دانشگاه های علوم پزشکی شمالغرب ،منطقه ی 2، به منظور تمرکز زدایی و استفاده از موقعیت های منطقه ای و توانمندی این دانشگاه ها تفاهم نامه ی همکاری امضا کردند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این تفاهم نامه در حوزه های غذا،دارو،آزمایشگاه و تجهیزات پزشکی است و بر اساس آن دانشگاه های علوم پزشکی شمالغرب متعهد شدند طی یک برنامه ی زمان بندی شده و حداکثر یک ماهه نسبت به تشکیل کارگروه های لازم برای اجرای برنامه ها اقدام کنند و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت نیز حمایت مالی و معنوی را بر اساس پیشرفت برنامه های ارائه شده به عمل آورند.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:به علت بی تدبیری و بدعهدی برخی در خود دولت اجرای طرح تحول در نظام سلامت با مشکل مواجه شده و با معضل کسری اعتبار مواجه شده ایم .

دکتر دیناروند افزود:ارائه ی خدمات سلامت نیازمند هزینه است و نباید مردم را در این زمینه ناامید کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ی غذا و دارو نیزگفت:شیوه ی اقدامات ما از مزرعه تا سفره می تواند سلامت مردم را تأمین یا تهدید کند وبا توجه به این مسأله در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام داده ایم.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت افزود:با ارتقای توانمندی دانشگاه های علوم پزشکی و دستگاه های نظارتی طرح کنترل آلاینده های مواد غذایی در حال اجراست و با اعتبار 60 میلیارد تومانی برای تأمین تجهیزات این طرح اقدام کرده ایم که برخی تأمین شده و برخی در گمرک است.

دکتر دیناروند گفت:در بحث سلامت محوری نیز کاهش شکر،نمک و چربی و حذف روغن پالم را در دستور کار قرار دادیم و با افزایش تعرفه ی پالم از 4 درصد در سال 92 به 40 درصد در سال 95 استفاده از این روغن در لبنیات 80 هزار تن کم شد و واردات آن 300 هزار تن کاهش یافت.

وی افزود:شرکت های تولید مواد غذایی و آشامیدنی بدانند که اگر سلامت مردم را به خطر بیندازند تخلف آنها را اعلام و با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:در حوزه ی تأمین دارو وتجهیزات پزشکی نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته است و هم اکنون در 4 قلم دارو مردم ما مشکل دارند که در برنامه ی ششم این مشکل نیز با حذف تجویز داروهای خارج از فهرست ما حل خواهد شد.

دکتر دیناروند افزود:افراد دارای بیماری صعب العلاج ،مزمن و خاص نیز مورد حمایت ما هستند بویژه بیماران سرطانی که سالانه 90 هزار نفر شناسایی می شوند .

وی گفت: برای بیماران سرطانی 3 سال است که فرانشیز 10 درصد تعیین شده است و ماهانه برای این بیماران 100 میلیارد تومان هزینه می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود:با کنترل قیمت داروهای وارداتی قیمت 400 قلم داروی وارداتی را بین 4 تا 90 درصد در سال 95 نسبت به 92 کاهش داده ایم.

دکتر دیناروند گفت:برای حمایت از تولید داخل نیز 2 هزار میلیارد تومان به کاهش واردات دارو اقدام کرده ایم و میانگین واردات دارو از یک میلیاردو 210 میلیون دلار در سال 92 به 1 میلیارد و 60 میلیون دلار در سالهای 93 به بعد کاهش یافته و باعث 900 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

وی افزود:برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه ی غذا و دارو نیز پیشنهاد افزایش 20 درصدی نیرو را داده ایم که در حال پیگیری هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:ثبت شناسه گذاری و کدگذاری نیز در حال تکمیل است تا با این طرح کالاهای اصیل و غیر اصیل شناسایی شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت:تمامی سعی ما تأمین و صیانت از سلامت مردم استو راهنماهایی که بر روی فرآورده ها نصب شد نشان از قدرت وزارت بهداشت دارد.

دکتر صومی افزود:در بعد قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی نیز درگیر هستیم که خوشبختانه نیروی انتظامی و گمرک همکاری مناسبی با ما دارند.

وی گفت:در حوزه ی پژوهش نیز امیواریم با استقرار آزمایشگاه دارو وغذا و تجهیزات پزشکی در کنار فعال شدن مرکز تحقیقات شاهد ایده های ارزشمند و اجرایی شدن آنها باشیم.

رئیس دانشگاه علاوم پزشکی تبریز همچنین از برنامه ریزی برای افتتاح و شروع به کار 6 بیمارستان در استان خبر داد و گفت: طی 6 ماه آینده هر ماه یک بیمارستان جدید در استان افتتاح خواهد شد .

انتهای پیام /ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.