ایجاد بانك اطلاعات پژوهش‌های انجام شده در حوزه طنز باعث می‌شود، بتوانیم برای بخش‌ها و حوزه‌هایی كه كار نشده، تولید اثر داشته باشیم.

نورمندی‌پور: ضرورت ایجاد بانك اطلاعات پژوهشی در طنز وجود داردبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ نجمه نورمندی‌پور نویسنده و پژوهشگر طنزپرداز كرمانی كه با اثر «تیپ‌شناسی شخصیت در قصه‌های شوخی استان كرمان با طبقه‌بندی بین‌المللی آرنه تامپسون در سه كتاب افسانه‌های مردمان هلیل، فرهنگ‌عامه مردم كرمان و افسانه‌های مردم سیرجان» در بخش پژوهش نهمین «جشنواره طنز سوره» شركت كرده است، طنز را یك مقوله اجتماعی دانست كه هر جا تغییری اغراق‌شده در وضعیت‌ شناخته شده به وجود آید، موقعیت جدیدی را خلق می‌كند كه می‌تواند خنده‌آور و دردناك باشد.
 
وی ادامه داد: طنز همچنین قالبی است كه در انواع مختلف ادبی از جمله شعر و داستان گنجانیده می‌شود كه نمونه آن را می توان در صنعت سینما و تلویزیون همچون ژانر كمدی عنوان كرد.
 
نورمندی‌پور در خصوص طنز فاخر عنوان كرد: تركیب «طنز فاخر» خود بار معنایی طنز دارد. فاخر به معنای خیلی خوب بودن است؛ در صورتی كه طنز از زشتی‌ها، اوضاع نابسامان و از بی‌عدالتی‌ها حرف می‌زند و این با مسخره كردن فرق می‌كند. هنری كه رگه‌های طنز فاخر در آن باشد مردم را به فكر وا می‌دارد.
 
این نویسنده و پژوهشگر با تاكید بر مسئولیت اجتماعی یك طنزپرداز، خاطرنشان كرد: یك طنز‌پرداز نه تنها باید آگاه به زمانه خویش باشد بلكه باید احترام و ادب را نیز رعایت كند. با به كار بردن ادبیات زشت و لوده در اثری كه هیچ كاركرد و مبنای اجتماعی ندارد ما صرفا طنزپرداز نمی‌شویم.
 
نویسنده كتاب «افسانه‌های مردم سیرجان» با اشاره به اینكه اگر در این حوزه آموزش صحیح وجود داشته باشد منجر به تولید ادبیات فاخر طنز می‌شود كه هم ماندگار است و همچنین فرهنگ‌ساز، گفت: مهم ترین جایگاه آموزش در طنز این است كه باعث می‌شود فردی كه می‌خواهد وارد این حوزه شود به صورت دم دستی و یا سطحی به مقوله طنز نگاه نكند بلكه با كاركردهای واقعی آن آشنا شود.
 
نورمندی‌پور با اشاره به اینكه دفتر طنز حوزه هنری كرمان با برگزاری منظم جشنواره خارستان، انتشار مجله دولخ  و برگزاری كارگاه‌ها، جایگاه و ظرفیت طنز استان كرمان را در كشور نشان داد، تصریح كرد: تلاش‌های صورت گرفته در دفتر طنز حوزه هنری كرمان منجر به رشد علمی و بیانی طنزپردازان استان شد كه از همه مهم‌تر می‌توان توجه به اهمیت طنز را در فرهیختگان، مسئولان و مردم گوشزد كرد.
 
وی همچنین گفت: «جشنواره طنز سوره» نیز با برگزاری منظم، شرایطی برای روشن نگه‌داشتن چراغ تولیدات طنز  در كشور را فراهم كرده است كه موجب دستاوردهای بسیاری، فراتر از قضیه رقابت در این جشنواره، برای همه طنزپردازان شده است.
 
نجمه نورمندی‌پور درخصوص اثر راه یافته خود به بخش پژوهش نهمین «جشنواره طنز سوره» گفت: این پژوهش درباره «بررسی تیپ‌شناسی شخصیت‌های شوخی در افسانه‌های عامیانه استان كرمان» است. شخصیت‌های شوخی یعنی همان افرادی كه بعضا به اسم رند، ساده، بهلول، رمال و غیره در این داستان‌ها شناخته شده‌اند و باعث آفرینش موقعیت طنز شده‌اند. این افراد را با خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان طبقه‌بندی كرده و به ویژگی‌ها و نقشی كه در ساختار قصه به وجود می‌آورند رسیده‌ایم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار