به گزارش خبرنگار
حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و سی و ششمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزارش نظارتی 9 ماهه پروژه های تملک دارایی سرمایهای سال 1395 شهرداری تهران را در صحن علنی شورا ارایه کرد.
تعداد کل و ماهیت پروژههای تملک دارایی سرمایهای در کل 2 هزار و 227 پروژه بوده است که از این تعداد یک هزار و 924 پروژه مربوط به مناطق و 303 پروژه مربوط به معاونتها بوده است. تعداد پروژه های مستمر(نگهداشت) یک هزار و 386 پروژه در مناطق و 206 پروژه مربوط به معاونتها بوده است که در کل یک هزار و 591 پروژه مربوط به پروژه های نگهداشت میشود.
دبیر ادامه با اشاره پروژه های سرمایهای غیر مستمر گفت: در مجموع 636 پروژه مربوط میشود به پروژه های سرمایه ای غیر مستمر(عمرانی) که 537 پروژه در مناطق و تعداد 99 پروژه در معاونتها بوده است. همچنین پروژههای سرمایهای غیرمستمر (عمرانی) جدید در مجموع 219 پروژه بوده است که 196 پروژه در مناطق و 23 پروژه در معاونتها بوده است. پروژههای سرمایهای غیرمستمر (عمرانی) نیمهتمام در مجموع 417 پروژه بوده است که 341 پروژه در سطح مناطق و 76 پروژه در معاونتها بوده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کل پروژه های تملک دارایی سرمایهای گفت: تعداد کل پروژهها 2 هزار و 227 بوده است که از این تعداد 2 هزار و 83 پروژه بازدید شده و 144 پروژه بازدید نشده است.
دبیر در ادامه به پیشرفت فیزیکی پروژههای بازدید شده غیرمستمر (عمرانی) اشاره داشت و گفت: ميانگين درصد پيشرفت فيزيكي زمان بازديد از پروژه ها در مناطق 59.4 درصد و در معاونتها 62.8 درصد و میانگین کل در شهرداری تهران 62.12 درصد بوده است. همچنين ميانگين پيشرفت فيزيكی مورد انتظار در زمان بازديد در مناطق 74/76 درصد و در معاونتها 71.25 درصد بوده است.
وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی هر یک از پروژهها متناسب با اعتبار پروژه در میانگین محاسبه شده است و پیشرفت فیزیکی محاسبه شده مربوط به عملیات سال 95 میشود. تعداد پروژههای جلوتر از انتظار در مناطق 102 پروژه و 18 پروژه مربوط به معاونتها بوده است. همچنین تعداد پروژههای عقبتر از انتظار در سطح مناطق 251 پروژه و در معاونتها 54 پروژه بوده است.
دبیر در ادامه با اشاره به علل تاخير پروژههای عمرانی (غیرمستمر) بازديد شده گفت: از علتهای تاخیر در اجرا پروژه ها در مجموع در سطح مناطق و معاونتها 10.1 درصد مربوط به زمین، 9.3 درصد مربوط به طرح و برنامه ریزی، 7.8 درصد مربوط به پیمانکاری، 45.1 درصد مالی، 2.8 درصد اجرا و 24.9درصد سایر موارد بوده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: علل تأخیر در پروژههای غیرمستمر بازديد شده دارای تأخير به تفکیک جزییات در بخش زمین شامل تأمین زمین 13 پروژه، معارض ملکی 15 پروژه بوده است. همچنین در طراحی و برنامه ریزی بررسی مجدد طرح، مطالعات، تغییر نقشه و مشخصات، تأیید نقشه و عدم نیاز از عوامل تأخیر در پروژه ها بوده است.
دبیر افزود: وضعیت اجرایی پروژههای عمرانی بازدید شده در مناطق و معاونتها 627 پروژه بوده است که 137 پروژه خاتمه یافته است و وضعيت كارگاه پروژههای در دست اجرا که شامل فعال، نیمه فعال و تعطیل میشود 354 پروژه را در بر میگیرد، همچنین پروژههايی كه فعاليت اجرايی ندارند حالا یا متوقف یا شروع نشدهاند تعداد 136 پروژه را شامل میشود.
علیرضا دبیر در ادامه با اشاره به موارد تغييرات پروژههای غیرمستمر (عمرانی) بازديد شده گفت: تعداد پروژههای دارای تغيير در مناطق 121 پروژه و در معاونتها 40 پروژه بوده است، همچنین جمع موارد تغییر در مناطق 162پروژه و در معاونتها 57 پروژه بوده است كه 34.4 درصد را شامل میشود. در مجموع موارد تغييرات پروژههای غیرمستمر بازديد شده 219 مورد که 30 مورد مربوط به سال شروع، 137 مورد تغییر در سال خاتمه و 52 مورد مربوط به تغییر برآورد اولیه بوده است .
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژههای نگهداشت گفت: ميانگين درصد پيشرفت فيزيكي در زمان بررسی میانگین کل شهرداری تهران در مناطق و معاونتها 49.52 درصد، ميانگين پيشرفت فيزيكی مورد انتظار (زمان بررسی) 75 درصدبوده است كه درصد عقبتر از زمانبندی 25.48- میشود، همچنين کارآیی برنامه SPI 66.02 درصد، تعداد پروژههای جلوتر از انتظار 28.5 درصد و تعداد پروژههای عقبتر از انتظار 70.8 درصد بوده است.
دبیر به علل تأخیر زیر پروژههای مربوط به پروژههای مستمر (نگهداشت) اشاره کرد و گفت: در کل علل تأخیر در مناطق و معاونتها مربوط به زمین 1.4 درصد، طراحی و برنامه ریزی 0.9 درصد، پیمانکار 19.3 درصد، مالی 75.1 درصد و اجرا 3.1 درصد را شامل میشود.
وی در ادامه به وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژههای تملک دارایی سرمایهای شهرداری (مستمر و غیرمستمر) اشاره کرد و گفت: در پروژههای مستمر 49.52 درصد پیشرفت زمان بازدید بوده است که انتظار میرفت 75 درصد پیشرفت داشته باشد که نشان میدهد 25.43 - درصد عقبتر از برنامه بوده است. غیر مستمر 63.12 درصد پیشرفت زمان بازدید بوده است که انتظار میرفته طبق برنامه 72.03 پیشرفت داشته باشند که نشان میدهد 9.91- عقبتر از انتظار هستند. در کل میانگین پیشرفت در سال 57 درصد بوده است که انتظار میرفته طبق برنامه 73.36 درصد باشد که 16.88- عقبتر از برنامه است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: درصد مبالغ پروژههای سرمایهای به تفکیک نوع پیمان در مناقصه عمومی 62.8 درصد، مناقصه محدود 2.6 درصد، واگذاری به موسسات وابسته 6.1 درصد، 15.1 ترک تشریفات و استعلامی 13.3 درصد بوده است.
دبیر در ادامه به ترک تشریفات و موسسات وابسته اشاره کرد و گفت: ترک تشریفات شامل انجام عملیات به صورت امانی (اجرا و خرید) و واگذاری به بخش خصوصی، دولتی و شرکتهای غیروابسته به شهرداری است و همچنین موسسات وابسته شامل موسساتی وابسته به شهرداری است که واحدهای اجرایی برخی از پروژههای خود را که مستقلاً نمیتوانند اجرا کنند شهرداری برای اجرا به آنها واگذار میکند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به معیار تعیین عملکرد معاونتها اشاره کرد و گفت: معاونت حمل و نقل ترافیک 84.83 درصد، معاونت خدمات شهری 75.97 درصد، معاونت فنی و عمرانی 63.73 درصد، معاونت شهرسازی 52.33 درصد، معاونت امور اجتماعی 40.9 درصد و معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا رتبه بندی شدهاند. باید این را هم اضافه کنم که پروژههای مستمر معاونت امور اجتماعی از سوی این معاونت ثبت اطلاعات نشده است.
دبیر در ادمه به خلاصه مشكلات عمومي اجرايی اشاره کرد و گفت: عدم مطالعات کافی و برآورد صحيح و دقيق کل اعتبار مورد نياز پروژهها قبل از پيشنهاد پروژه و تأمین اعتبار برای پروژه هایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص است، فقدان برنامه زمانبندی مناسب برای اجرای پروژهها، عدم پرداخت به موقع مطالبات پيمانكاران، عدم اجرای پاركينگ در برخی از پروژهها، اجرای تعدادی از پروژهها در اراضی غيرملكی شهرداری و عدم امکان احصا آن به عنوان دارايیهای شهرداری از جمله مشکلات پروژه ها است كه خودش را در برنامه ها نشان می دهد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پايان پیشنهاداتش را برای عقب نماندن و اجرا پروژه ها طبق برنامه های مصوب شورا این طور مطرح کرد: پيشنهاد میشود اعتبارات متناسب با پيشرفت فيزيكی باشد، وضعيت اجرا و وضعيت كارگاه و زمان مناسب اجرای كار تخصیص داده شود، تاکید بر ممنوعیت عدم اجرای هرگونه پروژه غیرمصوب و عملیات غیرمرتبط توسط شهردار تهران، جلب اعتماد پيمانكاران در زمينههای مالی لازمه اجرای صحیح و به موقع پروژهها و همچنین در خصوص منابع غیرنقدی و مشکلات ناشی از واگذاری بررسی جامعی برای بقا و یا حذف آن انجام پذیرد.
انتهای پیام/