ویتامین‌ها با توجه به دوز مصرفی درج شده بر روی آنها جزء فرآورده های مكمل محسوب می‌شوند.

مصرف بی رويه ويتامين‌ها و خطر مسموميت شديدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ كارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه، از خطر مسمومیت شدید ناشی از مصرف بالای ویتامین‌ها خبر داد.

مجید حنیفه منظور از مكمل را جبران كمبود بعضی از مواد معدنی و آنزیم در بدن را به علت دریافت نكردن از طریق تغذیه بیان كرد و افزود: كاربرد مكمل‌ها بشتر به منظور بهبودی است و نه جایگزین یك برنامه غذایی صحیح، چون كه بیشتر مواد معدنی و ویتامین‌ها در انواع غذا‌ها موجود است.

وی اظهار كرد: ویتامین‌ها با توجه به دوز مصرفی درج شده بر روی آنها جزء فرآورده های مكمل محسوب می‌شوند بدین معنی كه اگر دوز مصرفی توصیه شده روزانه باشد به عنوان مكمل و اگر بالاتر از این مقدار باشد به عنوان دارو شناخته می شود كه مصرف آنها حتما باید با مشورت پزشك انجام شود.

حنیفه با اشاره به امكان دریافت نكردن همه مواد معدنی از غذا در همه افراد گفت: افرادی كه مبتلا به كمبود شدید ویتامین ها هستند می توانند با دستور پزشك از مكملها با دوز بالاتر استفاده كنند و افرادی كه دچار كمبود شدید نیستند، برای جبران كمبود بعضی مواد معدنی و آنزیم بدن با راهنمایی دكتر داروساز از ویتامین‌هایی با دوز مصرفی روزانه استفاده كنند.

وی یکی از مسائل مبتلابه روز در مورد ویتامین ها و مواد معدنی را مصرف بیش از حد آنها دانست و افزود: سالهاست که در مورد خطرات مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی هشدار داده می‌شود، بخصوص در مورد ویتامین‌های محلول در چربی ( ویتامین k,E,D,A ) که به راحتی از بدن دفع نمی‌شوند و افراد را در معرض ابتلا به مسمومیت‌های شدید با ویتامین و مواد معدنی قرار می‌دهد.

كارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه در خصوص مولتی ویتامین‌ها گفت: مصرف روزانه یک عدد مولتی ویتامین می تواند تا حدودی نیاز بدن شما را برطرف سازد و شما را در معرض خطر مسمومیت قرار نخواهد داد.
 
انتهای پیام/ د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.