از یکهزار تن تولید زباله در شبانه روز در اصفهان، حدود 600 تن آن را پسماندهای آلی تشکیل می دهد که پیش از این در یک چرخه 3الی 4 ماهه حدود 200 تُن کود آلی از آن تولید می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان امروز در نشستی با خبرنگاران افزود: این مواد شامل داروهای تاریخ مصرف گذشته، مواد آرایشی مُنقضی شده،مواد و وسایل الکتریکی و الکترونیکی، شیشه های شکسته،وسایل تیز و بُرنده، وسایل تزریقات، عفونی و پانسمان، انواع اسپری ها، مواد شوینده و غیره است.

امیرحسین کمیلی تاکید کرد: تفکیک زباله ها بویژه پسماندهای خطرناک و تَر تاثیر بسزایی در روند کار مدیریت پسماند و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دارد.
کمیلی افزود: همکاری آنها در این زمینه به نفع خودشان و نسل های آینده از طریق جلوگیری از آلودگی خاک، آب و هواست.

وی اظهار کرد: جمع آوری و مدیریت پسماندهای ویژه از منازل بر عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری و مدیریت پسماندهای صنعتی، پزشکی و عفونی بر عهده تولیدکننده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اعلام کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و انعقاد تفاهمنامه، جمع آوری جدی تر پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی و راه اندازی خط تفکیک اولیه و پردازش آنها در کارخانه ای استاندارد و پیشرفته با سرمایه گذاری بخش خصوصی، در سال آینده انجام می پذیرد.

وی گفت: مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی بر عهده بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی است اما سازمان مدیریت پسماند این کار را با اخذ 55 درصد از هزینه دفن بهداشتی و مهندسی آنها انجام می دهد.

کمیلی ابراز امیدواری کرد که سال آینده هزینه دریافت شده به مقدار واقعی خود نزدیک شود.

وی اعلام کرد: دفن پسماندهای پزشکی و عفونی حتی به روش بهداشتی و مهندسی، اصولی نیست و در هیچ جای دنیا نیز توصیه نمی شود.

کمیلی افزود: باید با تشریک مساعی بین ارگان های استانی و شهری به جای دفن اینگونه پسماندها از زباله سوزهای ویژه استفاده کرد زیرا خطرات زیست محیطی این پسماندها بسیار زیاد و گاهی جبران ناپذیر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اعلام کرد: هدف ما در برنامه 'اصفهان 1400'، این است که دفن پسماند نداشته باشیم.

کمیلی افزود: نقشه راه مدیریت پسماند شهر اصفهان، تفکیک اصولی پسماندها(آلی، غیرآلی و ویژه) و بهره بردن از آنها و تولیدات جانبی همچون گاز آنها برای تولید انرژی و سوخت است.

کمیلی گفت: یکی از نهاده های بسیار مهم برای تولید محصولات کشاورزی، کود آلی و سالم است که بهترین راه تولید آن از طریق پسماندهای آلی است.

وی افزود: از یکهزار تن تولید زباله در شبانه روز در اصفهان، حدود 600 تن آن را پسماندهای آلی تشکیل می دهد که پیش از این در یک چرخه 3الی 4 ماهه حدود 200 تُن کود آلی از آن تولید می شود.

کمیلی ادامه داد: تولید گاز و تبخیرات نیز از محصولات جانبی آن است.

وی اعلام کرد: در مذاکرات انجام شده با بخش خصوصی و انعقاد تفاهمنامه تا سه ماه آینده از طریق راه اندازی هاضم های بی هوازی می توانیم در مدت 20 تا 25 روز کود آلی تولید کنیم که از گاز آن برای تولید برق(6 مگاوات در روز) استفاده می شود و دیگر آلودگی مانند بوی بد، جمع کردن حشرات موذی و غیره هم ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در زمینه پسماندهای خشک با توجه به فرهنگ سازی و آموزش های صورت گرفته بین 8 تا 10 درصد تفکیک زباله های خشک و تَر صورت می گیرد که با همکاری و مساعدت مردم می توان تا 20 درصد این میزان تفکیک را افزایش داد.

وی افزود: تاکنون در اصفهان صنایع تبدیلی برای استفاده از پسماندهای خشک یا غیرآلی وجود نداشت اما با سرمایه بخش خصوصی در نیمه سال آینده، صنایع تبدیلی برای پسماندهایی از جنس نایلون، پت و لاک در اصفهان مستقر می شود تا به این صورت ارزش افزوده کافی و بالاتری از این نوع پسماندها حاصل شود.

وی اعلام کرد: در اصفهان 1400، با استفاده از صنایع تبدیلی راه اندازی شده، پسماندهای خشک یا غیرآلی به سوخت جامد یا مایع تبدیل می شود که از آن در تولید انرژی های حرارتی و الکتریکی استفاده خواهد شد.

کمیلی افزود: بیشترین مورد استفاده این سوخت که با نام RDF در جهان شناخته می شود در کارخانجات سیمان است.

وی گفت: با توجه به اولویت دولت یازدهم مبنی بر جایگزینی سوخت RDF در کارخانه ها بویژه کارخانه های تولید سیمان، سازمان صنعت، معدن و تجارت بسته های حمایتی برای این کار در نظر گرفته است.

کمیلی افزود: همچنین بخشی از بودجه سال آینده شهرداری اصفهان برای این مهم اختصاص داده شده است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.