عملیات ژئوفیزیک با اعزام یک تیم کارشناسی از آلمان به منظور کاوش در شهر باستانی جندی شاپور دزفول بزودی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یعقوب زلقی، مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه بیان کرد: در راستای کاوش هایی که در حال حاضر در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول در حال انجام است، بزودی یک گروه کارشناس از آلمان برای انجام عملیات ژئوفیزیک به این شهرستان سفر می کنند.

وی هدف از این اقدام را تسهیل کاوش برای مشخص شدن وضعیت لایه ها و یافته های باستان شناسی زیر زمینی در جندی شاپور عنوان کرد.

زلقی اظهار داشت: با این عملیات کاوش ها با علم و آگاهی بیش تری انجام خواهد شد .

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه تصریح کرد: در حال حاضر پیگیری برای سفر این گروه کارشناسی از کشور آلمان به ایران در حال انجام است و پیش بینی می شود بزودی این گروه آلمانی با ورود به ایران در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول مستقر شوند.

وی همچنین از مستند سازی کلیه مراحل کاوش های در حال انجام در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول خبر داد و گفت: کلیه مراحل کاوش توسط میراث فرهنگی کشور مستند سازی شده و از زوایای مختلف کار کاوش ثبت و ضبط می شود.

یعقوب زلقی به آماده سازی 20 تابلوی راهنما برای معرفی مکان های تاریخی محوطه باستانی جندی شاپور با هماهنگی پایگاه جهانی چغازنبیل و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: با هماهنگی هایی که با اداره راه و شهرسازی صورت گرفته 20 تابلو جهت معرفی و شناسایی مکان های تاریخی در نظر گرفته شده اند که10 تابلو برای راهنمایی و هدایت گردشگران در نظر گرفته شده و 10 تابلو نیز مکان های مختلف تاریخی را برای گردشگران معرفی خواهد کرد.

کاوش های باستانی شناسی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول در راستای کنگره بین المللی جندی شاپور که قرار است سوم و چهارم اسفندماه در دزفول برگزار شود در حال انجام است.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

شایان ذکر است دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.