او یکی از مشاورین مطرح تولیدات سینمایی ایران در ژانرهای امنیتی، پلیسی و جاسوسی محسوب میشود و از فیلم بادیگارد ابراهیم حاتمیکیا گرفته تا روباه افخمی و سیانور شعیبی و در نهایت «ماجرای نیمروز» مهدویان به صورت مشاور در کنار عوامل فیلم حضور داشته است.
اصفهانی که به گفته خودش تجربه فعالیتهای چریکی و عملیاتی و جاسوسی و ... داشته ، به دنبال آن است تا تجربه پنجاه سال فعالیت خودش را در اختیار فیلمسازان قرار دهد.
«علاقه و سابقه من در تولید مستند است. پس از تولید حدود سه هزار دقیقه مستند وارد کار سینما و تلویزیون شدم ولی هنوز کار اصلیام مستندسازی است.مشوق من برای ورود به سینما آقای کیمیایی بود که با فیلم «ضیافت» آغاز شد و از آقای حاتمیکیا آموختم که میتوان «به رنگ ارغوان» ساخت و همیشه به ایشان مدیونم و برای مشورت «بادیگارد» هم افتخار در کنارشان بودن را دارم. بعدها با «روباه» افخمی، «امکان مینا» از کمال تبریزی، «سیانور» شعیبی و «ماجرای نیمروز»در کنار مهدویان بود.»
وقتی در پازل عوامل فیلم قرار میگیرید نقش شما چیست؟مشاوره، تغییر فیلمنامه یا نگارش کامل فیلمنامه؟
همه موارد صحیح است البته دامنه این مشاوره در اجرا، بازیها و حتی لباس و صحنه هم ادامه پیدا میکرد.
مشاوره فیلمهایی که مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی دارد در کشور ما از چه اقتضائاتی برخوردار است؟ این ملاحظات در مورد ماجرای نیمروز چطور بود؟
فیلمساز موفق حتماً مشاور خبره داشته. من یک چریک قبل از انقلاب اسلامی و یک رزمنده جمهوری اسلامی هستم. در اطلاعات عملیات ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران از ایشان آموختم که نقش اطلاعات در جنگ تا چه میزان تأثیرگذار است و با توجه به علاقهای که به فیلم سازی داشتم همیشه همه چیز را در ذهنم ذخیره میکردم و حالا تلاش میکنم تجارب 50 سال مبارزه را در اختیار کسانی قرار دهم که میخواهند فیلم بسازند.
شخصی به نام عباس در مجموعه عوامل مقابله کننده با منافقین است که جاسوس نفوذی است.این شخصیت ما به ازای بیرونی دارد؟ سرنوشتش چه شده است؟
به جز شخصیت حامد، بقیه شخصیتها متناظر تاریخی دارند. داستان عباس هم در تاریخ آمده که پس از فرار ابتدا به فرانسه و سپس به عراق تحت حاکمیت صدام میرود و نهایتاً در جریان حمله به ایران (عملیات فروغ) کشته میشود.
در فیلمهای اطلاعاتی عملیاتی 2، سه سال اخیر همیشه نشان میأهد یک عامل نفوذی در سیستم وجود دارد. واکنش کسانی که در سیستم هستند نسبت به این بازنمایی چیست؟
خدا را شکر صبر و تحمل داشتند. اگر میخواهیم دیده شویم باید حقیقت را بگوییم و اگر نیت سالم سازی داریم باید از ضعفهایمان هم بگوییم. زمانی که برای ساخت سریال «پازل» و «تعبیر وارونه یک رؤیا» نزد جناب آقای دکتر صالحی و معاون حفاظتی ایشان در سازمان انرژی اتمی رفتیم تا مجوز بودن نفوذی در تشکیلات تحت امرایشان را بگیریم مردانه گفتند وقتی خائن را تصویری میکنید، دانشمند و قهرمان سازمان انرژی اتمی خوش میدرخشد.
در میان فیلمهای چند سال اخیر در سینما و تلویزیون کشور که مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی دارد کدام یک را از لحاظ ساختار و رعایت ملاحظات بیشتر میپسندید؟ فارغ از آنکه خودتان در آن فعالیت داشتهاید یا نه؟
سریال «تعبیر وارونه یک رویا» از فریدون جیرانی و فیلم سینمایی «روز شیطان» از بهروز افخمی
چقدر فیلمهای با مضامین امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی که ساخته کشورهای دیگر است، میبینید؟
به اندازهای که وقتم اجازه میدهد ولی همیشه در برنامههایم دارم.
بازخوردهایتان از فیلم ماجرای نیمروز چگونه بوده است؟
«ماجرای نیمروز» دو جایزه ارزشمند گرفت، اولی فیلم برتر از نگاه مردمی در جریان جشنواره فجر و دومی هم که گفتهاند نگویید!
منبع: صبح نو
انتهای پیام/