وزیر بهداشت با اعلام ابلاغ 200 راهنماى بالينى به دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: اجرايي شدن راهنماى بالينى در گرو حمايت هاى بيمه اى و فرهنگ سازی در جامعه پزشكان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی در جلسه کمیته راهبردی تسهیل راهنماهای بالینی که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مهمترین هدف استفاده از راهنماهای بالینی ارتقای کیفیت خدمات برای بیماران بوده، همچنین با تدوین این راهنماها و ایجاد وحدت رویه در جامعه پزشکی از خطاها ریسک پذیری برای بیمار و هزینه‌های غیر ضروری کم شده و موجب افزایش کارایی نظام سلامت می‌شویم. 
 
وی ادامه داد: وحدت رویه در جامعه پزشکی کمک می‌کند تا محاکمی مانند سازمان نظام پزشکی و دستگاه قضایی بتوانند بهتر قضاوت کرده و به عدالت نزدیک تر شویم. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی با بیان اینکه اجرایی شدن راهنماهای بالینی مهمتر از تدوین آنها است، افزود: برای عملیاتی شدن راهنماها باید زیر ساخت‌های لازم را ایجاد کنیم و مهمترین زیر ساخت بخش آموزش بوده تا بتوان راهنماهای بالینی را از شکل ویترینی خارج و به آن جامعه عمل بپوشانیم. 
 
هاشمی بیان کرد: برای اجرایی شدن راهنماهای بالینی فرهنگ سازی نقش مهمی داشته تا جامعه پزشکی آنها را بپذیرد، زیرا ما ایرانی‌ها معمولا دستورات از بالا به پایین را نمی‌پذیرم و نظم پذیر نیستیم علاوه بر این اغلب همراه مرکزیت و موافق آن نمی‌کنیم و علاقمندیم خود اجتهاد را به دست بگیریم. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی عنوان کرد: در نظام‌های پیشرفته برای جامعه پزشکی با وجود تدوین راهنماهای بالینی آزادی عمل بیشتری داده می‌شود اما در کشور ما در برخی موارد به دلیل  اینکه سهم ما از منابع عمومی محدودتر بوده و به ازای هر فرد رقم اختصاص داده شده یک دهم کشورهای پیشرفته است برخی محدویت‌ها وجود دارد. 
 
وی با اشاره نقش کلیدی بیمه‌ها در نظام سلامت و اجرایی شدن راهنماهای بالینی، گفت: تا مشکلات بیمه‌ها حل نشود نظم و انضباط ایجاد نمی‌شود متاسفانه در حوزه سلامت تنها با پرداختی بیمه‌ها و پول می‌توان  رفتار سازی کرد نصیحت و اجبار در حوزه سلامت کار ساز نیست. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی با بیان اینکه اگر بیمه‌ها سلیقه‌ای رفتار کند جامعه پزشکی مقابل بیمه قرار می‌گیرد، گفت: در موارد بسیاری به دلیل کسورات بسیار بیمه‌ها، پزشکان در تجویز دارو و بسیاری موارد صرفه جویی نمی‌کنند. 
 
هاشمی عنوان کرد: برای اجرایی شدن خوب راهنماهای بالینی باید استانی عمل کرد و کل هزینه‌های پرداختی بیمه‌ها در یک سبد ریخته شده و مدیریت آن به دست دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سپرده شود در این صورت می‌توان به اجرای راهنماهای بالینی کمک کرد. 
 
وی افزود: نمی‌توان دستورالعمل ها را از یک شهر ارسال و در شهر دیگر اجرا کرد، به عنوان مثال نمی‌توان از تهران آزمایشگاهی در اصفهان و منابع تخصیص یافته به آن را مدیریت کرد اما رئیس علوم پزشکی در هر استان می‌تواند با مدیریت درست به پیشرفت اهداف نظام سلامت و تخصیص منابع و تقسیم آنها به درستی عمل کند در این صورت اگر یک استان دچار مشکل شود نشان از مدیریت نادرست روسای علوم پزشکی هر استان است. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اجرای شدن راهنماهای بالینی بدون هماهنگی میسر نمی‌شود، گفت: در کنار کمیته تدوین راهنماهای بالینی کمیته اجرایی نیز باید قرار داده شود. 
 
وی عنوان کرد: اجرایی شدن راهنماهای بالینی نیازمند حمایت بوده زیرا ما کمبود منابع داریم اما انتظارات مردم در حوزه سلامت بیش از منابع دولت است و توقعی مانند یک کشور اروپایی را از ما دارند با همراهی بیمه‌ها در کنار وزارت بهداشت می‌توان این راهنماها را به خوبی اجرایی کرد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.