یک کارشناس افغانستانی گفت: روسها داعش را پروژه‌ای آمریکا می‌دانند و تلاش می‌کنند دولت افغانستان را متوجه مسئولیت خود نسبت به این موضوع کنند.

نظریعبدالطیف نظری کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره پررنگ‌تر شدن نقش روس‌ها در مسائل افغانستان اظهارداشت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رقابت‌هایی در منطقه غرب آسیا، قفقاز، آسیای‌میانه و جنوب آسیا میان روسیه و آمریکا بوجود آمده، مسکو تلاش می‌کند جایگاه خود در این مناطق و خصوصا افغانستان را به همه بشناساند.

این کارشناس افغان با اشاره به اینکه بعد از حضور ناتو در افغانستان روسها سیاست همنوایی و همنظری با غرب را در این کشور دنبال و از داعیه مبارزه با تروریسم آمریکا حمایت و پشتیبانی کردند، افزود: مسکو با گذشت زمان متوجه شد که واشنگتن به نقش روسها در افغانستان توجهی ندارد و به صورت یکجانیه در حال پیاده‌سازی سیاست‌های خود در این کشور است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی آمریکایی‌ها به نقش روسها در افغانستان باعث شد سیاست خارجی روسیه نسبت به تحولات افغانستان دچار دگرگونی شود و آن‌ها به جای تعامل با ناتو و آمریکا تقابل و رویارویی را در دستور کار خود قرار دهند.

نظری تصریح کرد: در حال حاضر موضع گیری‌های جدید مسکو حاکی از آن است که روسها هدفی راهبردی را در افغانستان دنبال می‌کنند تا ناتو نقش آنها در این کشور را به رسمیت بشناسد.

عبدالطیف نظری گفت: به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد از نتایج نشست سه‌جانبه با پاکستان و چین به عنوان اهرم فشاری علیه آمریکایی‌ها و راهی برای مقابله با نفوذ و گسترش گروه تروریستی داعش در منطقه استفاده کند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه روسها داعش را پروژه‌ای می‌دانند که بیشتر در کنترل آمریکاست، تاکید کرد: روسیه تلاش می‌کند که دولت افغانستان را متوجه مسئولیت خود نسبت به این موضوع کند و با ساماندهی گروههای همسو بتوانند در برابر نفوذ داعش در منطقه یک کمربند امنیتی ایجاد کند.

وی با اشاره به مخالفت مسکو با خروج نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از لیست سیاه سازمانن ملل نیز خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که باعث شده روسها با حذف نام وی از این لیست مخالفت کنند نگرانی است که مسکو نسبت به تحولات افغانستان دارد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار