حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه‌رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخبار متنوع و متعددی روبه رو بوده که از جمله آن می توان به آغاز ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد و دکتری بهمن ماه، جزئيات جديد استخدام وزير نفت در دانشگاه تهران، پرداخت 600 میلیارد بودجه بخش تعمیرات و تجهیزات در هفته آینده، انتشار کارنامه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور، جذب دانشجویان خارجی تا سقف 20 درصد ظرفیت واحد علوم پزشکی، راه‌اندازی چهار بیمارستان آموزشی درمانی و آغاز دوره جدید اعطای وام قرض الحسنه ازدواج دانشجویان از هفته جاری اشاره کرد.

**آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امیرکبیر ثانی بود
حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی را یک قهرمان ملی دانست و عنوان کرد: این روحانی مجاهد در گردنه‌های مختلف تاریخ ایران خطرات بزرگی را با سر پنجه تدبیرشان از سر ملت ایران رفع کردند. وی شخصیت کم نظیری در تاریخ معاصر بود و می‌توان نام ایشان را امیرکبیر ثانی گذاشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص گفت: آن کاری که امیرکبیر برای دارالفنون انجام داد و نتوانست به اتمام برساند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسانده و خدمت بزرگی به توسعه علمی ایران کردند.

**ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد و دکتری بهمن ماه آغاز شد
فرهاد حسین زاده لطفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی درباره زمان بندی تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری 95 این دانشگاه گفت: ثبت نام انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت بهمن ماه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی 95 دانشگاه آزاد اسلامی از ساعت 10 صبح امروز (پنجشنبه 23 دی ماه) آغاز شد و تا ساعت 24 روز چهارشنبه 29 دی ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نتایج این مرحله از تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی هفته اول بهمن ماه اعلام خواهد شد، گفت: ثبت نام تکمیل ظرفیت بهمن ماه رشته های با آزمون سراسری 95 دانشگاه آزاد اسلامی ( کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و دکتری حرفه ای ) هفته آینده آغاز خواهد شد.

**انتشار کارنامه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به انتشار کارنامه آزمون استخدامی کشور اظهار داشت: کارنامه سومین آزمون استخدامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در شاخه های پرستاری، کاردان پرستاری، کارشناس فوریت های پزشکی و کارشناس پرستاری در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شد.

وی بیان کرد: داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور از کارنامه امتحانی خود مطلع شوند.

**دانشجویان نگران تداخل انتخاب واحد با امتحانات عقب افتاده نباشند
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص امتحانات لغو شده سه روز گذشته گفت: واحدهای دانشگاهی موظف هستند با اطلاع رسانی قبلی برای دانشجویان پس از پایان زمان بندی اصلی امتحانات که طبیعتا با اوایل بهمن ماه یکسان می شود، اقدام به برگزاری امتحانات عقب افتاده کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد در خصوص تداخل انتخاب واحد برای دانشجویان و برگزاری امتحانات عقب افتاده اعلام کرد: طبق هماهنگی، واحد های دانشگاهی می توانند زمان بندی انتخاب واحد را با کمی فشردگی و زمان بندی مناسب اجرا کنند.

**راه‌اندازی 4 بیمارستان آموزشی درمانی
علی ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاسیس بیمارستانهای دیگر جزو فرهیختگان عنوان کرد: برای بیمارستان امام سجاد (ع) در تبریز بعد تحویل موقت از پیمانکار به حوزه علوم پزشکی اجازه خرید تجهیزات داده شده، همچنین بیمارستانی در اردبیل (به وسیله دانشگاه علوم پزشکی کلینیک و درمانگاه شروع به کار کرده است) و بیمارستانی در کازرون با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال بهره برداری و خرید تجهیزات هستند.

وی با اشاره به 11 بیمارستان خود یادآور شد: با راه اندازی 4 بیمارستان فوق الذکر دیگر در مجموع دانشگاه آزاد 15 بیمارستان با حدود 2 هزار و 200 تخت خواهد داشت.

**آغاز دور جدید اعطای وام قرض الحسنه ازدواج دانشجویان از هفته جاری
طهماسبی معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی شریف گفت: مبلغی را دانشگاه و مبلغی را جمعی از خیرین داخل و بیرون دانشگاه برای اعطای وام به زوجهای دانشجوی دانشگاه در داخل صندوق خدمات اسلامی گذاشتند، لذا صندوق خدمات اسلامی دو برابر این مبلغ را بصورت قرض الحسنه به زوج های دانشجو وام می دهد.

طهماسبی مبلغ وام را 3 میلیون تومان با بازپرداخت 25 ماهه بدون سود و کارمزد دانست و اظهار داشت: سال گذشته حدود 130 زوج برای ازدواج دانشجویی ثبت نام کردند که بعد از اعلام امکان پرداخت برای وام ازدواج، تنها 65 زوج مطالبه وام کردند که به تمام آنها هم وام پرداخت شد. از هفته جاری دور جدید پرداخت وام به تمام زوجهای دانشجویی که امسال ثبت نام کردند، آغاز می شود.

