سرپرست اورژانس کشور بیان کرد: وزارت بهداشت ایران با همکاری وزارت بهداشت عراق، تمهیدات لازم جهت تامین سلامت و بهداشت زائرین اربعین را در همه مسیرهای پیاده روی پیش بینی کرده است.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تمهیدات اندیشیده شده برای تامین بهداشت و سلامت زائرین اربعین، گفت: امسال وزارت بهداشت ایران بعنوان مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین با همکاری سایر سازمان ها به ویژه اورژانس و همچنین وزارت بهداشت عراق تمام اقدامات بهداشتی و سلامتی را در مسیرهای راهپیمایی اربعین پیش بینی کرده است. 

وی از استقرار 235 دستگاه آمبولانس زمینی، 16 اتوبوس آمبولانس، 7 دستگاه موتورلانس و 4 فروند بالگرد در مناطق مرزی چذابه، شلمچه و مهران خبر داد و افزود: برقراری پوشش مناسب جاده های مواصلاتی کشور، مدیریت خطر و حفظ و ارتقای ایمنی زائیرین از جمله مهمترین اقدامات اورژانس برای برقراری سلامتی مسافران است. 

کولیوند بیان کرد: 14 هزار نیروی فوریت های پزشکی در 2 هزار و 200 پایگاه خدمت رسانی درمانی زائران کربلای معلا برای ایام اربعین را برعهده دارند.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف جهت افزایش توان برخورد با حوادث تروریستی و پرتلفات ایام اربعین اظهار داشت: تمام پایگاه های اورژانس کشور آمادگی خدمت رسانی از مرزهای پاکستان و افغانستان تا سه نقطه مرزی بخصوص استان های ایلام، خوزستان، کرمانشاه و لرستان را دارند. 

به گفته کولیوند نظارت بر بهداشت محیط، مدیریت و کنترل بیماری های واگیر، مراقبت های مادر و کودک، ارائه خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستان و ارائه خدمات درمانی سرپایی و بستری از مهمترین مسئولیت های کمیته بهداشت و درمان در قبال مسافران است. 

وی در ادامه از راه اندازی 17 درمانگاه سرپایی و چند بیمارستان صحرایی خبر داد و اضافه کرد: در راستای خدمت رسانی به زائرین اربعین در مسیرهای راهپیمایی بیمارستان های امام حسین (ع) مهران و همچنین شهید چمران سوسنگرد با افزایش تخت ها و استقرار نیروهای تخصصی آماده انجام اقدامات درمانی هستند. 

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به استقرار تیم های بهداشتی مدیریت بیماری ها و سلامت محیط و کار در تمامی مسیرهای پیاده روی زائرین، یادآور شد: اقداماتی همچون استقرار یک بیمارستان صحرائی، به کار گیری 14 درمانگاه، 830 نیروی پزشکی درمانی و 5 تیم 12 نفره شامل پرستار، تکنسین، امدادگر و پزشک برای فراهم کردن سفری ایمن به کار گرفته شده اند. 

وی اذعان کرد: 30 پزشک متخصص، 220 پزشک عمومی، 130 پرستار، 80 مترجم عرب زبان، 100 امدادگر، 40 کارشناس بهداشت و غیره مهمترین افراد کادر سلامت اربعین حسینی هستند که احتمالا با نزدیک شدن به ایام عزاداری این افراد به سه برابر افزایش می یابند. 

کولیوند با بیان اینکه علاوه بر پوشش بهداشتی و درمانی مرز ها و استان های داخل کشور، در تمام مسیرهای عراق هم درمانگاه هایی آماده ارائه خدمت به مسافرین هستند، ادامه داد: بررسی و کنترل فاضلاب، زباله، هوا و منابع آلوده کننده، نظارت بر مبارزه با حشرات توأم با آموزش های لازم، اقدامات اضطراری هنگام وقوع بلایای طبیعی و کنترل بر بهداشت آب آشامیدنی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله اهم اقدامات مد نظر تیم بهداشت در داخل کشور و عراق هستند. 

به گفته سرپرست اورژانس کشور از شهر ایلام تا مرز مهران  تقریبا در هر سه تا پنج کیلومتر یک آمبولانس و در هر ۱۵ کیلومتر یک اتوبوس آمبولانس مستقر می شود. 

وی با اشاره به برنامه های آموزشی کادر سلامت اربعین با همکاری وزارت بهداشت عراق در مراکز درمانی، یادآور شد: علاوه بر اقدامات ذکر شده، نظارت بر واکسیناسیون گروه های خاص، ارائه خدمات مشاوره ای، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارسال آمار بیماری های واگیر به ایران طی روزهای پر ازدحام اربعین انجام می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار