«سورنا» سردار بزرگ ایرانی، قهرمان اصلی کتابی به همین نام است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«سورنا»؛ قهرمانی خواندنیابراهیم حسن‌بیگی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون اثر تازه انتشار یافته خود «سورنا» و چگونگی شکل‌گیری آن گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک پروژه تاریخی را تعریف کرده بود که بتوان از طریق آن سرداران و بزرگان تاریخ ایران را در قالب داستان یا زندگینامه داستانی به نوجوانان معرفی کرد و در اصل انگیزه نوشتن سورنا همین پیشنهاد بود.

وی افزود: در واقع کانون در نظر داشت که نویسندگان به طور گروهی به معرفی تعدادی از سرداران بزرگ تاریخ بپردازند و سورنا نیز به این شکل انتخاب شد. فکر می‌کنم این پروژه، پروژه تاریخی بسیار خوبی است؛ زیرا در آن به شخصیت‌های بزرگ تاریخی ایران بخصوص ایران باستان پرداخته شده که در این سال‌ها کمتر از آن‌ها سخن به میان آمده است.

حسن‌بیگی در پاسخ به این سوال که مطالعه کتابی چون سورنا برای مخاطب نوجوان چه پیامدهای مثبتی در پی خواهد داشت؛ تصریح کرد: شناخت شخصیت‌هایی چون سورنا می‌تواند هم مبارزات ضد استعماری آن دوران را به خوبی نشان دهد و هم شهادت و رشادت‌های مردم ایران را که به نوعی ریشه در تاریخ کشورمان دارد، به منصه ظهور گذارد. در حقیقت پاسخ و عملکرد ملت و مردم ایران در مقابل هر تهاجم خارجی یک فرهنگ جا افتاده در کشور است و داستان سورنا نیز به دورانی باز می‌گردد که رومی‌ها به ایران حمله کردند و سورنا، این سردار بزرگ اشکانی با فرماندهی خوبی که داشت توانست رومی‌ها را شکست دهد.

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: نوجوانان با خواندن این کتاب‌ها می‌توانند با شخصیت‌های مبارز تاریخی و همچنین بخشی از تاریخ ایران باستان آشنا شوند. اینکه چه دورانی را گذرانده‌ایم و به خصوص در حوزه مبارزه با تهاجم خارجی چه رشادت هایی را از خود نشان داده ایم. به نظر من کتاب هایی چون سورنا، حرف های مهم و مفیدی برای گفتن دارند. به طوری که نوجوانان هم با تاریخ آشنا شوند و هم با سرداران بزرگی که برای اعتلای کشور تلاش بسیار داشته‌اند.

شایان ذکر است؛ این کتاب 74 صفحه‌ای به قیمت 6 هزار تومان برای گروه سنی «د» (دوره اول متوسطه) منتشر شده و قابل خریداری از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار