این نهاد عملکردی که باید را در چهار دوره فعالیتش نداشته باشد.

وی افزود: شوراهای شهر باید به طور معمول از پایین و از درون محلات شکل بگیرد و در همین راستا باید اول شورای محله و بعد شورای ناحیه شکل گیرد و شورای شهر توسط اعضای این شوراها انتخاب شوند.

کلهرنیا بیان کرد: با وجود شوراهای محله و ناحیه قطعا نفوذ شورا به عمق مشکلات شهری افزایش می‌یابد و کارها با اطلاعات دقیق‌تر و نفوذ بیشتری انجام می‌شوند.
 
انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.