رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریزگفت: 32 هزار نفر در کشور و 480 نفر در آذربایجان شرقی مبتلا به ایدز شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صومی در کارگروه سلامت و امینت غذایی استان با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به ایدز در سنین جوانی هستند گفت: 80 درصد انتقال ایدز از راه تماس جنسی و آموزش جوانان در این خصوص امری ضروری است.
وی تاکید کرد: آموزش های لازم باید در راستای پیشگیری از ایدز در جامعه برای اقشار مختلف به خصوص برای دانش آموزان، دانشجویان و سربازان که جزو گروه های در معرض خطر هستند ارائه شود.
صومی ‌با یادآوری اینکه تعداد زنان مبتلا به این بیماری در کشور افزایش یافته گفت:این قشر 44درصد بیماران را تشکیل می دهند.
وی مواد مخدر را ام الفساد بیماری ها دانست و با بیان اینکه روزانه 9 نفر در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند افزود: براساس برنامه پنج ساله موظف به کاهش 20درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز هستیم.
وی ادامه داد: ویروس اچ آی وی باعث نقض ایمنی انسان می شود و در تمامی مایعات بدن وجود داشته و بیشتر در خون نمایان است.
صومی اضافه کرد: ویروس اچ آی وی با حمله به سیستم ایمنی بدن سلول های ایمنی را از نظر تعداد کاهش و عملکرد آن را مختل می کند.
وی با اشاره به اینکه با ورود ویروس به بدن یک تا سه ماه بعد نتیجه آزمایش مثبت است، اظهار کرد: راه های انتقال ایدز از طریق تماس جنسی، استفاده مشترک از سرنگ آلوده و انتقال از مادر به کودک در سه مرحله بارداری، زایمان و شیردهی و همچنین فراورده های خونی آلوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: ضروری است این موضوع در بین مردم آگاه سازی شود که ایدز از طریق تماس های عادی مانند استخر، شنا، وسایل نقلیه عمومی، سرفه،‌ ظروف غذا خوری، مواد غذایی و دست دادن منتقل نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه گسترش بیماری ایدز ریشه در جهل و انکار دارد، ادامه داد: ایدز درمان قطعی ندارد ولی کنترل این بیماری در سال های اخیر بسیار عالی است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.