معاون نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران:

مهمان‌نوازی از پناهندگان افغان نشان از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است

معاون نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران گفت: مهمان نوازی از پناهندگان افغانستانی نشان از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی است

مهمان‌نوازی از پناهندگان افغان نشان از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، یوشیمی سایتا روز چهارشنبه در چهارمین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان در مجتمع یاوران مهدی(عج)، عنوان کرد:  این گردهمایی فرصتی با ارزش و بی نظیر است که در شهر مقدس قم با تاریخچه ای غنی برگزار شده است تا مشکلات و دغدغه های مهاجران افغانی را بررسی نماید.

وی تصریح کرد: من واقعا از برگزاری چنین برنامه ای غافلگیر شده ام و این احترام به مهاجران و پناهدگان افغان را بی نظیر می دانم که همانند برخی دیگر از کشورهای صلح جو این گونه پناهندگان را تکریم می کنند.

سایتا اظهار داشت: ایران همواره پذیرای جامعه پناهنده می باشد خوشبختانه با دستور رهبری امکان تحصیل برای دانش آموزان افغانی فاقد مدارک قانونی فراهم آمده و بیمه سلامت خدماتی شبیه بیمه ایرانیان برای پناهندگان در نظر گرفته است که تحول و دستاورد بزرگی به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد:پذیرش مهاجران و روابط متقابل میان مهمان و میزبان،عمیقا ریشه در دین اسلام دارد همان زمانی که رسول الله حمایت منحصر به فردی را در مدینه از مهاجران رقم زد و این شامل سهیم کردن مهاجران در غذا و خانه و حمایت های قبیله ای است.

معاون نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران بیان کرد:چنین میزبانی برگرفته از اسلام است که می تواند احساس تعلق ایجاد کند و ما چنین رابطه سالم و سودمندی را میان پناهندگان افغان در ایران به خوبی شاهد هستیم.

وی گفت: من بعد از یک دوره اقامت و شناخت سبک اسلامی و ایرانی در مهمان نوازی، چنین رفتاری را شایسته می دانم که می تواند الگوی بسیاری از کشورها در صلح جویی باشد.

سایتا عنوان کرد: در میان مهاجران افراد توانمند و مستعد و عالم و متولی فرهنگی نیز دیده می شود که می توانند نقش مهمی در جامعه خود و جامعه میزبان ایفاء نمایند.

وی ادامه داد: رهبران مذهبی و روحانی در جهت رفاه حال هم وطنان خود تلاش های ارزنده ای داشته اند و ما در کمیساریای عالی در امور فرهنگی و اجتماعی این نقش فزاینده را می بینیم.

معاون نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران اظهار کرد: باید ابزاری را در سایه تعامل برای راه حلی پایدار در جوامع پناهنده پیدا کرد تا بتوان مسائل مهم را رفع نمود بی شک مشارکت و تعهد اجتماعی پناهندگان در کشور میزبان می تواند زمینه ساز تحول باشد.

وی بیان کرد: ما برای ساختن جامعه ای متمدن، به صداها و دست های یکدیگر نیاز داریم به ویژه در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان باید گروهها و قبیله ها با اتحاد یکدیگر و همصدایی در جهت تحول گام بردارند و برای بازسازی و آبادانی کشورشان گام بردارند.

سایتا یادآور شد: صلح به معنای یگانگی در شباهت ها نیست بلکه تنوع و مقایسه و مصالحه تفاوت هاست اگر گروههای مختلف قومی و قبیله ای در افغانستان با هم پیوند یابند بی شک افغانستان آزاد و آباد خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار