نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، امروز با حضور خبرنگاران و عکاسان در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

نتایج اولیه بازبینی آثار جشنواره تا 25 اسفند اعلام می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، امروز با حضور خبرنگاران و عکاسان در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست رسانه‌ای، فضل‌الله ایرجی مدیر اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مهدی گمار دبیر، حسین عبداللهی معاون اجرایی، مسعود حکیمی معاون هنری و امیر پارسائیان مهر مدیر روابط عمومی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، گزارشی از روند فعالیت‌های چند ماهه دبیرخانه این دوره از جشنواره دانشگاهی ارائه دادند.

مهدی گمار دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی، گفت: من بخشی از زندگی‌ام را با خبرنگاران گذرانده‌ام و این برای من باعث خوشحالی است. از هجدهم دی ماه در جلسه‌ای با شورای سیاست‌گذاری که اولین جلسه بر اساس فراخوان و تعیین هزینه برای جشنواره بود و صد روز کاری را شامل می‌شد، با ترس عظیمی مواجه بودیم. اما خوشبختانه با کمک دوستان بخش عظیمی از راه را رفته‌ایم. اکنون بازبینی آثار بخش‌های مختلف جشنواره در حال پیگیری است و خبر اولیه آن تا ۲۵ اسفند ماه به دست همگان می‌رسد.

گمار در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت: ما بسیار تلاش کردیم بر خلاف دوره‌های دیگر، نسلی از دانشجویان را معرفی کنیم که مثل نسل ما، علاقه وافری به تئاتر داشته باشند و تئاتر با جان و دل آنها آمیخته باشد و کارها و برگزیده های این جشنواره به شهرهای مختلفی سفر کنند. از این طریق همه با اجرای اهالی تئاتر شهرهای دیگر آشنا بشوند و باهم تعامل کنند. حتی با استان رشت و شهرداری اصفهان هم صحبت کرده ایم تا بچه ها کارهای هم را ببینند و امید است که اتفاق خوبی بیفتد.

سپس افزود: اعضای شورای سیاستگذاری که از سوی وزارت علوم انتخاب شده‌اند، عبارتند از: فضل الله ایرجی، اسماعیل شفیعی و دکتر خاکی.
 
سپس، فضل‌الله ایرجی «مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری» در آغاز سخنرانی‌اش، ضمن عذرخواهی از اهالی رسانه بابت تاخیر خود و ترافیک شدید تهران گفت: یک زمانی، همدلی ها در فضای دانشگاهی آنقدر زیاد است که می تواند جبران تمامی تاخیرها و کمبودهایی باشد که بر سر راه رویدادهای فرهنگی است. تعداد ثبت نام های این جشنواره ۷۳۹ نفر است که نسبت به سال گذشته رشد بیست درصدی داشته است. در این بخش از نظر تفکیک جنسیتی؛ ۱۹۳ نفر زن و ۵۴۹ نفر مرد هستند و از نظر مقاطع تحصیلی شرکت کنندگان، ۲۷ نفر یعنی سه درصد مقطع کاردانی، ۴۹۳ یعنی شصت و هفت درصد مقطع کارشناسی، ۲۰۶ نفر یعنی بیست و هشت درصد مقطع کارشناسی ارشد و ۱۳ نفر یعنی دو درصد مقطع دکترا هستند. از نظر نوع دانشگاه‌ها هم، مخاطبان ما تمامی دانشجویان هستند. چه در دانشگاه های سراسری، دولتی یا غیردولتی. ما بین دانشجویان دانشگاه ها فرقی نگذاشته ایم و سعی کردیم تمام دانشجویان بتوانند شرکت کنند.
 
وی همچنین اظهار داشت: ما سعی کردیم جشنواره را در چندین مرحله برگزار کنیم، ولی مشکلات و محدودیت‌های اداری که وجود داشت مانع از برگزاری جشنواره منطقه‌ای بود.

