فوتبال کشورمان این روز ها شاهد جوان گرایی بیشتری نسبت به گذشته است که می تواند در آینده کمک زیادی به ورزش کشور کند.

جوان گرایی در فوتبال می تواند چاره مشکلات باشدبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال  گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه این روز ها فوتبال کشور ما توانایی رقابت اقتصادی  حتی با رقیبان آسیایی خود را ندارد. زیرا آنها به خوبی در فوتبال هزینه می کنند و با بهره گیری از دانش بهترین مربیان جهان و بهترین بازیکنان می کوشند تا جایگاه خود را در فوتبال بالا ببرند . 

چینی ها به راحتی در فوتبال ملی بیشتر از 80 میلون دلار سرمایه گذاری کرده اند .آنها گران ترین قرارداد ها را با بهترین مربی ها منعقد می کنند و حاضرند با هزینه های بسیار هنگفت بهترین های جهان را به کشور خود بیاورند بازیکنانی که هر کدام حداقل بالای 20 میلیون دلار قیمت دارند .

کشور های حاشیه خلیج فارس هم با سرمایه گذاری کلان در بخش فوتبال،خود را در جغرافیای ورزش جهان جای داده اند. این در حالی است که در سراسر کشور ما یک زمین آماده برای تمرینات تیم ملی وجود ندارد و بودجه تیم ملی ما بیش از 10-11 میلیارد تومان نیست . 

با این حال باز هم فوتبال ما در آسیا و جهان حرف های زیادی برای گفتن دارد آن هم به دلیل توجهی است که مسئولان فدراسیون ، سازمان لیگ ، تیم ملی و باشگاه ها به جوان گرایی دارند .

شاید فوتبال توانایی رقابت اقتصادی حتی با رقیبان آسیایی را نداشته باشد اما می توان با توجه به فوتبال پایه این پتانسیل فوق العاده را در جایگاه درست استفاده کرد .

در همین خصوص محمود کلهر مسئول سابق آکادمی تیم های پرسپولیس و راه آهن تهران به خبرنگار ما گفت :

خوشبختانه این روز ها توجه به تیم های پایه وضعیت بهتری پیدا کرده است و با وضع قوانین جدید توسط سازمان لیگ ، تیم ها موظفند تا حداقل 7 بازیکن جوان در اختیار داشته باشند . همین مسئله باعث شده تا بازیکن های جوان خوبی مانند ترابی ، طارمی و علیپور به فوتبال معرفی شوند.

وی افزود : تاثیر این اتفاق در تیم ملی به خوبی مشخص است. کارلوس کی روش که خود علاقه زیادی به جوان گرایی دارد توانسته به خوبی از این استعداد ها استفاده کند و نتایج خوبی کسب کند . 

مسئول سابق آکادمی تیم  راه آهن تهران در ادامه تصریح کرد : باشگاه های اروپایی توجه زیادی به تیم های پایه دارند و بیشتر به جای آن که به فکر کسب نتیجه باشند به دنبال سازندگی و معرفی بازیکنان برتر به تیم های بالاتر هستند . همین نگاه باعث شده تا امکانات خوبی برای باشگاه های پایه ساخته شود. متاسفانه در کشور ما تنها چند باشگاه لیگ برتری به این مقوله توجه دارند . باشگاه هایی مانند سپاهان ، ذوب آهن و فولاد خوزستان از جمله باشگاه هایی هستند که بازیکنان خوبی تربیت می کنند و به اهمیت آکادمی پی برده اند .

وی در ادامه گفت : نگاه ویژه ای که در بخش تیم های پایه و بازیکنان جوان پیش از جام جهانی 1978 آرژانتین وجود داشت باعث شد که بازیکنان بزرگی به فوتبال معرفی شوند. حتی قبل و پس از آن مربیانی مانند پرویز دهداری و مایلی کهن از جمله افرادی بودند که نگاه ویژه تری نسبت به جوانان داشتند.

کلهر در ادامه افزود : با وجود چنین مربیانی باز هم در بخش های پایه مشکلاتی وجود دارد به طوری که از 16 تیم حاضر در لیگ برتر تنها 7 - 8 تیم آکادمی دارند و امکانات پایه آن ها مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیاست .

مسئول سابق آکادمی باشگاه پرسپولیس در ادامه اظهار داشت: نگاه ویژه باشگاه ها به فوتبال پایه می تواند از هزینه اضافی کم کند . توجه دولت به بخش خصوصی و ایجاد برخی شرایط می تواند تاثیر زیادی در کسب موفقیت باشگاه ها و رهایی از مشکلات اقتصادی داشته باشد. 

وی افزود :با هزینه هایی که صرف خرید بازیکن خارجی می شود می توان بودجه مناسب به فوتبال پایه تزریق کرد.به خاطر دارم زمانی در باشگاه راه آهن هزینه های مان 28 میلیارد تومان بود اما تلاش کردیم تا بازیکنان خوب و جوان تر را برای فصل بعد از آن جذب کنیم . بازیکنانی مانند علیپور که تنها با 2 میلیون تومان قرارداد راهی راه آهن شد. به همین دلیل فصل پس از آن هزینه باشگاه ما ابتدا به 14 میلیارد و سپس به 9 میلیارد تومان رسید . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار