مدیرکل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: ایران با توجه بت تنوع بالای اقلیمی که دارد و بومی بودن دانش طب سنتی می‌تواند در این عرصه در جهان برجسته و ممتاز شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پنجمین همایش طلای سبز که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، محمد خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و رییس شورای سیاست گذاری این همایش گفت: این همایش هر ساله برگزار می‌شود که همایش اول در خصوص فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی و همایش دوم به توضیح مبانی طب سنتی ایرانی می‌پردازد و همایش دوم در اسفند ماه برگزار خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: صرف نظر از اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به تاکید بر ظرفیت طب سنتی، گیاهان دارویی و طبیعی در نظام سلامت کشور است که این موضوع از تاکیدات سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود. 

مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت بیان کرد: شرایط خاص ایران به لحاظ تنوع بالای گیاهان دارویی در آن وجود دارد و اینکه از 13 تنوع اقلیمی، 11 اقلیم داراست شرایطی را ایجاب می‌کند که دولت به امر توسعه از ظرفیت موجود در طب سنتی توجه ویژه داشته باشد. 
 
خدادوست افزود: از آنجایی که طب سنتی جزو دانش بومی ما محسوب می‌شود و ریشه در باور مردم دارد، همچنین به لحاظ دارا بودن شرایط اقلیمی گوناگون در کشور ایران زمینه برای کشت و پرورش گیاهان دارویی فراهم است بنابراین ما باید به موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی توجه ویژه‌ای داشته باشیم که متاسفانه حدود 150 سال از این ظرفیت در نظام سلامت کشور استفاده نکردیم. 
 
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد در سال 1404 که زمان زیادی تا رسیدن به آن باقی نمانده است پیشرو باشیم باید در همه گزینه‌های علمی که مبتنی بر دانش بومی است فعالیت کنیم که هر قدر در حوزه‌های مانند نانو، سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای تلاش کنیم ولی از آنجایی که دانش آن متعلق به ما نیست نمی‌توانیم مانند طب سنتی پیشرفت داشته باشیم. 
 
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: کشور ایران با توجه به قدمت چند هزار ساله دانش طب سنتی است و اینکه کتاب‌های علمی ما مرجع مهمی برای بسیاری از کشورهای اروپایی محسوب می‌شد بنابراین می‌تواند همانند گذشته در عرصه طب  پزشکی برجسته و شاخص شود. 
 
خدادوست اظهار داشت: تاریخ علم طب به نام ایران و دانشگاه جندی شاپور رقم خورده است که از افتخارات ایرانیان محسوب می‌شود ما باید به طب سنتی با نگاه کاربردی به آن توجه کنیم و از نگاه تاریخی (تمدنی) که مربوط به این می‌شد فقط در زمان‌های گذشته قابل استفاده بود فاصله بگیریم. 
 
وی تاکید کرد: با توجه به دانش بومی ایران در زمینه طب سنتی و وجود 2300 گونه گیاهان دارویی در کشور تحقیقات روی گیاهان دارویی و فرآوری آنها در راستای اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل در نظام سلامت و توسعه آن کمک می‌کند. 
 
مدیرکل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت تصریح کرد: کشور ایران با توجه به دارا بودن پیشینه طب سنتی باید از این ظرفیت در نظام سلامت استفاده کند همانطور در بند 12 نیز ذکر شده است که از کشت تا فرآوری و استفاده از طب سنتی در نظام سلامت برای سلامتی و درمان مردم و نهادینه کردن و باز شناسی این علم ظرفیت نو و جدیدی در پیشرو شدن در علوم کشور وجود دارد. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار