رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح کرد؛

ضرورت به روزرسانی فعالیت‌های سوادآموزی/ اتخاذ روش‌های متعدد آموزشی برای سوادآموزان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به ضرورت بازنگری و به روزرسانی در فعالیت‌های اجتماعی همچون سوادآموزی گفـت: با توجه به تنوع مخاطبان فرصت برای استفاده از خدمات آموزشی با اتخاذ روش‌های متعدد فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست تخصصی موسسات غیر دولتی طرف قرارداد با سازمان نهضت سواد آموزی با حضور علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان، نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بسیج سازندگی و 76 موسسه غیر دولتی طرف قرارداد این سازمان از سراسر کشور در مرکز آموزشی شهید باهنر سازمان نهضت در ملارد از صبح امروز در حال برگزاری است .

در این نشست باقرزاده با بیان اینکه که برای رسیدن به جایی که تاکنون نرسیده‎‌ایم، باید از مسیری حرکت کرد که تا کنون نرفته‌ایم، گفت: دور نمای فعالیت‌های سازمان نهضت سوادآموزی محو بی‌سوادی و ارتقاء میانگین سال‌های تحصیل در بین شهروندان کشور است.
 
وی با اشاره به تعاریف سواد از دیدگاه‌های بین المللی و ملی، افراد را به سه دسته باسواد، بی سواد و کم سواد دسته بندی کرد و افزود: براساس آخرین تعریف یونسکو در زمینه سواد که در توصیه‌نامه آموزش بزرگسالان موسسه آموزش مادام العمر این نهاد بین المللی آورده شده؛ سواد شامل مهارت خواندن و نوشتن، شناخت، درک، تفسیر، خلق، تعامل و حساب کردن با استفاده از متون چاپی و منابع نوشتاری و همچنین توانایی حل مشکلات در یک محیط رو به رشد فناورانه و غنی از اطلاعات است.
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به تبیین ارزش‌های حاکم بر فعالیت‌های خدمت رسان اجتماعی مانند آموزش پرورش و سواد آموزی در جوامع پرداخت و ادامه داد: اصول حاکم بر فعالیت‌های سوادآموزی در وهله اول نشر سیره و سنت پیامبر اعظم و اهل بیت، تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام و رهبری بوده و در وهله‌ی دوم گسترش عدالت اجتماعی در میان افراد محروم از حق آموزش و محرومیت زدایی، ارتقای آگاهی و انسجام ملی در بین اقشار مختلف جامعه است.
 
باقرزاده به ضرورت بازنگری و به روز رسانی اصول حاکم بر فعالیت‌های اجتماعی مانند سواد آموزی اشاره و تصریح کرد: ما معتقدیم باید در سوادآموزی و آموزش بزرگسالان سه اصل مهم و حیاتی حداکثر انعطاف، حداکثر مشارکت و حداکثر سودمندی را سرلوحه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم.
 
وی نظرات خود را با ارائه تعریفی از نظام و خرده نظام در آموزش بزرگسالان و سوادآموزی ادامه داد و گفت: در نظام آموزش بزرگسالان مانند سایر نظام‌های آموزشی خرده نظام‌های متنوعی مانند برنامه درسی، نیروی انسانی، تامین و توزیع منابع، تحقیق و توسعه که در برنامه ریزی، اجرا و پایش اثرات و نتایج خدمات و فعالیت‌ها به هر کدام از آن‌ها به طور ویژه توجه کرد.
 
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به شیوه‌های مدیریت برنامه‌های سواد آموزی موجود در کشورعنوان کرد: اکنون فعالیت‌های سواد آموزی به سه طریق دولتی که در مدارس توسط معلمان و کارمندان انجام می‌گیرد، نهاد‌های اجتماعی مانند سازمان زندان‌ها، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج و بخش غیر دولتی و موسسات مردم نهاد ارائه می‌شود که البته این نوع از اولویت بالاتری در برنامه ریزی‌های سازمان نهضت سوادآموزی برخوردار است. 
 
باقرزاده با بیان اینکه شیوه‌های متنوعی در سواد آموزی وجود دارد، ادامه داد: با توجه به تنوع موجود در بین مخاطبان و متفاوت بودن ویژگی‌های آنان سازمان نهضت سواد آموزی با اتخاذ شیوه‌های متنوع و متفاوتی مانند داوطلب آزاد، خودآموز، فرد به فرد، گروهی وکلاسی اقدام به ارائه آموزش سواد کرده که دلیل اصلی این تنوع فراهم کردن فرصت‌های مورد نیاز مخاطبان برای استفاده از خدمات سواد آموزی در جامعه است.
 
بهره گیری از فناوری اطلاعات در فرآیندهای سوادآموزی
وی در خصوص فرآیند و چرخه سواد آموزی بیان کرد: مراحل این فرآیند شامل شناسایی، جذب و نگهداشت، آموزش، ارزشیابی، آموزش مداوم و پس از سواد است.
 
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به نقش و اهمیت جایگاه سامانه سواد آموزی اشاره و عنوان کرد: این سامانه نرم افزاری است که امکان مدیریت، ثبت، ارسال و بهره گیری از کلیه فعالیت‌های آموزشی، اداری ومالی سوادآموزی را با استفاده از فن‌آوری اطلاعات در بستر وب فراهم می‌کند.
 
وی افزود: این سامانه دارای قابلیت هایی مانند استعلام با استفاده از پایگاه اطلاعاتی، ثبت فرایندهای آموزشی از ثبت‌نام تا صدور گواهی تحصیلی و صدور اسنادمالی، ثبت کلیه اطلاعات مربوط به نیروی انسانی، تهیه گزارش‌های مختلف آموزشی ومالی است.
 
برون‌سپاری، عاملی برای افزایش ارائه خدمات
باقرزاده در خصوص دلایل برون سپاری و کارکرد آن در جوامع بیان کرد: برون‎سپاری عبارت است از عمل انتقال بعضی از فعالیت‌های داخلی یک سازمان به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس قرارداد، پیدا کردن ارائه دهندگان خدمت جدید و روشهای جدیدی که بتوان با اطمینان تهیه مواد، کالا‌ها، اجزا و خدمات را به آن‌ها واگذار نموده و در نهایت واگذاری برنامه ریزی، مدیریت، اجرا و عملیات فعالیت‌های مشخص به شخص ثالث مستقل است. 
 
وی به تفاوت‌های بین پیمانکاری و برونسپاری نیز اشاره کرد و اظهارداشت: در برون سپاری اجرای بعضی از فعالیتهای ویژه با استفاده از منابع بیرون از سازمان که توانمندی‌های خاصی را دارا بوده، صورت گرفته و با تجدید در ساختار، اجرای این فعالیت در سازمان حذف می‌شود در حالی که در پیمانکاری، قسمتی از فعالیت‌های سازمان با کمک پیمانکار انجام می‌شود و تجدید ساختاری صورت نمی‌گیرد.
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی دلایل عمده برون سپاری را به ۲ دسته سازمانی و بهبود عملکرد دسته بندی کرده و گفت: دلایل سازمانی این موضوع، افزایش اثربخشی از طریق تمرکز بر روی کار، افزایش انعطاف پذیری برای مقابله با شرایط جدید، افزایش ارزش محصولات و خدمات و رضایت مصرف کنندگان است. 
 
باقرزاده در خصوص بهبود عملکرد ناشی از برون‌سپاری یادآور شد: این امر باعث کسب تخصص‌ها، مهارت‌ها و تکنولوژی‌هایی که قبلاً قابل دستیابی نبوده است، بهبود مدیریت و کنترل و بهبود راندمان منابع به وسیله مشارکت با ارائه دهندگان خدمت برتر است.
 
گفتنی است؛ تبیین نظرات و دیدگاههای سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص نقش مشارکت سازمان‌ها وموسسات غیر دولتی در پیشبرد اهداف سواد آموزی، آسیب شناسی نحوه عقد قرارداد همکاری با ادارات کل آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.
 
همچنین بررسی نحوه پرداخت حق الزحمه آموزش دهندگان و کسورات قانونی و سود موسسات، تبیین قوانین، آموزش و توانمند سازی آموزش دهندگان، روش‌ها و کارکرد‌ها، روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی وارزشیابی خروجی‌ها وپیامدها، بررسی فلسفه وجودی و نقش مراکز یادگیری محلی در توانمندسازی جامعه هدف، روش‌های تضمین کیفیت فعالیت‌های سواد آموزی از دیگر اهداف تشکیل این جلسه است.
 
سازمان نهضت سواد آموزی از سال ۱۳۹۰ و بعد از تبدیل وضعیت آموزشیاران شاغل در فعالیت‌های سواد آموزی، بیش از ۹۵ درصد فعالیت‌های خود را از طریق انعقاد قرارداد با موسسات غیر دولتی برونسپاری و خرید خدمت انجام می‌دهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار