به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پشتکار و ثباتقدم از مشخصههای اصلی و مشترک افراد سخت کوش است. گرچه این صفات ذاتا در بعضی افراد بارزتر است ولی سخت کوشی صفتی اکتسابی است و فقط از طریق تلاش و صرف وقت است که شخص میتواند از قدرت خود به طور کامل بهره ببرد. افکار کارمندان سخت کوش با خوشبینی، اعتماد به نفس و اراده قوی تلفیق شده است. در این مقاله با روشهایی آشنا میشوید که با بهکارگیری آنها میتوانید در محل کار خود جزو کارمندان سخت کوش باشید.
روش اول: توسعه عادات خوب
خوش بینی را فراموش نکنید: برای سخت کوشی باید یاد بگیرید که در محیط کار خود خوشبین باشید تا سختیهای کارِ زیاد، فشار کمتری به شما وارد کند. در مشکلات کاری و اتفاقات منفی به دنبال جوانب مثبت باشید. افراد خوشبین رویدادهای منفی را موقتی و گذرا میبینند و بر مشکلات تمرکز نمیکنند. از جمله کارهایی که برای افزایش سخت کوشی خود میتوانید انجام دهید، موارد زیر هستند: بدبینی را کنار بگذارید. بدبینی با ایجاد حس درماندگی باعث سکون میشود و بازدهی را کاهش میدهد. به جای اینکه از مسئولیتها شکایت کنید، آنها را به عنوان فرصتی در نظر بگیرید تا تلاش و وجدان کاریتان را به رئیس خود نشان دهید. موفقیتهایتان را به خود یادآوری کنید. این کار جرات شما را برای انجام فعالیتهای جدید در حیطه شغلتان بیشتر میکند.
نکاتی که شما را به موفقیت میرساند
افکار غیرمنطقی خود را بشناسید و با آنها مبارزه کنید: از خواستههای درونی خود آگاه باشید، بر ویژگیهای مثبت خود تمرکز کنید و اجازه ندهید افکار منفی شما را محاصره کند. باورهای غلط و نامعقول خود را زیر سوال ببرید و از ذهن دور کنید. با انرژی و انگیزه کار کنید و از کار خود لذت ببرید. به یاد داشته باشید موفقیتهای کوچک هم مهم هستند، به آنها افتخار کنید.
دیدگاهتان را نسبت به مشکلات عوض کنید: در برخورد با مشکلاتتان مثبتاندیش باشید. این کار جنبههای مثبت موقعیت شما را تقویت میکند و باعث میشود فشار کاری کمتری احساس کنید؛ در نتیجه با دید بازتری به موضوع مینگرید، ذهن شما آرام میگیرد، سخت کوشی شما بیشتر میشود و برای مشکل راه حل پیدا میکنید.
چند کار را همزمان انجام ندهید: شاید شما هم ادعا کنید که میتوانید چند کار را به طور همزمان انجام دهید و به خوبی از پس آنها برآیید و البته شاید این ویژگیتان را سخت کوشی هم به حساب میآورید! ولی باید بدانید مطالعات اخیر نشان داده است که با این کار ممکن است بدون اینکه متوجه شوید اطلاعات و موارد مهمی را از قلم بیندازید، خطا کنید و در نهایت کیفیت کارتان پایین بیاید. از کاری به کار دیگر پریدن مغز شما را گیج میکند و قسمتهایی از مغز را که مسئول حل مساله است از فعالیت بهینه باز میدارد. همچنین این کار به مرور زمان میتواند به مغز آسیب برساند.
شکایت نکنید: اگرچه احتمالا نمیتوانید این مورد را کاملا از زندگیتان حذف کنید، ولی همانطور که میدانید شکایت کردن دردی را دوا نمیکند. شکایت از موقعیتها بدون داشتن هدف و راه حل در ذهن، باعث ایجاد چرخههای منفی در ذهن میشود که به استرس و افسردگی منجر میشود. پس اگر شکایت میکنید حداقل ایدههایی برای حل مشکل داشته باشید، در غیر این صورت مسیر شما برای اینکه کارمند سختکوشی باشید سختتر میشود.
تعاملات اجتماعیتان را افزایش دهید: بهبود مهارتهای بینفردی و همدلی باعث میشود جدیتر کار کنید و بیشتر به اهدافتان پایبند باشید.وقتی با همکارتان همدلی میکنید، مشکلات را از دریچه دیگری میبینید و احتمالا میتوانید راهحلهایی ارائه دهید که به ذهن او خطور نکرده است. همدلی رابطه شما را با همکارانتان مستحکم میکند و داشتن همکاران یکدل موجب افزایش رضایت شغلی و به تبع آن سختکوشی میشود. تحقیقات نشان داده است که بخشهای بخصوصی از مغز در حالتی که خود فرد درد را تجربه میکند یا هنگامی که شاهد درد کشیدن دیگران است، فعالیت مشابه دارند و آن بخش از مغز که مسئول پاسخ به درد است شروع به فعالیت میکند. خود را از دیگران جدا نکنید. کسانی که با دیگران ارتباط موثر برقرار میکنند، میتوانند از چندوچون کارها اطلاع بیشتری پیدا کنند و موفقتر عمل کنند.
روش دوم: گسترش مسئولیتها
در زمان مناسب اضافهکاری کنید: حتی وقتی از انجام مسئولیتهای خود فارغ شدید یا ساعت کاریتان به پایان رسید، در زمانهای شلوغ و هنگامی که هنوز کارهای زیادی باقی مانده است، با اضافهکاری سختکوشی و تعهد خود را نسبت به انجام امور، به رئیس و همکارانتان نشان دهید. از رئیستان بپرسید که آیا پروژههای دیگر خوب پیش میرود و به کمک شما نیاز دارد یا نه. البته دقت کنید اضافهکاری را به حد افراط نرسانید. بیش از حد کار کردن تاثیرات جانبی جدی بر سلامتی دارد.
