نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز با حضور علیرضا حاجیان زاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

هنر قصه گویی یک هنر مردمی است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای تشریح برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
در این نشست علیرضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون اظهار داشت: در آستانه نوزدهمین جشنواره در این مجموعه هستیم و مقدمتا باید عرض کنم که ما معتقد هستیم، هنر قصه‌گویی یک هنر مردمی است و این مردمی‌بودن به چند دلیل است. اول اینکه مخاطبان قصه‌گویی به تعداد کودکان و نوجوانان کشور هستند و  جمع کثیری علاقه‌مند به شنیدن قصه هستند. دومین علت مردمی بودن آن این است که صاحبان این هنر مادران، مربیان، کتابداران و بسیاری از اقشار مختلف جامعه هستند که توانایی قصه‌گویی داشته و هنرمندان این هنر بسیاری از مردم هستند. دلیل بعدی نیز محتوای قصه‌ها هستند که معمولا برگرفته از تاریخ و تمدن بشریت است.
 
وی افزود: قصه‌گویی روشی برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم دینی، تربیتی و ... است. با نگاهی به قرآن در می‌یابیم که خداوند نیز در قالب قصه بسیاری از آموزه‌ها و بهترین محتواها را به بندگان خود منتقل کرده است. همچنین قصه مکمل و تقویت کننده خوبی برای دانش آموزان کشور است.

حاجیان زاده در ادامه ابراز داشت: جشنواره قصه‌گویی در این دوره در چند بخش قصه‌گویی ملی و بین‌المللی، مقاله نویسی به صورت سمینار، داستان‌نویسی رضوی و برنامه های جنبی اجرا خواهد شد. شرکت کنندگان نیز در چند گروه قصه گویان آزاد، پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها، نوجوانان و اعضای نوجوان کانون، مربیان مراکز فراگیر کانون، قصه گویان جشنواره رضوی و مربیان کانون با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

حاجیان زاده ادامه داد: در مجموع 4305 قصه به دبیرخانه ارسال شده است. همچنین 747 قصه گوی آزاد، 446 شرکت کننده از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، 1736 شرکت‌کننده نوجوان، 179 شرکت‌کننده در بخش رضوی، 17 مربی از مراکز فراگیر و 72 قصه گوی خارجی از 38 کشور جهان شرکت داشتند که 13 نفر از میان قصه گویان خارجی انتخاب شده اند.
 
وی افزود: داوران در بخش ملی مریم نشیبا، علی خانجانی از قصه گوها و پژوهشگران قصه گویی هستند. در بخش بین المللی نیز یک داور از اندونزی و آلمان بوده و مصطفی رحماندوست نیز نماینده کشور ایران خواهد بود.  در این بخش 15 قصه گو به صورت داوطلبانه و 11 قصه‌گوی خارجی از کلمبیا، اسپانیا، تانزانیا، کوبا، هند، آرژانتین، کره جنوبی، فرانسه، استرالیا، تاجیکستان و کاستاریکا شرکت خواهند داشت.

وی ادامه داد: در بخش مقاله نویسی به صورت سمینار نیز 162 چکیده اثر به دبیرخانه ارائه شده که از این میان 82 اثر انتخاب و در مرحله نهایی 3 اثر برگزیده خواهد شد. 

حاجیان‌زاده پیرامون برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره تصریح کرد: برگزاری 10 نشست و کارگاه سمینار مقالات، اعزام قصه‌گوهای جشنواره به بخش‌های مختلف شهر تهران همچون مدرسه بچه های کار و خانه سالمندان، رونمایی از سه کتاب «آی قصه، قصه، قصه»، کتاب مقالات قصه و «آهوانه 3»، نشر قصه های دوره قبل جشنواره در پورتال کودک کانون و ارائه بسته قصه‌گویی مربوط به قصه گویان هجدهمین جشنواره قصه گویی که به صورت لوح فشرده در کلیه فروشگاه‌های کانون و سایر فروشگاه های کشور عرضه شده است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی این دوره حضور نوجوانان و اعضای نوجوان کانون در جشنواره است که بدین ترتیب نوجوانان توانمندی قصه گویی پیدا خواهند کرد. هدف ما نیز از برگزاری این جشنواره و برنامه های جنبی آن ارائه فرهنگ قصه گویی و ترویج آن در سطح کشور است.

شایان ذکر است؛ نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 بهمن تا 1 اسفند 1395 در تهران برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار