یك شاعر طنزپرداز گفت: در سال‌های اخیر آثار طنزی با اثرگذاری خاص و وسیع ندیده‌ام و بیشتر محافل ادبی و خواص هستند كه از طنز استقبال می‌كنند.

طنز قابلیت اصلاح فرهنگ آسیب‌دیده را دارد
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعلی میرافضلی، شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبی، با بیان اینكه طنز ژرف و عمیقی كه در فضای جامعه تاثیرگذار باشد نداریم، اظهار كرد: البته برخی آثار درخشان در زمینه طنز وجود دارد، اما عمدتا آثار بین طنزهای سرگرم كننده و برخی طنزهایی كه نسبتا به موضوعات روز جامعه اشاره بهتری داشته اند در جریان است.
 
وی ادامه داد: در چند سال اخیر، طنز ویژه با اثرگذاری خاص و وسیع ندیده‌ام و بیشتر محافل ادبی و خواص هستند كه از آثار طنز جدی استقبال می‌كنند. در دهه 70 طنز مطبوعاتی ما در اقشار فرهیخته و عامه مردم دیده شد و نشریات اثرگذاری در این زمینه وجود داشتند. اما در این دوران چنین چیزی ندیده‌ام.
 
میرافضلی خاطرنشان كرد: فعالیت گسترده‌تر از قبل است و شبكه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، مخاطب عمومی را هدف گرفته اند؛ هر چند طنز سطح بالایی ندارند و ابزار انتشار باعث پایین آمدن كیفیت و بالا رفتن و افزایش كمی آثار در زمان كمتر شده است.
 
این شاعر با تاكید بر اینكه در فرم آثار طنز نیز شاهد تنوع و نوآوری نیستیم، گفت: مسائل و مشكلات جامعه به شكل عمیق در آثار طنز مطرح نمی‌شود و چنین شرایطی به طنز كشور آسیب زده است.
 
وی همچنین گفت: در نمونه‌های شاخص طنز كه در طول تاریخ ادبیات كشورمان داشته‌ایم تا امروز توانسته‌اند در مقاطعی به روشن‌كردن اذهان و بهبود فضای اجتماعی و اندیشگانی جامعه كمك كنند. طنز این قابلیت را دارد كه فرهنگ آسیب دیده را اصلاح كند و اصلاحگری كه در ذات طنز نهفته است، قابلیت این را دارد كه فرهنگ های غلط و باورهای نادرست را ترمیم كند و تغییر بدهد. امروز هم مشكلات بسیاری در جامعه داریم و البته در آثار طنز هم بازتاب دارند، اما از اثرگذاری و عمق بخشیدن فاصله داریم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار