قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: ۸۳ درصد مرگ و میر در کشور به دلیل تغییر رفتار افراد جامعه و در صورت ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت رخ می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ایرج حریرچی پیش از ظهر امروز در مراسم فرزندان حوزه در عرصه سلامت که در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به اینکه رشته پزشکی از جمله رشته‌های سختی است که مسئولیت سنگینی را بر عهده پزشکان می‌گذارد اظهار داشت: قبول شدن در این رشته و پیروزی در رقابتی که میان دانشجویان این رشته وجود دارد، کار بس دشواری است که دانشجویان این رشته متحمل آن می‌شوند.

وی بابیان اینکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در کشور از بین رفته است، ادامه داد: در حال حاضر 83 درصد فوت‌های کشور به دلیل تغییر رفتار افراد جامعه و در صورت ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت رخ می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به‌ضرورت اصلاح رفتار افراد جامعه گفت: علت بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره به دلیل رفتار نامناسبی است که امروزه  شایع شده است، بنابراین باید با مشاوره درست به مردم از افزایش ابتلا به این بیماری‌های جلوگیری کرد.

حریرچی هزینه‌های بهداشتی درمانی را مورداشاره قرار داد و گفت: بسیاری از بیماری‌ها با هزینه‌ای کم به‌منظور تزریق واکسن قابل‌پیشگیری بود، اما در حال حاضر هزینه‌های بسیاری را طلب می‌کند، به‌گونه‌ای که برای درمان بیماری‌هایی چون دیابت ماهانه پول بسیار زیادی صرف می‌شود، آمریکا20 درصد از تولیدات ناخالص ملی، کشورهای اروپایی 10 و نیم درصد و ایران 6.5 درصد را صرف عرصه سلامت می‎کند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تغییر رفتار را لازمه‌ مقابله با این بیماری دانست و اظهار داشت: نیازمند اصلاح رفتار مردم به‌منظور کاهش ابتلا به این بیماری‌ها و رفتارهای پرخطر هستیم، چراکه در ایران بیش از 10 درصد مردم سیگاری بوده و هزینه‌ای بالغ‌بر 10 میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان مبتلایان خانم به بیماری ایدز در کشور افزایش‌ یافته است، گفت: رفتارهای پرخطری چون ایدز، اعتیاد و مصرف الکل در کشور در حال افزایش است و تنها راه مقابله با آن‌ها اصلاح رفتارهایی است که روزبه‌روز بیشتر گسترش می‌یابد

حریرچی تغذیه نامناسب مردم را یکی دیگر از عوامل بروز چنین بیماری‌های برشمرد و خاطرنشان کرد: مصرف کم میوه و سبزیجات در روز و افزایش مصرف نمک که به‌طور میانگین روزانه 12 گرم مصرف می‌شود، به گونه‌ای که 90 درصد از مردم تغذیه مناسب ندارند و  حد مجاز مصرف نمک بین 3 تا 5 گرم است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بر اساس جدیدترین آمار  37 درصد مردم قم اضافه‌وزن داشته و  28 درصد مردم نیز به چاقی مبتلا هستند و این درحالی‌که است که اصلاح سبک زندگی مصداق اتمّ امر به معروف و نهی از منکر است.

حریرچی با اشاره به‌ضرورت سازمانی مردم‌نهاد به‌منظور جلوگیری از ترویج رفتارهای پرخطر و شیوع بیماری‌‌ها عنوان کرد: 18 درصد از مردم بالای 65 سال تنها زندگی می‌کنند که نسبت خانم به آقا در میان آن‌ها 7 به یک است، همچنین سرپرست 11 درصد خانواده‌های ایرانی خانم‌ها هستند، 4 درصد از خانواده‌ها بد سرپرست و 2 درصد نیز بی‌سرپرست هستند، بنابراین تأسیس و حمایت از نهادهای اجتماعی با شیوه‌های مدرن امروزی ضرورت بسیار دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار