آموزش و پرورش درهفته ای که طی شد، رویدادها واخبار متعددی را داشته که به برخی از آن ها اشاره می شود.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخذ مجوز تمام مراکز آموزشی غیردولتی از آموزش و پرورش،انتخابات تاثیری بر زمان امتحانات دانش‌آموزان ندارد، اردیبهشت‌ماه؛ زمان اعلام نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، دانش آموزان تا چند اسفند باید به مدرسه بروند؟ ، ضرورت به روزرسانی فعالیت‌های سوادآموزی، مانور سراسری همیاران گردشگر در 24 اسفند ماه، تغییر زمان دوره‌های مهارت‌آموزی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، برنامه‌ریزی برای ارتقاء سرانه دانش‌آموزی، اعلام زمان ویرایش اطلاعات ثبت‌نام آموزش دهندگان نهضت در دوره مهارت آموزی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در آموزش‌های مهارتی و فرآیند جذب اساتید دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه‌ها است؛ از جمله رویدادهای آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت، محسوب می شوند.
 
اخذ مجوز تمام مراکز آموزشی غیردولتی از آموزش و پرورش
مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی عنوان کرد: نقش مراکز علمی و زبان خارجی ایجاد انگیزه در تقویت استعدادهای دانش آموزان کشور برای حضور بهتر در جامعه است که توسط موسسان که عضو فرهنگی جامعه آموزش وپرورش انجام می‌گیرد.
 
وی افزود: مراکز غیرمجاز با هر عنوان و فعالیتی بدون اخذ مجوز از وزارت آموزش وپرورش رسمیت قانونی ندارند و از تاریخ چهار بهمن ۱۳۹۵ هر مرکزی وابسته به هر نهادی مکلف بوده در چارچوب قوانین و مقررات از آموزش وپرورش مجوز گرفته و فعالیت نمایند.
 
گرد با اشاره به همسان سازی تابلوهای مراکز، کد دار شدن آنها و استفاده از فناوری روز اطلاعات تصریح کرد: نیازمند معرفی خدمات مراکز غیر دولتی به مردم و اولیا هستیم تا این مراکز نسبت به ارایه کیفی آموزش‌های خود تلاش کنند.
 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار داشت: خوشبختانه در شهرستانهای استان تهران با پاکسازی مراکز غیر مجاز امکان فعالیت مراکز مجاز بهتر شده است و امیدواریم در شهر تهران با حمایت‌های مدیرکل و نیروی انتظامی پیگیری شود.
 
انتخابات ریاست جمهوری تاثیری بر زمان امتحانات دانش‌آموزان ندارد
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص وضعیت امتحانات نهایی دانش آموزان اظهار داشت: همانند روند همیشگی دانش آموزان تا پایان اردیبهشت ماه در کلاس درس حاضر شده و امتحانات در خرداد ماه آغاز می‌شود.  
 
وی ادامه داد: تاریخ برگزاری امتحانات از 2 خرداد شروع و تا 24 خرداد ادامه دارد و یک هفته پس از اتمام امتحانات اعلام نتایج انجام می‌شود.
 
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به این برنامه ریزی برگزاری انتخابات تاثیری در تغییر تاریخ امتحانات نداشته، همچنین حوزه‌های امتحانی به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که تداخلی با حوزه‌های انتخاباتی نداشته باشند.
 
اردیبهشت‌ماه؛ زمان اعلام نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان
اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: روند بازگشت پول‌ها به فرهنگیان بر اساس تصمیم‌گیری ها و تمهیدات قوه قضاییه بوده که مسئولیت این کار را بر عهده دارد.
 
عباسی تصریح کرد: اعضای کمیته تحقیق و تفحص در حال مستندسازی فعالیت‌های صندوق ذخیره هستند و نتایج این کار تا اردیبهشت ماه به مجلس طبق برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده ارائه می‌شود.
 
وی افزود: شناسایی و بازداشت برخی افراد دخیل در مشکلات اقتصادی صندوق ذخیره در حوزه وظایف سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه است.
 
عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: اعضای کمیته تحقیق و تفحص صرفا مسئولیت بررسی فعالیت‌های صندوق و شناسایی مشکلات اقتصادی و مالی موجود را برعهده دارد.
 
دانش آموزان تا چند اسفند باید به مدرسه بروند؟
عظیم محبی مدیر کل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در خصوص روزهای حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس در اسفند ماه گفت: تا آخرین روز اداری باید کلاس‌های درس دایر باشد.

محبی با بیان اینکه امسال تعطیلات متعددی به دلایل آلودگی هوا و شرایط جوی وجود داشته است، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه به فعالیت کلاس‌ها تا پایان روزهای اداری تاکید داشته و چگونگی ساماندهی وضعیت به عهده مدیران کل استان‌ها و مدیران مدارس قرار می‌گیرد.

مدیر کل آموزش متوسطه اول بیان کرد: در ایام نوروز باید دانش آموزان تکالیف عیدی داشته باشند که با مهارت‌های زندگی همراه بوده و آنها را به سمت‌ ساحت‌‌های شش گانه سند تحول سوق دهد.
 
ضرورت به روزرسانی فعالیت‌های سوادآموزی
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به ضرورت بازنگری و به روز رسانی اصول حاکم بر فعالیت‌های اجتماعی مانند سواد آموزی اشاره و تصریح کرد: ما معتقدیم باید در سوادآموزی و آموزش بزرگسالان سه اصل مهم و حیاتی حداکثر انعطاف، حداکثر مشارکت و حداکثر سودمندی را سرلوحه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم.
 
وی با اشاره به شیوه‌های مدیریت برنامه‌های سواد آموزی موجود در کشورعنوان کرد: اکنون فعالیت‌های سواد آموزی به سه طریق دولتی که در مدارس توسط معلمان و کارمندان انجام می‌گیرد، نهاد‌های اجتماعی مانند سازمان زندان‌ها، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج و بخش غیر دولتی و موسسات مردم نهاد ارائه می‌شود که البته این نوع از اولویت بالاتری در برنامه ریزی‌های سازمان نهضت سوادآموزی برخوردار است.  
   
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به نقش و اهمیت جایگاه سامانه سواد آموزی اشاره و عنوان کرد: این سامانه نرم افزاری است که امکان مدیریت، ثبت، ارسال و بهره گیری از کلیه فعالیت‌های آموزشی، اداری ومالی سوادآموزی را با استفاده از فن‌آوری اطلاعات در بستر وب فراهم می‌کند.
 
مانور سراسری همیاران گردشگر در 24 اسفند ماه
مهدی علی‌اکبرزاده مدیرکل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان در آستانه نوروز گفت: 24 اسفند ماه اولین مانور همیاران گردشگر در سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: طرح همیاران گردشگر برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود و دانش‌آموزان اولین مانور این طرح را به منظور آماده سازی برای انجام فعالیت‌های مورد نظر در طرح برگزار می‌کنند.
 
مدیرکل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در فاز اول این طرح 384 مدرسه مورد توجه قرار گرفته و خدمات مورد نظر را ارائه می‌دهد.
 
تغییر زمان دوره‌های مهارت‌آموزی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی
حسن حسینی مدیر کل امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش از انجام مراحل آخر مصاحبه معرفی‌شدگان سه برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: روند اجرای کار طی دو الی سه روز آینده به اتمام می‌رسد.
 
وی افزود: پس از انجام مصاحبه تمامی معرفی شد‌گان، اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در پور‌تال سازمان سنجش به طور قطعی اعلام می‌شود.
 
مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: پس از تعیین تعداد نفرات نهایی در مصاحبه تاریخ دقیق برگزاری دوره‌های آموزشی این گروه از افراد مشخص می‌شود.
 
حسینی اظهار داشت: پیش از این پیش‌بینی شده بود تاریخ شروع دوره‌های مهارت آموزی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی از 20 فروردین ماه سال آینده آغاز شود و با توجه به شرایط موجود، زمان قطعی شروع دوره مهارت آموزی پس از اعلام نتایج سنجش اعلام می‌شود.
 
برنامه‌ریزی برای ارتقای سرانه دانش‌آموزی
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی سرانه دانش‌آموزی گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل می‌شود بنابراین اعتبار سرانه مدارس کاهش می‌یابد.
 
وی افزود: برنامه‌ریزی برای ساماندهی نیرو و افزایش منابع سرانه را در سال 96 مورد توجه قرار دادیم و حتما با تغییراتی در میزان اعتبار سرانه همراه است.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در سال 95 تقریبا هیچ نوع رشدی در اعتبار سرانه نداشتیم و مدیران با مشارکت مردم هزینه‌ها را تأمین کردند.
 
اعلام زمان ویرایش اطلاعات ثبت‌نام آموزش دهندگان نهضت در دوره مهارت آموزی
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: پایان مهلت ثبت‌نام آموزش دهندگان در دوره‌های توانمند سازی 15 اسفند ماه در نظر گرفته شده است و افراد برای ادامه فعالیت نیاز به گذراندن این دوره دارند.
 
باقرزاده تصریح کرد: با توجه به اتمام زمان ثبت‌نام تا پایان امشب از این تاریخ تا 20 اسفند ماه آموزش‌دهندگان می‌توانند نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنند.
 
وی اظهار داشت: برخی از افراد نیز که به هر دلیل تا 15 اسفند ماه امکان ثبت‌نام نداشتند می‌توانند در بازه زمانی در نظر گرفته شده ثبت‌نام در این دوره توانمند سازی را انجام دهند.
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بعد از ساعت 24 ، 20 اسفند نسبت به تمدید مهلت مجدد تصمیم‌گیری می‌شود گفت: تمامی تصمیم‌ها بستگی به شرایط ثبت‌نام در آخرین روز تعیین شده دارد.
 
بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در آموزش‌های مهارتی
مصطفی آذر کیش مدیر کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش یکی از سیاستهای مهم در این حوزه را استفاده از ظرفیت بخشهای دولتی و خصوصی به منظور توسعه آموزش‌ها دانست و گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با این هدف امضا شده است.
 
وی افزود: در راستای محور‌های سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که به کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید داخلی کمک می‌کند، این نوع آموزش‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
 
آذرکیش بیان کرد: برای تحقق اهداف آموزش‌های مهارتی با دستگاه‌های دیگر نیز برنامه‌هایی در نظر داریم تا متناسب سازی با نیاز کار میسر شود.
 
آذر کیش یادآور شد: همواره به دنبال به روز آوری فرآیند‌ها و برنامه‌ها در حوزه آموزشهای مهارتی هستیم و چنانچه رشته‌های جدیدی ابلاغ شود، برای آموزش آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آموزش‌ها با بهترین کارایی به هنرجویان ارائه شود.
 
فرآیند جذب اساتید دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه‌ها است
محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص روند جذب اساتید این دانشگاه اظهار داشت: روش جذب نیروی انسانی برای سمت استادی همانند سایر دانشگاه های کشور اجرا می‌شود.
 
وی ادامه داد: بر این اساس، اعلام نیاز نیروی انسانی انجام شده و به طوری که داوطلبان می‌توانند در سامانه جذب هیئت علمی وزارت علوم اقدام به ثبت نام کنند.
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: بنابراین مشکلی از نظر سابقه کاری و تطبیق رشته تحصیلی اساتید نداریم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار