گردشگری سلامت، صادرات نامرئی است که حتی در شرایط تحریم می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود. این صنعت تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشورها دارد و به طور حتم در آینده‌ای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد.

گردشگري سلامت و توريسم درماني مي تواند نقشي بسزایی در توسعه گردشگري ايفا نمايد و دامنه اي بسيار گسترده را شامل مي شود که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم.

گردشگری پزشکی

درواقع گردشگری پزشکی رایج ترین و حساس ترین زیر شاخه گردشگری سلامت است. این سفر عموما برای درمان بیماری یا انجام عمل جراحی گردشگر در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی مناسب انجام می‌گیرد. گردشگری پزشکی یا گردشگری درمانی حساس‌ترین نوع گردشگری در بین تمام انواع گردشگری‌ها است. زیرا به طور مستقیم با جان و سلامت گردشگر مرتبط است.

صادرات نامرئی، کلید توسعه پایدار

گردشگری طبیعت درمانی

سفر درمانی به مراکز دارای منابع و خدمات درمانی طبیعی تحت نظارت پزشک را گردشگری طبیعت درمانی می‌گویند. این منابع و خدمات طبیعی شامل چشمه‌های آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب درخشان، لجن طبی، ماساژ طبی، حمام گیاهی و همچنین محیط زیست زیبا، پاک و آرام به منظور بهبود بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی، عضلانی و یا گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد.

به لطف خدا، طبیعت متنوع ایران انواع و اقسام منابع طبیعت درمانی را در اختیار انسان‌ها گذاشته است. درحال حاضر در ایران مراکز بسیاری وجود دارد که در کنار منابع طبیعت درمانی امکانات اقامتی، رفاهی و نظارت پزشکی را برای گردشگران آماده کرده‌اند، تا گردشگران بتوانند در آرامش و رفاه کامل از این نعمت‌های خداوند استفاده کنند.

گردشگری تندرستی

در این نوع سفر، گردشگر به دنبال آرامش است و برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می‌شود. معمولا این گردشگران بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره‌مندی از طبیعت شفابخش و دوری از شلوغی‌ها، تنش‌ها و آلودگی‌های زندگی شهری هستند.

عنوان «گردشگری سلامت» به هرنوع مسافرت که برای ارتقای سلامت انجام شود، اطلاق و به ‌عنوان يکی از ابعاد گردشگری، کمک شایانی به توسعه پايدار و پويايی اقتصاد کشور می‌کند.

از این رو بررسی وضعيت گردشگری سلامت و تعيين مزيت های ويژه اصفهان در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

طرح گردشگری سلامت نخستین بار در کشور از 20 سال پیش در اصفهان مطرح شد، ولی کم‌توجهی به ظرفیت‌های حوزه سلامت به ویژه در بخش خصوصی و ارائه نشدن تسهیلات و خدمات مناسب ازطرف سازمان‌های مسوول، باعث شد اصفهان نتواند گام‌های مهمی برای توسعه گردشگری سلامت بردارد.

برای آشنایی بیشتر با این صنعت درآمدزا و وضعیت استان اصفهان در این زمینه به سراغ کارشناس حوزه روابط بین الملل در گردشگری سلامت علوم پزشکی اصفهان رفتیم.

صادرات نامرئی، کلید توسعه پایدار

شبان آزاد، کارشناس حوزه روابط بین الملل در گردشگری سلامت علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پتانسیل بالای اصفهان در زمینه گردشگری سلامت گفت: حدود 14 هزار نفر گردشگر سلامت در سال 94 وارد ایران شده که با ساخت بزرگترین شهرک سلامت کشور و دهها کلینیک و توافق ساخت بیمارستان 1500 تخت خوابی تخصصی ایتالیایی ها در اصفهان با بخشهای چشم پزشکی و دندانپزشکی می توان این گردشگران را افزایش و ارز آوری چشمگیری داشت.

این صنعت که در جهان به عنوان یکی از شاخه های پر سود صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است، در کشور ما هم رشد قابل توجهی داشته و گردشگرانی از کشور های حوزه خلیج فارس ، خاورمیانه و شرق آسیا با توجه به آوازه تبحر پژشکان ایران به خصوص پزشکان حاذق اصفهانی ، را به این عرصه وارد کرده است.

در حال حاضر اصفهان یکی از قطب‌های درمانی کشور به شمار می رود و ظرفیت های متعددی را در حوزه سلامت دارد که می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری سلامت در جذب توریست درمانی موثر باشد که می توان با اطلاع‌ رسانی صحیح، این ظرفیت را برای توریست داخلی و خارجی ایجاد کرد.