فضل الله ایرجی در پایان حرف هایش تصریح کرد: ما سعی می کنیم، در طول برگزاری جشنواره از تالارهایی مثل مولوی هم استفاده کنیم. در حال حاضر در حال تعامل با این بخش هستیم. تالار مولوی یک کمیته انتخابی دارد که بر طبق آن اجراها انجام می شوند؛ ولی تلاش ما بر این است که این اتفاق بیفتد و سعی ما بر فضای گفتگو است. 
 
در ادامه مسعود حکیمی نژاد معاون هنری جشنواره گفت: ما از ۱۴ اسفند ماه بازبینی را شروع کرده‌ایم و این مرحله تا ۸ روز همچنان ادامه دارد. بازبینی حضوری تمام شده است؛ ولی بازبینی فیلم «صحنه ای» ادامه دارد.
 
درپایان این نشست رسانه‌ای حسین عبداللهی معاون اجرایی جشنواره، سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: برای نوشتن تفاهم‌نامه سالن ها بسبار با ما همکاری کردند و در این زمان کم سالن‌هایی بیشتر از حد انتظار ما برای ما گذاشته بودند.
 
اسماعیل شفیعی و تالار هنر هماهنگی خوبی با ما داشتند و تالار حافظ هم برای اولین بار در اختیار ما قرار گرفت. تالار مولوی هم باید امکان اجراهای دانشجویی را داشته باشد، چراکه مسولان تالار مولوی اعلام کردند که این سالن برای اجرای کار دانشجویی است. در این دوره ما هیچ تفاهم شفاهی با هیچ جایی نداشتیم و طی تفاهم نامه های مکتوب از همه مسائل از جمله، امکانات و زمان و تجهیزات سالن مطلع می شدیم.
 
وی سپس در ادامه صحبت هایش افزود:ما چندین سالن خصوصی را هم صحبت کردیم، اگر سالن ها کاری را انتخاب می کنند و در آنجا اجرا دارند باید سود و زیان کار را هم تحمل کنند چرا که باید بدانند که کار دانشجویی، کار آزمون و خطا است.
 
عبداللهی در خصوص آمار کلی از بخش تجربه افزود: آمار کلی از بخش تجربه ۸۳ اثر در مرحله اول است که ۲۱ اثر پذیرفته شده. هم اکنون این آثار از سوی آزاده گنجی، سعید بهنام و امیر راد ارزیابی می‌شوند. بعد از این مرحله، مرحله دوم ارزیابی در باغ ملی دانشگاه هنر بود که در این مرحله هفت اثر انتخاب شدند و به جشنواره رسیدند. این جلسات مشاوره باز هم ادامه خواهد داشت؛ چراکه به اعتقاد همه تنها بخشی است که باید گام به گام جلو پیش برود.
 
در بخش پژوهش هم، ۲۸ اثر به همت، دکتر سپهران، شیوا معصومی و پرستو محبی انتخاب شد که تنها هفت اثر برگزیده شد و برای جایزه، فرهاد ناظر زاده کرمانی سنجش شدند و بخش دیگر جشنواره که تا بیست فروردین ماه ادامه دارد، شامل اساتید دانشگاه می شود.

سپس مهدی گمار با تاکید بر حرف‌های حسین عبداللهی تصریح کرد: ما امسال در جشنواره هم جایزه فردی داریم و هم جایزه گروهی که شامل تندیس و دیپلم افتخار می‌شود. در هیچ جای جهان این جشنواره‌ها رقابتی نیستند؛ بلکه تعاملی است.

در پایان حسین عبداللهی گفت: درباره سایت فروش بلیت هم به علت اینکه قطعی نشده است، چیزی نمی‌توان گفت. این جشنواره علاوه بر حمایت وزارت علوم، حمایت دولتی و خصوصی بیشتری می‌خواهد و باید بتواند از پس مخارج خود بر بیاید و کمک هزینه ای برای اهالی تئاتر برای اجرای عموم باشد.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار