اگر به مقداری استاندار سبوس در آرد نانوایی‌ها نباشد ۳۰ درصد از سهمیه گندم کارخانه‌های آرد کاسته می‌شود.

سبوس مهمترین ماده غذایی در ارتقا ارزش غذایی نان است.
دکتر قلیان رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خراسان رضوی در گفتگو بابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: معضل کمبود سبوس در نان بیشتر از زمانی آغاز شد که یارانه نان برداشته شد و یک سری نانوایی ها‌ی آزاد پز در جامعه پروانه فعالیت گرفتند و برای اینکه بازاریابی درستی داشته باشند که برای تهیه نان از آرد سفید بدون سبوس استفاده کردند.
وی افزود: سبوس همان پوسته گندم است که سرشار از ویتامین ب، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، و سلنیوم است و به همین دلیل استفاده از آن در نان تامین کننده ارزش غذایی آن و سلامت افراد است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که ما داریم اینکه سهمیه گندمی که به کارخانه‌ها می‌دهند اگر تولید آردشان ۱۲ درصد و پایین‌تر محتوای سبوس باشد آنگاه سهمیه گندمی که به آن‌ها داده می‌شود اضافه شود.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر خدایی نکرده تخلفی ببینیم در توزیع آرد به نحوی که به مقدار استاندار سبوس در آرد نانوایی‌ها نباشد ۳۰ درصد از سهمیه گندم کارخانه کاسته می‌شود.

قلیان گفت: سبوس یا جوانه گندم از بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش چاقی مفرط پیشگیری می‌کند و درکنترل بیماری دیابت نیز موثر است.

انتهای پیام//آ. ج.

برچسب ها: سبوس ، نان ، ارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.