شهرستان گرمی مغان که قدمت و آثار تاریخی و میراث فرهنگی آن نه تنها در استان بلکه کل کشور مثال‌زدنی است، موزه باستان‌شناسی ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛ طبق آمار اعلام شده این شهرستان بیش از 186 آثار تاریخی و میراث فرهنگی ثبت شده دارد که تاکنون به دلیل بی‌توجهی متولیان محل مشخصی برای این آثار وجود ندارد.

گرمی شهری که موزه باستان شناسی ندارد

یکی از شهروندان گرمی در این زمینه گفت: قابل قبول نیست آثاری که جزو تاریخ و هویت این شهرستان است در شهرها و استان‌های دیگر نگهداری شود.

نادری اظهار کرد: ساختمان که اکنون ادعای تبدیل شدن آن به موزه داده می‌شود از دور شبیه یک خرابه است و در این سال‌ها کوچکترین اقدامی برای احیای آن نشده است.

گرمی شهری که موزه باستان شناسی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: شهرستان گرمی، مشگین‌شهر و خلخال جزو سه شهرستان پرتراکمترین منطقه از لحاظ باستان شناسی هستند.

کریم حاجی‌زاده افزود: وجود اشیای باستانی در گوشه و کنار این شهرستان گواهی بر تاریخ گرمی مغان است و طی بررسی انجام گرفته بیشترین بازه اشیای یافت شده به دوره اشکانیان باز می‌گردد.

فرماندار گرمی مغان نیز در این زمینه گفت: ساختمان سابق شهرداری گرمی با 363 مترمربع زیربنا با توجه سازمان میراث فرهنگی تبدیل به موزه و به این نهاد واگذار خواهد شد.

ابراهیم امامی با بیان اینکه موافقت میراث فرهنگی و گردشگری استان برای تجهیز ساختمان موزه مردم‌شناسی مقابل شهرداری گرمی اخذ شده است، اظهار کرد: با تجهیز و بهره‌برداری این ساختمان، اشیای باستانی این شهرستان که در دیگر شهرها است، بازگردانده می‌شود.

بیش از 5 سال از اجرای عملیات مقدماتی تبدیل ساختمان سابق شهرداری به موزه می‌گذرد و به حالت رکود درآمده است.

مردم شهرستان گرمی انتظار دارند با بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این ساختمان، اشیای تاریخی این شهر به این موزه بازگردد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.