طی ماه‌های گذشته به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد سامانه‌ای با شماره واحد از سوی تمام اپراتورها در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به تازگی اپراتورها نسبت به اطلاع‌رسانی هزینه‌های پیامک‌های ارزش افزوده اقدام کرده‌اند.
 
پیامک‌های تبلیغاتی و یا پیامک‌های ارزش افزوده سال‌هاست به کابوسی برای مشترکان تلفن همراه تبدیل شده‌اند، اما طی ماه‌های گذشته به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد که سامانه‌ای  با شماره واحد از سوی تمام اپراتورها در نظر گرفته شود تا مشترکان از طریق تماس با آن متوجه سرویس‌های ارزش افزوده خود شده و نسبت به عدم دریافت آنها یا پیامک‌های تبلیغاتی اعلام انصراف کنند.

از سوی دیگر برخلاف گذشته که همواره عدم دریافت پیامک‌های بانکی مشترکان را مجبور به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می‌کرد، این بار اپراتورها موظف شده این سامانه را به گونه‌ای طراحی کنند که عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مانع از دریافت پیام‌های بانکی نشود.

به تازگی نیز معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تاکید کرده است که اپراتورها پیش از دریافت پیامک‌های ارزش افزوده از سوی مشترک ملزم به اطلاع‌رسانی هزینه‌ها به مشترکان هستند.

او در این باره اعلام کرد: براساس مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها تائید مشترک برای فعال‌سازی الزامی است.

حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته‌بندی خدمات ارزش افزوده پیامکی قرار می‌گیرند، افزود: اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و درصورت تائید مشترک آن را فعال کند.

وی گفت: در اجرای مصوبه ۱۴۷ کمیسیون، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد نحوه عضویت مشترکین تلفن همراه در سرویسهای خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژه‌ای دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکین در اینگونه سرویسها پیگیریهای لازم را انجام می‌دهد.

او درباره عدم آگاهی مشترکین از عضویت در این خدمات اظهار کرد: برخی پیامک‌های دعوت به عضویت در سرویسها با متن‌های فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعه‌کشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و ... ارسال می‌شود که در دوره‌های گذشته در این پیامک‌ها هیچ اشاره‌ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده‌اند.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نحوه ارسال پیامک‌های مربوط به خدمات به گونه‌ای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج می‌شود گفت: در برخی برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایت‌های اینترنتی و سایر رسانه‌ها با تبلیغات کاذب و گمراه‌کننده مشترکین را به ارسال کد عضویت به سرشماره‌های مورد نظر تشویق می‌کنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده شود.

فلاح تصریح کرد: مشترکین تلفن همراه درصورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.۱۹۵.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود.

برهمین اساس ممکن است طی این روزها برخی مشترکان اپراتورهای ارتباطی یا همراه اول چنین پیامکی را دریافت کرده باشند. در متن پیامک اپراتور اول آمده است:

«مشترک گرامی مبلغ... غ. ریال بابت سرشماره... با تاییدیه دریافتی، از حساب شما کسر گردید.» البته این پیام نیز خود به شکل روشنی به بحث دریافت پیامک‌های ارزش افزوده اشاره نمی‌کند اما به هر صورت پیگیری موضوع از سوی اپراتور اول با این توضیح همراه بود که این متن برای اطلاع مشترکان از سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که عضو هستند طراحی شده و بدین واسطه به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود که در صورت عدم تمایل به دریافت این سرویس و اعمال هزینه‌های مربوط به آن از طریق تماس با ۹۹۹۰ یا سایر روش‌ها این بسته‌های فعال را غیرفعال کنند.

همچنین مشترکان می‌توانند از طریق شماره‌گیری # ۸۰۰ * در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که برای آنها فعال است مطلع شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.