قدرت خود را افزایش دهید و نقاط ضعفتان را بهبود ببخشید: از نادیده گرفتن و کوچک شمردن موفقیتهایتان اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که قدمهای کوچک هم پیشرفت به حساب میآیند. در ذهنتان روی هر بخش از شغلتان که دوست دارید در آن پیشرفت کنید متمرکز شوید و برای رسیدن به هدفتان سخت کوشی به خرج دهید.
مسئولیتپذیر باشید: اگر با مسائل رو در رو نشوید، غیرممکن است که بتوانید به خوبی از عهده رسیدگی به آنها برآیید. اینکه مسئولیت اعمالتان را به عهده بگیرید شاید سخت باشد ولی رویارویی همهجانبه و بهموقع به مسائل ممکن نیست، مگر اینکه عمیقا و از ریشه به آنها رسیدگی کنید. از توجیه اعمالتان و ارائه توضیحات غیرضروری اجتناب کنید. تواناییهایتان را با شرکت در سمینارها، کلاسها و به عهده گرفتن نقشهایی که تواناییهای شما را بهکار میگیرند، بهبود ببخشید. ضعفها اغلب با توقف الگوهای فکری منفی برطرف میشوند. میتوانید برای مدت کوتاهی به کار دیگری مشغول شوید. همچنین میتوانید از شخصی کمک و راهنمایی بگیرید یا از او بخواهید حمایتتان کند. برای اینکه به خود کمک کنید تا در مقابل اعمالتان احساس مسئولیت کنید و پاسخگو باشید، گاهی لازم است تغییرات اساسی انجام دهید. مثلا از رئیستان بخواهید موضوعات کاری مرتبط با شما را خصوصی با شما مطرح کند.
پیشقدم باشید: اعتماد به نفس لازمه بهدست آوردن فرصتها و بهرهگیری از آنهاست. برای بهدست آوردن اعتماد به نفس از موارد سادهتر و کوچک شروع کنید و سپس به مسئولیتهای مهمتر برسید. قبل از مطرح کردن هرگونه پیشنهاد درباره امکان اجرای موثر آن تامل کنید. اینکه با استفاده از کلمات به نحوی از ایده خود دفاع کنید کار چندان سختی نیست، ولی ارائه پیشنهادات نامحتمل باعث میشود در مقابل دیگران احساس شرمندگی کنید یا عصبی شوید.
سیستم حمایتی سالم ایجاد کنید: به همکاران خود کمک کنید. مطمئنا زمانی هم شما به آنها احتیاج خواهید داشت. رقابت را کنار بگذارید. مقایسه دائم خودتان با دیگران احساس نارضایتی را به همراه دارد. البته این کار شاید کمی سخت باشد، چرا که بیشتر کارفرمایان برای بالا بردن راندمان کاری و ایجاد انگیزه، بین کارمندان خود رقابت ایجاد میکنند.
روش سوم: ثبات قدم
از عبارات تاکیدی مثبت استفاده کنید: ما همیشه با خودمان در حال گفتوگو هستیم. این کار بر ذهن ما تاثیر میگذارد و باعث میشود باورها و احساسات مثبت یا منفی داشته باشیم. با استفاده از عبارات تاکیدی مثبت کارهای خود را تایید و خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.در گفتوگوهای درونی خود زمان حال را بهکار ببرید و با استفاده از عبارات تاکیدی مثبت نگرانی درباره آینده را از بین ببرید. با خود درباره علت ترسها و نگرانیهایتان صحبت کنید و سعی کنید راهی برای از بین بردن آنها پیدا کنید.
آرزوهایتان را عملی کنید: هرچه بیشتر و منظمتر از ارادهتان استفاده کنید آن را قویتر میکنید. به هدف خود نزدیک شوید و با افکار مطمئن و دلگرمکننده پیش بروید. اگر اعتقاد داشته باشید که سستاراده هستید، خواستههای کمتری نیز خواهید داشت. ورزش کنید و مراقب سلامت جسم خود باشید. افزایش فعالیت بدنی موجب میشود ذهن فعالتری داشته باشید.
مراحل کار را تجسم کنید: وقتی چیزی را در ذهن خود مجسم میکنید درک بهتری از آن خواهید داشت. درباره مراحل رسیدن به اهدافتان فکر کنید. خود را در حال انجام کار تصور کنید و سربلندی، افتخار و آرامش را بیابید.
پیشرفتتان را مرور کنید: موفقیتهای گذشته را یادداشت کنید و هر از چند گاهی آنها را مرور کنید. این کار شما را آگاه میکند که چقدر در شغلتان رشد داشتهاید و تصویر بهتری از عملکرد و اولویتهایتان را به شما نشان میدهد.
دست از تلاش برندارید: متقاعد کردن خود برای حرکت دوباره و گام برداشتن به جلو بعد از شکست حتی برای افراد موفق سخت است. پس اگر شکست خوردید شرمنده نشوید و خجالت نکشید. همه آدمها در جایی از زندگی خود شکست میخورند و شما تنها نیستید. برای اینکه احساسات منفیتان را به حداقل برسانید از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید و برای یک راه جدید در جهت دستیابی به هدفتان برنامهریزی کنید.
منبع:روزنامه آرمان امروز
انتهای پیم/