معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ایران در سال 2016، با انتشار 47 هزار و 700 مقاله علمی توانسته به رتبه اول منطقه دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک زاده رییس جشنواره و معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ارتحال هاشمی رفسنجانی فقدان بزرگی برای کشور و مردم است و ایشان توجه ویژه‌ای به امر پژوهش و تحقیقات داشت‌اند و من امیدواریم این امور ادامه پیدا کند.

وی گفت: وضعیت تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حد قابل قبولی است که به طوری که در سال 2016، 47 هزار و 700 مقاله علمی منتشر شده است و هم اکنون کشور رتبه 16 تولید علم را در دنیا دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه پزشکی ایران سالی 15 هزار مقاله منتشر می‌کند که از نظر کمی در سال 2016 رتبه اول منطقه و 18 جهانی را در تولید مقالات حفظ کرده است به طوری که از نظر شاخص کیفی در انتشار مقالات ما از کشورهای صاحب نامی مانند روسیه و برخی کشورهای اروپایی سبقت گرفته ایم و روند کیفیت مقالات ما از رشد صعودی برخوردار است.

وی ادامه داد: هشت دانشمند ما در حوزه پزشکی در سال‌های گذشته جزء یک درصد دانشمندان برتر دنیا با شاخص اچ‌ایندکس 15 به بالا بودند که اکنون این عدد به 421 نفر رسیده است و این افراد رهبری تحقیقات علوم پزشکی در کشور را برعهده دارند که امیدواریم این تعداد روزی به 1000 نفر برسد تا بتوانیم وضعیت بهتری را داشته باشیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه از لحاظ زیرساخت‌های فناوری برای اولین بار رشد خوبی داشتیم، گفت: 30 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه علوم پزشکی فعال هستند که گردش مالی خوبی نیز داشته‌اند، همچنین یک‌سوم اشتغال کشور نیز در بخش سلامت متمرکز است و از طرفی 50 درصد وام و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش سلامت بوده است.

وی عنوان کرد:‌ کشور ما از نظر زیرساخت‌های فناوری از رشد چشمگیری برخوردار است و مراکز رشد، شرکت‌‌های دانش بنیان، اتاق‌های تمیز و طرح های فناورانه در کشور از افزایش خوبی برخوردار هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: ما یک بسته حمایتی به همه شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دادیم تا بتوانند به فعالیت‌های خود و بازارهای هدف بین‌المللی دست یابند.

ملک زاده با بیان اینکه کشور ما داروهای مهم و حیاتی را تولید می‌کند، افزود: مسئله اخلاق در نشر بسیار مهم است و ما باید از این امانت به خوبی مراقبت کنیم تا بحث تحقیقات و پژوهش با روند بهتری صورت بگیرد و سطح علمی کشور از رشد بالاتری برخوردار شود.

وی با بیان اینکه کلیه اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی کشور و بخش سلامت 500 میلیارد تومان است، ‌تصریح کرد: ما انتظار داریم که بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزایش یابد زیرا مبلغ 125 میلیون دلاری اعتبار کلیه دانشگاه‌های کشور معادل میزان بودجه 2 دانشگاه برتر دنیا است.

ملک زاده اظهار داشت: با وجود کمبود بودجه این دانشگاه‌ها هنوز تا به امروز 36 درصد از مبلغ اختصاصی یافته به دست ما رسیده و من امیدوارم با وجود همه مشکلاتی که گریبانگیر دولت است این بودجه افزایش پیدا کند و ما تمام تلاش خود را در جهت ارتقای سطح کیفیت آموزش و تحقیق انجام می‌دهیم.

وی افزود:‌ برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تقدیم جوایز این جشنواره ما را یاری کرده‌اند و تعداد برگزیدگان از 44 نفر در این دوره به 11 نفر کاهش پیدا کرده است و سازمان‌های غیردولتی حامی تحقیق و پژوهش در کشور هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار