با توجه به تنوع مخاطرات ایران نظام سلامت با ابزارهای ملی ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا گام‌های متعددی را برای سلامت مردم در مخاطرات برداشته است.

حمیدرضا خانکه رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نرم‌افزار پایش خطر سلامت در حوادث و بلایا از اولین مجموعه تخصصی مکتوب در ایران و منطقه خاورمیانه با نام ابزارهای ملی سلامت و حوادث و بلایا توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تألیف و منتشر شده که از سوی وزیر بهداشت به عنوان یکی از ضرورت‌های نظام سلامت رونمایی شده است.

وی در خصوص انتشار این کتاب تخصصی در حوزه ارزیابی خطر سلامت در حوادث و بلایا اظهار داشت: استفاده از ابزارهای کاملا بومی بر پایه تهیه نرم افزار پایش خطر سلامت در حوادث و بلایا با توجه به تنوع مخاطرات ایران موضوع مهمی بود که خوشبختانه امروز به آن پرداختیم.

وی اضافه کرد: قبل از انتشار این کتاب ابزارهایی جهت ارزیابی مخاطرات نداشتیم و با وقوع سیل و زلزله همه منابع کشور را بدون آگاهی از مخاطرات روانه می‌کردیم و به نوعی منابع هدر می‌رفت.

وی از بررسی 9 ابزار به عنوان مجموعه ابزارهای ارزیابی خطر سلامت در حوادث و بلایا خبر داد و افزود: استخراج مخاطرات حوزه سلامت در حوادث و بلایا به شکل بومی و در نقاط مختلف کشور، ابزار ظرفیت سنجی نظام سلامت در حوادث و بلایا، ابزار ارزیابی سریع مخاطرات، ابزار ارزیابی آمادگی بیمارستانی و سایر ابزارها ما را متوجه این موضوع می‌کند که در مواجهه با سیل و زلزله با ارزیابی دقیق وارد عمل شویم.

وی تصریح کرد:‌ با استفاده از این ابزارها طی 72 ساعت به ارزیابی آمادگی بیمارستان‌ها، منابع انسانی، تجهیزات مورد نیاز و سایر موارد دست پیدا می‌کنیم و می‌توانیم با ارزیابی دقیق از بیمارستان و با شناسایی نقاط ضعف و قوت آن گامی در سلامت مردم و ارتقای بهداشت و درمان برداریم.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه در سایه آموزش‌های متعدد حوزه سلامت در حوادث و بلایا آمادگی بیمارستان‌های کشورمان رو به رشد است و با ابزار بررسی آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی- درمانی در پاسخ به شرایط اضطراری روانی می‌توانیم پاسخگوی نیاز بسیاری از هم‌وطنان کشورمان باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.