مدیر عامل اولین موسسه گردشگری سلامت در اصفهان گفت: هر گردشگر عادی روزانه 360 دلار معادل 25 بشکه نفت برای کشور ارز آوری دارد که گردشگر سلامت ، سه برابر یعنی روزانه به اندازه ی 75 بشکه نفت ارز آوری به همرام خواهد داشت.

عمان سلطانی با تاکید بر اینکه کشورهایی همچون هند و سنگاپور در سال حدود20 میلیارد دلار از این روش ارز آوری دارند، وضعیت فعلی کشورمان را در این حوزه نامناسب خواند و افزود: سهمیه ی ایران با این همه ظرفیت گردشگری تنها 450 میلیون دلار می باشد.

گرچه بسیاری از کشورهای توریستی دنیا امروزه برای کسب درآمد، خدمات گردشگری درمانی ارائه می دهند، اما مطمئنا توانمندی یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی برخلاف گردشگری تفریحی و ورزشی چیزی نیست که صرفا با ساخت و ساز و صرف پول بدست آید.

وجود پزشکان متبحر و با تجربه، سابقه علم پزشکی، وجود زیرساخت‌های درمانی و نظارتی، وجود بیمارستان‌ها و کلینیک‌های استاندارد، تجهیزات پزشکی کامل و به روز، وجود قوانین و نظارت‌های پزشکی جزو زیرساخت‌های مهم درمانی یک کشور به شمار می‌روند، تا آن کشور بتواند در مرحله بعدی با ادغام خدمات اقامتی و گردشگری اقدام به فعالیت در زمینه گردشگری سلامت کند. قابل ذکر است که کشور ایران دارای پیشینه پزشکی هزاران ساله است و همواره پزشکان ایرانی در سطح بین المللی شناخته شده بودند.

صادرات نامرئی، کلید توسعه پایدار

نکته مهم دیگر که باید توجه ویژه ای به ان داشت، تلاش برای معرفی زیرساخت ها و خدمات پیشرفته درمانی خود به دیگر گشورهای جهان است.بدون شک افرادی که قصد عزیمت به کشورهای دیگر برای درمان دارند ابتدا تحقیقاتی در باره کشور مقصد می کنند و بدیهی است که بهترین و کم هزینه ترین مکان را برای سفر خود بر می گزینند.

محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با انتقاد از فرایند سنتی جذب گردشگر سلامت، سه اقدام مهم در زمینه جذب گردشگر سلامت را بدین ترتیب بیان نمود:

در قدم اول باید به دنبال توسعه گردشگری سلامت باشیم. درحال حاضر افراد زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در بیمارستان‌های مجهز اصفهان درمان می‌شوند. اما این فرایند بیشتر حالت سنتی دارد. ما به دنبال تکمیل و اصلاح این فرایند هستیم، بنابراین در قدم اول تصمیم گرفته شد یک واحد مستقل برای گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد شود تا از عدم هماهنگی جلوگیری گردد.

قدم دوم هماهنگی واسطه‌ها با دفاتر مسافرتی‌ای است که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند.

قدم سوم هماهنگی این دفاتر مسافرتی با واحد گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی است و در نهایت بعد از این هماهنگی ها، قصد داریم این دفاتر را توسعه دهیم.

به گفته یارمحمدیان یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های مهم برای توسعه گردشگری سلامت در اصفهان، ساخت شهرک سلامت است. با آماده شدن این شهرک، نه تنها از کشورهای اطراف بلکه حتی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم برای درمان به اینجا مراجعه خواهند کرد و مجموعه این اقدامات و تصمیم گیری ها کمک خواهد کرد تا اصفهان در حوزه سلامت کشور حرف اول را بزند.

تبلیغات وفرهنگ برخورد با توریسم دو عامل مهم در جذب توریسم درمانی است و اصفهان با عقد خواهر خواندگی که با 20 شهر جهان دارد می تواند باجذب توریست درمانی ارزاوری قابل توجهی در این زمینه داشته باشد .برنامه ریزی مدون برای ورود گردشگران سلامت توسط دفاتر مسافرتی مجوز دار تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد، بنابراین می توان با اطلاع‌رسانی صحیح، این ظرفیت را برای توریست داخلی و خارجی ایجاد نمود.

صادرات نامرئی، کلید توسعه پایدار

استان اصفهان به دلیل وجود پزشکان حاذق و مراکز درمانی معتبر می تواند نقش بسزایی در رونق اقتصاد شهری و مراکز درمانی ایفا کند که جز با همکاری سازمان های مرتبط در گردشگری سلامت و تدوین استانداردهای آن میسر نخواهد شد.

گفتنی است تنها سهم ایران از در آمد گردشگری سلامت جهان نیم درصد است که اگر زیر ساخت های آن فراهم شود، تا 3 درصد افزایش می یابد.


گزارش از سولماز محمدی


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار