رییس کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت با اشاره به مبتلایان به زخم های مزمن در ایران گفت: شایع ترین علل ایجاد زخم های مزمن بیماری هایی مانند دیابت و زخم های فشاری است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید مهدی طبایی رییس کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت در نشست خبری اولین کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت که صبح امروز در واحد علوم پزشکی جهاد دانشگاهی تهران اظهار داشت:‌ حوزه زخم و ترمیم بافت از موضوعات بسیار مهم در علوم پزشکی کشور است.

وی افزود: در دنیا چالش بسیار مهمی در حوزه زخم وجود دارد که تلاش اساتید سراسر جهان در حل این معضل ستودنی است.

طبایی با تاکید بر اینکه در حوزه زخم های مزمن در سال های اخیر کمتر پرداخته شده است ابراز داشت: زخم مزمن زخمی است که مدت طولانی از بهبود آن گذشته و با توجه به شرایط بیمار و نوع زخم بهبود پیدا نمی کند و این زخم علاوه بر آسیب جسمانی مشکلاتی بسیار روحی و روانی برای این بیماران ایجاد می کند.

رییس کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت بیان کرد: شایع ترین علل ایجاد زخم های مزمن، دیابت، زخم های فشاری و کم تحرکی است.

وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی چند سالی است که به همت اساتید دانشجویان و محققان در این زمینه مشغول به فعالیت است، و سعی بر این است که توجه مسئولین را به این موضوع مهم جلب کنیم.

طبایی تصریح کرد: بر اساس مقالات بین 600 تا 700 هزار نفر در ایران به زخم های مزمن مبتلا هستند و مراکزی که بتواند در زمینه تشخیص و درمان به این بیماران خدمات ارائه دهد فعلا وجود ندارد.

رییس کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت افزود: جهاد دانشگاهی درصدد است که یک الگوی قابل تکثیر در زمینه زخم و ترمیم بافت در کشور ایجاد کند و هدف از برگزاری این کنگره تبادل آرای علمی و ارائه آخرین دستاوردها در این حوزه و جلب توجه مسئولان و سیاست گذاران برای این مشکل است.

وی با بیان اینکه زخم‌های مزمن می توانند کشنده باشند، تصریح کرد: دیابت یکی از علل عمده ایجاد زخم های مزمن است که تا 45 درصد منجر به مرگ در این بیماران می شود.

طبایی با تاکید بر اینکه مرکز جامع ترمیم بافت و زخم براساس الگوهای بین المللی تعریف شده است بیان کرد: تاسیس مرکز تخصصی دیابت در حوزه داخلی، جراحی و پرستاری از جمله اقدامات در این حوزه است که در آینده در زمینه جراحی های محدود و سلول درمانی با حمایت مسئولین و جذب منابع مالی مراکزی ایجاد می‌شود.

در ادامه این نشست پروین منصوری دبیر علمی کنگره اظهار داشت: زخم ها به دلیل افزایش مرگ و میر و هزینه های بالای درمانی برای دولت ها معضل جهانی هستند.

وی با تاکید بر رشد سن جمعیت جهان اظهار داشت: تا سال 2030 عمر متوسط جمعیت جهان 75 سال خواهد بود که با توجه به این مسئله، شیوع زخم های فشاری با توجه به افزایش سن در افراد پیش بینی می شود.

منصوری تصریح کرد: بیماری های داخلی، دیابت، فشار خون و حوادث و بلایای طبیعی از عوامل ایجاد زخم ها هستند که متاسفانه در بیماران دیابتی هر 30 ثانیه یک بیمار پای خود را از دست می دهد.

دبیر علمی کنگره زخم و ترمیم بافت بیان کرد: در این کنگره 300 مقاله ارائه و پنل های مختلفی ایجاد شده است، همچنین از سخنوران و فعالانی در حیطه زخم از کشورهای آمریکا، سوئیس، کانادا، پاکستان، ترکیه و اسپانیا در این کنگره دعوت به عمل آمده است.

وی بیان کرد: امروزه طب در حال بازگشت به طبیعت است به این معنا که ما می توانیم از چیزهایی که در طبیعت وجود دارد برای ترمیم بافت و زخم ها کمک بگیریم.

منصوری اضافه کرد: رسالت این کنگره استفاده از علوم پایه در کنار علوم بالینی است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار علوم بالینی، آزمایشگاه های علوم پایه وجود دارد که یکی از اهداف این کنگره رفع این خلا در علوم بالینی است.
 
در ادامه این مراسم سیامک بشر دوست جانشین دبیر علمی کنگره تصریح کرد: هدف از طراحی این کنگره ارائه و استفاده از معتبرترین و بهترین روش های درمانی در حوزه زخم و ترمیم بافت است.

وی در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی شروع کننده این مسیر است امیدواریم به وسیله این کنگره بهترین راهکار ها در رابطه با این معضل ارائه و سلامت جامعه را به بهترین نحو کنترل کنیم، همچنین با پرورش این ایده به طور عملی در جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار