معاون برنامه ریزی و توسعه امور شورای شهرداری تهران گفت: رکود اقتصادی بر کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای تهران حاکم ‌شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر امانی معاون برنامه ریزی و توسعه امور شورای شهرداری تهران در نشست خبری که به مناسبت بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران برگزار شد؛ اظهار داشت: بودجه سال آینده شهرداری در شرایطی تهیه شد که رکود اقتصاد شهری بر کلانشهر تهران و سایر شهرهای کشور حاکم است.

وی افزود: در حوزه ساخت و ساز و همچنین بازار مسکن، شاهد رکود جدی هستیم که این امر آثار منفی در اقتصاد شهری و بازار اشتغال کشور دارد. 

معاون برنامه ریزی و توسعه امور شورای شهرداری تهران تاکید کرد: بسیاری از موضوعات باعث شد که در تهیه بودجه سال آینده با دشواری های بسیاری مواجه باشیم.

امانی با بیان اینکه لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال آینده دولت مستقیم و غیرمستقیم بر شهرداری تهران تأثیرگذار بوده است، تاکید کرد: این موضوع باعث شده این بودجه به صورت انقباضی تهیه شود.

وی با بیان اینکه برای سال آینده شاهد رشد 3.4 دهم درصدی بودجه شهرداری تهران هستیم، یادآور شد: رقم بودجه شهرداری تهران در سال 95 از 17 هزار و 800 میلیارد تومان به 18 هزار و 489 میلیارد تومان برای سال آینده افزایش یافته است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: در شرایطی که 11 هزار میلیارد تومان بودجه نقد شهرداری است که این رقم معادل 64 درصد کل بودجه شهرداری است.

امانی ادامه داد: 7 هزار میلیارد آن یعنی 36 درصد بودجه به بودجه غیرنقد شهرداری تهران اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که در سال‌های گذشته بودجه غیرنقدی شهرداری تهران به هیچ وجه مورد حسابرسی قرار نمی‌گرفت، اما امسال در لایحه بودجه درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری تهران مد نظر قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه اولویت‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران به پرداخت دیون پیمانکاران و حمل و نقل اختصاص یافته است، افزود: در 10 سال گذشته میزان اعتبارات تملک، دارایی و سرمایه‌ای 70 درصد بودجه شهرداری تهران را به خود اختصاص می‌داد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم این میزان برای سال آینده به 63 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: اعتبارات هزینه‌ای از 30 درصد بودجه امسال به 37 درصد از بودجه سال آینده افزایش پیدا کرده است.

امانی با بیان اینکه کاهش درآمدهای پایدار تهران به دلیل تصویب ماده شش لایحه برنامه ششم توسعه است، یادآور شد: در حالی که در سال 93 درآمدهای پایدار شهرداری تهران 3 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که این میزان در سال 94 با 17 درصد رشد به 4 هزار میلیارد تومان رسید.

وی اضافه کرد: این رقم در سال 95 با رشد 10 درصدی به 4 هزار و 400 میلیارد تومان رسید، اما پیش بینی کردیم که در سال آینده درآمد پایدار شهرداری تهران به 5 هزار و 500 میلیارد تومان برسد.

معاون شهردار تهران به روند توسعه مترو تهران در دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جاری و سال 96 خط 6 و 7 مترو تهران به بهره برداری خواهد رسید و همچنین برای بهره برداری از ایستگاه‌های جدید در این دو خط، نیازمند به کارگیری پیمانکاران  و نیروهای جدید هستیم که همگی این موارد به اعتبارات جدید نیاز دارد.

امانی با بیان اینکه برای افزایش نرخ بلیط‌ اتوبوس و مترو با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، گفت: امروزه یک سوم سهم بلیط توسط دولت پرداخت نمی‌شود، به همین دلیل این موضوع باعث شده شرکت بهره برداری مترو تهران پیشنهاد ارائه بلیط‌های مترو بر اساس دهک‌های جامعه را بدهد.

وی ادامه داد: بر همان اساسی که دولت پرداخت یارانه به برخی از دهک‌های جامعه را متوقف کرده، شهرداری نیز ارائه بلیط‌ها را بر اساس همین دهک‌ها و با قیمت‌های متفاوت عرضه خواهد کرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه افرادی که در شمال شهر تهران مالک خانه هستند با درآمد بالای 15 میلیون تومان در ماه زندگی می‌کنند، گفت: این فرد چرا باید بلیط 250 تومانی را بخرد که فردی حتی پول پرداخت حق انشعاب فاضلاب را در جنوب شهر تهران ندارد؟ 

امانی با بیان اینکه قصد داریم خطوط BRT را در سال آینده به  بخش خصوصی واگذار کنیم، تاکید کرد: اما باید ما‌به‌التفاوت آن را پرداخت کنیم ، به همین دلیل با توجه به اینکه دولت یک سوم سهم بلیط اتوبوس را پرداخت نمی‌کند، این میزان باید از بودجه شهرداری تهران پرداخت شود. 

وی تاکید کرد: بر اساس پیش بینی ها برای سال آینده، رقمی بالغ بر 300 میلیارد تومان ما‌به‌التفاوت پول بلیط را باید به بخش خصوصی پرداخت کنیم.

معاون شهردار تهران به بودجه هر یک از معاونت‌ها و مناطق شهرداری تهران برای سال آینده اشاره کرد و گفت: بودجه 2 هزار و 895 میلیارد تومانی برای مناطق 22 گانه در نظر گرفته شده، در حالی که این رقم در سال گذشته2 هزار و 630 میلیارد تومان بود، به همین دلیل برای سال آینده 200 میلیارد تومان سهم مناطق را افزایش دادیم.

امانی با تاکید بر اینکه برای معاونت فنی عمران شهرداری تهران بودجه 825 میلیارد تومانی و برای توسعه منابع انسانی 2 هزار و 120 میلیارد تومان بودجه برای سال آینده پیش بینی شده است، تصریح کرد: بودجه معاونت شهرسازی و معماری 230 میلیارد تومان و برای مدیریت بحران نیز 65 میلیارد و 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

امانی با اشاره به بودجه 2 هزار و 480 میلیارد تومانی معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران تصریح کرد: این بودجه بیشتر برای بازپرداخت وام‌ها و دیون شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 193 میلیارد تومان بودجه برای معاونت خدمات شهری و 4 هزار و 764 میلیارد تومان برای معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نظر گرفته شده است، گفت: در صورت تحقق اوراق مشارکت دولت در بخش حمل و نقل و به ویژه مترو این بودجه تا 40 درصد افزایش خواهد داشت.

معاون شهردار تهران به بودجه 712 میلیارد تومانی معاونت اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: این رقم 10 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته است.

امانی با اشاره به ابهامات مطرح شده در خصوص پل طبقاتی صدر و بودجه آن تاکید کرد: هزینه تمام شده پل طبقاتی صدر یک هزار و 297 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در حالی که در سال 90 بودجه پیش بینی شده برای ساخت پل طبقاتی صدر 640 میلیارد تومان بوده، اما به دلیل تعدیل‌های صورت گرفته در سال 91 و 92، هزینه هایی بر این پروژه تحمیل شد برای آن معادل 578 هزار و 243 میلیارد تومان هزینه شد که جمعا رقم تمامی این پروژه را به یک هزار و 297 میلیارد تومان رساند.

وی گفت: البته تعدیل در پروژه‌ها بر اساس فهرست نهایی که دولت هر سه ماه یک بار اعلام می‌کند به همه پروژه‌ها تحمیل می‌شود.

امانی با اشاره به دیدار شهردار تهران با نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه و مباحث مطرح شده در این جلسه، افزود: مباحثی چون مترو، جرایم راهنمایی رانندگی و بدهی‌های دولت به شهرداری تهران مطرح شد و در آن جلسه دولت قول‌های مساعدی برای کمک به شهرداری تهران داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار