مدیر امور عشایری استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای افزایش 20 درصدی تولیدات عشایر استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی‌اشرف آزادی در جلسه شورای عشایر شهرستان گیلانغرب اظهار کرد: جامعه عشايري استان كرمانشاه با 14 هزار و 109 خانوار و جمعيتي معادل 79 هزار و 207 نفر در قالب 14 ايل زندگی م یکنند.

وی افزود: عشایر استان با در اختیار داشتن بالغ بر یک میلیون و 500 هزار راس دام، حدود30 درصد از كل دام استان و هفت درصد از كل دام عشاير كشور را به خود اختصاص داده اند و از لحاظ تعداد دام در رتبه چهارم كشور قرار دارند.

آزادی افزود: عشایر استان کرمانشاه سال گذشته بیش از 10 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار و 500 تن شير و 600 تن روغن حيواني تولید کردند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه ادامه داد: عشایر این استان سال گذشته 1630تن الياف دامي(پشم، كرك و مو) و بيش از21 هزار و 900 قطعه انواع صنایع دستی را به ارزش بیش از 2700 میلیارد ریال تولید و روانه بازارمصرف کردند و سهم عمده ای درچرخه اقتصاد و تولیدات استان ایفا کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه تحقق اقتصاد مقاوتی سرلوحه فعالیت های دستگاه های اجرایی کشور قرار گرفته، بتوانیم امسال تولیدات عشایر استان را تا20 درصد افزایش دهیم.

آزادی سپس با بیان اینکه جامعه عشايري شهرستان گیلانغرب دارای 1448خانوار و جمعيتي معادل 8220 نفر در قالب ایل‌های کلهر، ترکاشوند، جمهور و زوله هستند، افزود: عشایر ایل کلهر دوره ييلاقي خود را در مراتع شهرستانهای گیلانغرب و اسلام آبادغرب و دوره قشلاقي را در مناطق گرمسيري شهرستان سپري مي کنند. همچنین تعدادی از عشایر ایل های ترکاشوند، جمهور و زوله نیز دوره قشلاق خود را در مناطق گرمسیری پشته حاجیان و سومار می گذرانند.

وی ادامه داد: شغل اصلي عشایر شهرستان گیلانغرب دامپروري است و بالغ بر 189 هزارواحد دامي را در اختيار دارند و سالانه 1100 تن گوشت قرمز، 2652 تن شیر و 176 تن الیاف دامی تولید می‌کنند.

 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.