خداوند در آیه 255 سوره بقره برای بندگان خود امان نامه‌ای الهی داده و شگفتی‌های خلقت خود را بیان کرده است.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درمیان آیات نورانی و سوره‌های قرآن کریم، آیه 255 سوره بقره معروف به آیه الکرسی، از جمله نشانه‌های الهی است که امام کاظم (ع) در روایاتی می فرمایند: «از بعضي پدران بزرگوارم شنيدم كه كسي داشت سوره حمد را مي خواند پس حضرت فرمود: هم شكر خدا را به جاي آورد و هم به پاداش رسيد. بعد حضرت شنيد كه سوره توحيد مي خواند فرمود: ايمان آورد و ايمني به دست آورد و سپس شنيد كه سوره قدر مي خواند فرمود: راست گفت و آمرزيده شد و بعد شنيد كه آيت الكرسي مي خواند فرمود: خداوند خالق , امان نامه برايش فرو فرستاد.» و با عنوان امان نامه الهی تلقی می‌کنند.

همچنین از دیگر روایاتی که امامان معصوم(ع) ما به خواص آیه الکرسی اشاره کردند؛ چنین است:

امام رضا (ع) از امیرالمومنین(ع) روایت کرده‌اند که پیامبر اعظم (ص) فرمودند:«هر کس یکصد مرتبه آیه الکرسی را بخواند مثل کسی است که در طول حیاتش خدا را عبادت و بندگی کرده است. و هر کس آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبور قرار دهد خداوند گناهانش را می آمرزد.»

روایت است که :هر که آیه الکرسی را بنویسد و بر بالای در دکان یا منزل بیاویزد مال او زیاد میگردد و هرگز محتاج دیگران نخواهد شد. و در جای دیگر امام رضا(ع) می فرمایند: هر که آیه الکرسی بخواند هیچ حیوانی که نیش زهرآگینی دارد، او را نمیگزد.
 
رسول خدا(ص): هر که در شب نوزدهم ماه رجب چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعتی بعد از حمد هر یک از آیه الکرسی و توحید را پانزده مرتبه بخواند خداوند عالم ثواب جناب موسی(ع) را به او میبخشید.

روایت است که :هر کسی بین نماز مغرب و عشاء شش رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه آیه الکرسی را بخواند و بعد از سلام پنجاه مرتبه صلوات بفرستد عملش با عمل صدیقین و صالحین بالا میرود.
 
و پیامبر اکرم(ص) در جای دیگر می فرمایند: هر که در شب یکشنبه چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت یک مرتبه حمد یازده مرتبه آیه الکرسی بخواند خداوند او را در دنیا و آخرت محافظت خواهد کرد گناهان او را میبخشد و اگر بمیرد بنده ی مخلص پروردگار عالم میشود اجازه دارد که روز قیامت شفاعت کند.

روایت است که برخی از گناهان در تنهایی انجام میشوند و برای جلوگیری از انجام گناه و حفظ تقوا ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه و همچنیین تلاوت آیه الکرسی بسیار تاکید شده است.
برای حفظ بچه ای که در شکم مادر است آیه الکرسی را با زعفران بنویسد و بر کمر زن باردار ببندید، که آن بچه هیچ گاه دچار صدمات نمیشود.
 
امام باقر(ع): هر کس آیه الکرسی را یک مرتبه بخواند هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدی های آخرت از او دور میشود و کم ترین مکروه دنیا فقر و آسانترین مکروه آخرتی، عذاب قبر است.

هرکس عبورش به قبرستان افتاد و یازده مرتبه مرتبه سوره ی توحید را بخواند، خداوند به عدد مردگان به او ثواب دهد و دستور است سوره ی حمد و آیه الکرسی و حمد و فلق و ناس هر یک را سه بار بخواند و سوره ی قدر را هفت را و سوره ی ملک را یک باز بخواند که این عمل میت را از عذاب خلاص میکند.

پیامبر اعظم(ص): هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، خداوند خودش عهده دار گرفتن جان او میشود و همانند کسی است که همراه پیامبران و در رکاب آنها،در راه خدا جهاد کرده و به شهادت رسیده باشد.

پیامبر اعظم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: بر تو باد به خواندن آیه الکرسی که در هر حرف آن هزار رحمت و برکت است.

جابربن عبدالله انصاری از حضرت رسول اکرم(ص) روایت کرده اند که فرمود: هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجبی بخواند، درهای هفت آسمان گشوده گردد و به هم متصل نشوند تا آن که حق تعالی به لطف و مرحمت خود بر خواننده ی آن نظر فرماید، و گناهان او را بیامرزد و هر گاه آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را به قبرستان مسلمانان هدیه نماید، حق تعالی چهل نور در هر قبر هر که از مشرق تا مغرب که مرده باشد داخل سازد و قبور ایشان را گشاده و پرنور گرداند و برای خواننده ی آن ثواب شصت پیامبر را کرامت فرماید و به عدد هر حرفی، فرشته ای را بیافریند که برای او تا روز قیامت تسبیح میکنند.

پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می گوید.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن میدرخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نور چیست؟ جبرئیل در جواب گفت: آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیه الکرسی می باشد.
 
امام صادق (علیه السلام) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن در جاتم استفاده می کنم.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.

امام علی (علیه السلام) فرمودند: اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.

امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور میکند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.

امام علی (علیه السلام) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آیه ۱۹۰تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در خواب به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان و زمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند ، پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند میخواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.

امام رضا (علیه السلام) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس ۱۰۰ مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
در عظمت ایت الکرسی همین بس که حضرت یونس فرمود خدایا تو منزهی من از ستم کاران بودم و خدا فرمود چون از تسبیح کنندگان بود از عذاب نجاتش دادم.در صورتی که ایت الکرسی از نظر تعداد کلمه و حرف و وزن از ذکری که حضرت یونس میگفت بالاتره
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۵:۳۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
سلام، حیف که غافلیم ازاین همه ثواب بجای حرف های بیهوده یک مرتبه هم شده آیت الکرسی بخوانیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدزهرابی
۲۳:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اللهم صل علی محمدوال محمدوعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
h
۲۰:۲۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
«آیت الکرسی» خیلی فضیلت و برکت و ثواب داره حتماً بخونید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۵۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
عالیی عالیی معجزه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۰۵:۰۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
من روزم بدونِ خوندن آیه الکرسی روز نمیشه توصیه میکنم واسه آرامشتون حتما بخونید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۱۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
عرض سلام وادب
قبلا بنده خیلی دعا وزیارت وآیت الکرسی میخوندم ولی تلاش وکوشش چندانی نمیکردم برام تاثیر نداشت ولی از موقعی که سفت وسخت وتو کارم تلاش وکوشش کردم نتیجه این آیت الکرسی،زیارت عاشورا،صلوات وخیلی ادعیه دیگر هم به بهترین شکل دیدم
پس در کنار کار وکوشش هم باید خوند تا نتیجش بهتر ببینی
Iran (Islamic Republic of)
مجیب
۱۴:۰۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
با عرض سلام وتشکر - لطفا منابع احادیث را ذکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۳:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
غیر ممکن است کسی بگوید آیه الکرسی خواندم و حاجتم را نگرفتم، یا بلای به سرم آمده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ساره
۱۸:۰۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
از قبل عید نزدیک ۶ ماه ک روزی ۱۲۰تا در روز میخونم
واقعا اکسیر دنیا و حتما اخرته
بسیار معجزه دیدم ازش و هر روز ۱۲۰تا هدیه میدم به یکی از معصومین به نیت فرج صاحب الزمان وقتی معجزه آن را در زندگی دیدم . ان شالله همه حاجت روا بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
هفت ساله ایه الکرسی میخونم شاید روزی سی بار باور کنید خیلی خوب و باور نکردنی مشکلاتمو حل میکنه.بخدا دست ب هرچی میزنم سود میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام اقا من فقط چون ناراحت هستم این موضع را نوشتم
امیدوارم کسی برداشت بد نکند. شاید خواندن ایت الکرسی ادابی دارد که به نگفتند شاید برای همه جواب نده.شاید ....من چندین ماه خواندم
چندین ماه دعای توسل خواندم اذکار مختلف خواندم ولی نشد .بدتر شد.
Bulgaria
مهدی پورراهدار
۱۴:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بسیار عالی
اجرکم عندالله
Pakistan
رحمن احمدی
۱۵:۵۷ ۱۶ تير ۱۳۹۹
بنده باخواندن سوره آیه الکرسی واقعآ خیلی احساس امنیت و آرامش میکنم در خودم چی سریی در این آیه است نمیدانم
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۱۲:۳۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تشکر از سایت خوبتون.لطفا منبع احادیث و روایات رو در پایان آن ذکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
من عاشق خوندن ایت الکرسی هستم واقعا گره گشای کارام در زندگیم شده و حاجتهایم باخواند ایت الکرسی روا شده خدارو شکر هزاران مرتبه شاکر خدای عزیزم هستم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
بنظرم برای اثبات اعجاز قرآن همین یک آیه کافیست.. در مواجهه با مشکلات حتی شده با ناامیدی و نا باوری خوندم.. تاثیرش حقیقتاً حیرت انگیز بوده
United States of America
سوژین
۱۴:۳۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
فقط یا الله،، چون فقط الله میتواند جان بدهد و جان بگیرد،، یا الله الله الله ودیگر هیچ،، ممنون اله ومه صلی الا محمد والله محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
عااااااااااااااااااااااالی خیلی خیلی خوب
Iran (Islamic Republic of)
حبیبه
۰۴:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
من یکی از دوستام بهم گفت که اگه مشکلی داری آیت الکرسی رو بخون دارم یه مشکلی پیش اومد و یهویی یادم از صحبت دوستم اومد و شروع کردم به خوندن آیت اکرسی و و واقعاً آرامش گرفتم و خیلی آرامش گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
ایا خواندن ایت لکرسی وقت بخصوص دارد یا هر وقت و زمانی میشه خواندش؟
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۹:۰۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
عالی ییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۲۰:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
عالی ممنونم خداجونم❤️❤️❤️
Iran (Islamic Republic of)
سید هادی محسنی
۲۰:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام . این مطلب و احادیث و روایت مندرج در آن ، سند و مدرک معتبر میخوآهد . بهتر بود آدرس معتبر هریک از احادیث را ذیل مطلب ذکر میکردید
Iran (Islamic Republic of)
ye1ta
۱۶:۴۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
thanksⓥ
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۳۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه سادات
۱۱:۰۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
فقط لبیک یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
ممنونم خدا جون
Iran (Islamic Republic of)
44
۱۳:۲۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
افرین چ
Iran (Islamic Republic of)
هلیا
۰۳:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
عاشقتم خدا جونم
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
دزد
۲۲:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
سلام وای بر قطعه ساز که خطا کنه..
ایران خدرو .
حق مردم چطور پس میدی .‌
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
من بچه ام امروز مشخص میشه دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
Ayda
۰۴:۰۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
ایشالا سالم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
عالی
France
فاطمه
۲۳:۵۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
آی قربون اون خدابرم من که این همه ارحم والراحمین همه جوره برامون راههایی قرارداده که بتونیم استفاده کنیم وازدست شیطان رانده شده به خداپناه ببریم مثل خواندن آیه الکرسی .وغیره.وممنونم ازاینکه این مطالب رودراختیارماقرارمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ازادی
۱۳:۵۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی و مفید خدا اگر ببندد دری بگشاید هزاران در دیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
اگر کسی گناه کبیره کرده باشه ایا خدا میبخشه با خواندن ایت الکرسی روزی صدتا
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۳۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
برام دعا کنید التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۲۲:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
سلام.واقعا تجربه شده هرچی از خواص ایه الکرسی که گفته شده حقیقت محضه..جهت رفع غم و غصه دوازده بار بخونید .معرکه هست.التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
صلوات
۲۳:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
منابع احادیث رو لطفا بزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مظهری کیا
۲۳:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
عشقه همسری
۱۸:۱۵ ۲۴ تير ۱۳۹۸
مگه میشه ایه الکرسی رو بین نماز خوند؟ چون سورهء کامل نیست
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۴:۵۲ ۱۵ تير ۱۳۹۸
التماس دعا از همه عزيزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۹ تير ۱۳۹۸
ایه الکرسی کلید حل مشکلاتم بوده
خواهشا با اعتقاد کامل و اومیدواری به اجابت بخونید
من تجربه کردم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۹:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم


خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
زری جوان
۱۶:۴۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
عالی بود خیلی استفاده کردم .التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
بسیار زیبا. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
دوستتدارم خداجونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
التماس دعا
Germany
سامان
۲۰:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
Germany
عباس
۰۹:۰۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
اجرکم الله
Iran (Islamic Republic of)
رقیه شاهپری
۲۳:۳۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
خیلی ممنون عالی بودخدایا دوستت دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
سلام شما هم که آیت الکرسی می خوانید برای این حقیر هم طلب مغفرت کنید و السلام علیکم و رحمه‌الله
Iran (Islamic Republic of)
Mahan
۱۷:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
من که دارم هر روز آیه الکرسی میخونم
یعنی میشه خدا حاجتم و براورده کنه
فقط یه نیم نگاه کنه کافیمه
خدایا تو رو خدا دعام کنید
Iran (Islamic Republic of)
هومن
۱۲:۳۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
اصلا شک نکن 100%درست میشه فقط توکل کن به خداوائمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
ایت الکرسی نردبان بالا رفتن از زمین ووصل شدن به آسمان الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
ایت الکرسی نردبان بالا رفتن از زمین ووصل شدن به آسمان الهی
Iran (Islamic Republic of)
Bahar
۱۴:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۷
خیلییی عالی بود و واقعا استفاده کردم. ممنون از زحماتتون
فقط ! لطفا منابع احادیث رو هم بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۲۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
عالی خیلی زیبا و قشنگ بود،
Iran (Islamic Republic of)
سجاد زارع
۱۸:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداوند خیلی بزرگتر از اونی هس که ما فکرشو میکنیم پس باید همیشه سپاس گزار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
سجاد زارع
۱۸:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداوند خیلی بزرگتر از اونی هس که ما فکرشو میکنیم پس بایدهمیشه سپاس گزار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن محسنلو
۱۳:۴۱ ۱۵ دی ۱۳۹۶
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی سبزوار
۲۱:۴۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
الهُمَ صَلی علی مُحَمَدوآل مُحَمَدوعَجِل فَرَجَهُم.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۱۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
بسیارعالی بود.اللهم صلی علی محمدوال محمدوعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی ومورد استفاده تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۱۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
اللم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی شعبانی
۲۰:۳۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
انشاله توفیق همه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۷ دی ۱۳۹۵
خدا چه نعمت های بزرگی به ما داده!!!!!!!!!!!!!انشا الله از شا کران باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد بهتویی
۲۰:۵۵ ۱۵ دی ۱۳۹۵
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
آخرین اخبار