**جزئيات جديد استخدام وزير نفت در دانشگاه تهران
محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران گفت: زنگنه عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر است و هر عضو هیات علمی دانشگاه می‌تواند از یک دانشگاه تقاضا کند تا به عنوان عضو هیات علمی به آن دانشگاه منتقل شود که آقای زنگنه این کار را انجام داده است تا بتواند از دانشگاه خواجه نصیر به دانشگاه تهران منتقل شود.

وی ادامه داد: حداکثر سنوات خدمت اعضای هیأت علمی با مرتبه مربی مدرک کارشناسی ارشد حداکثر سی سال بوده که مطابق تبصره 1 و 4 ذیل این ماده با رعایت سقف سنی 65 سال قابل تمدید است. با توجه به سابقه خدمت زنگنه در دانشگاه خواجه نصیر که بازه زمانی سال‌های 1356 تا 1385 را شامل می‌شود، ایشان از شمول تبصره 2 ذیل ماده 98 نیز خارج هستند.

گفتنی است؛ موضوع انتقال وزیر نفت به دانشگاه تهران در هیات امنای دانشگاه تهران بررسی و تصویب شده است.

**پرداخت 600 میلیارد بودجه بخش تعمیرات و تجهیزات در هفته آینده
حمد حسین امید معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: 600 میلیارد تومانی که دولت برای پرداخت بودجه در بخش تعمیرات و تجهیزات در نظر گرفته، در هفته آینده پرداخت می شود.

وی افزود: از طرف دولت مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به پیمانکاران در نظر گرفته شده که از این مبلغ 400 میلیارد تومان به پرداخت بدهی به پیمانکاران عمومی و 300 میلیارد تومان به پرداخت بدهی به شهرداری ها، 100 میلیارد تومان به پرداخت بدهی بابت طرح های 50 درصد خیّرین آموزش عالی و مابقی نیز به پرداخت پیمانکاران عمرانی اختصاص دارد.

**وجود 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه آزاد
طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به خاطر برخی از سیاست‌های نادرست حوزه‌هایی در آموزش عالی گسترش پیدا کرده است که به نظر من وجودشان مفید نبوده و فقط برخی از دانشگاه‌های کشور را برای جذب دانشجو به چالش کشید‌ه‌اند.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه دولت استفاده نمی‌کند و تمام مخارج و هزینه خود را از طریق شهریه دانشجویان تأمین می‌کند و متأسفانه به خاطر اجرای سیاست‌های غلط، امروز در دانشگاه آزاد 500 هزار خالی صندلی خالی از دانشجو وجود دارد و این مسئله در حالی است که همه امکانات استاد، آزمایشگاه، کتابخانه و فضای دانشگاه برای دانشجویان مهیا است.

**جذب دانشجویان خارجی تا سقف 20 درصد ظرفیت واحد علوم پزشکی
ادهمی مسئول امور آموزشی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره جذب دانشجویان خارجی گفت: طبق ابلاغ بخشنامه وزارت بهداشت در حال حاضر تمام واحدهای مجری رشته های علوم پزشکی دارای مجوز از شورای گسترش می توانند تا 20 درصد ظرفیت خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند.

وی بیان اینکه دانشجویان خارجی جذب شده عمدتا از کشورهای اطراف هستند، عنوان کرد: بعنوان مثال در واحد پزشکی تهران حدود 20 دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند.

**واریز نشدن بودجه صندوق رفاه دانشجویی گریبانگیر دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی شد
علی آهون منش رئیس دانشگاه غیر انتفاعی و موسسات غیر دولتی با اشاره به تاخیر پرداخت وام شهریه دانشجویان این دانشگاه اظهار داشت: به دلیل کسری بودجه دولت و اولویت پرداخت‌های حقوق کارمندان بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم طی مدت زمان برنامه‌ریزی شده واریز نشده است به همین خاطر پرداخت وام شهریه دانشجویان این دانشگاه در حدود 9 ماه به تاخیر افتاده است.

**تنها تعداد مقالات نباید تعیین‌کننده رتبه دانشگاه‌ها در ISI باشد
مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: در حال حاضر رتبه دانشگاههای ما بر اساس تعداد مقالات آنها در ISI مشخص می شود که این هیچ تاثیری در تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت ندارد.

وی با بیان اینکه برخی دانشگاهها برای ارتقای خود از هر استاد تعداد مقالات خاصی را طلب می کنند، ادامه داد: هرچند که تاکنون اقدامات و فعالیتهایی در راستای پیوند صنعت و دانشگاه صورت گرفته اما هنوز به اندازه کافی نیست و باید بیشتر شود.

**بودجه های دولتی پاسخگوی نیاز دانشگاه ها نیست
احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه متاسفانه بودجه های دولتی پاسخگوی نیاز دانشگاه ها در حوزه خوابگاه نیست، تصریح کرد: دانشگاه های بزرگ دنیا نیز از توان و ظرفیت فارغ التحصیلان خود را در حوزه های مختلف استفاده می کنند.

معتمدی ادامه داد: هدف ما تعمیر، بازسازی و نوسازی ظرفیت خوابگاهی دانشگاه است که امیداوریم با کمک خیرین این اهدف را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار