جوانگرایی اتفاقی است که چند سالی است در فوتبال ما رخ داده و حال بعضی باشگاه های کشورمان نیز با این کار به نتیجه رسیدند.

اکسیر جوانی عامل موفقیت در فوتبال ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال وفوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تا همین چند سال پیش در لیگ برتر فوتبال ایران ستاره های بدون جایگزینی بازی می کردند که می توانستند در یک لحظه نتیجه یک مسابقه را عوض کنند و این باعث می شد تا تیمها برای جذب این بازیکنان با هم رقابت کنند و پولهای میلیاردی خرج کنند. تیم سپاهان مدتی از لحاظ مالی قدرت بیشتری نسبت به دیگر رقبا داشت و با جذب این ستاره ها توانست چندین عنوان قهرمانی را در لیگ برتر به دست آورد و اکنون پرافتخارترین تیم در لیگ برتر ایران محسوب می شود. اما در لیگ گذشته وضعیت کاملا دگرگون شد و دیگر نمیشد از روی ستاره ها ، شانس قهرمانی تیمی را از ابتدای لیگ تشخیص داد و اگر در ابتدای فصل پیش یک نظرسنجی برای پیش بینی قهرمان لیگ می گذاشتیم ، شاید استقلال خوستان بین 10 شانس نخست قهرمانی فصل قرار نمی گرفت.

لیگ برتر ما در حال حاضر خالی از ستاره شده و دیگر کمتر بازیکنی را می توان پیدا کرد که برای آنها سر و دست بشکنند.البته همین معدود بازیکنان هم در تیمهای مختلف پخش شده اند و شاید بتوان گفت تیمهایی در فصل گذشته موفق تر عمل کردند که از بازیکنان جوان خود بهتر استفاده کردند. استقلال خوزستان اگرچه زیاد بازیکن جوان در ترکیب خود نداشت و میانگین سنی این تیم بالا بود اما این تیم ستاره ای هم در ترکیب خود نداشت و عبدالله ویسی از انگیزه باریکنان گمنام استفاده کرد تا مقام قهرمانی لیگ را به دست آورد. پرسپولیس چند ستاره از جمله طارمی (که در فصل قبل از آن ، شناخته شد) ، مسلمان و رضائیان در ترکیب خود داشت که البته خود آنها هم بازیکنان جوان بودند و برانکو در کنار اینها از چندین بازیکن جوان و باانگیزه دیگر که کمتر نامی از آنها شنیده بودیم مثل علیپور ، انصاری ، نوراللهی و احمدزاده استفاده کرد و توانست بازیهای خوبی را به نمایش بگذارد. استقلال نیز بعد از شکست در دربی در چند مسابقه ای که از بازیکنان جوان خود استفاده کرد ، بازیهای خوبی را به نمایش گذاشت البته مظلومی در دیدار برابر تراکتور باز هم ترجیح داد از با تجربه های تیم خود استفاده کند که نتیجه نداشت.

به نظر می رسد حالا مربیان ما به فواید بازیکنان جوان پی بردند و بسیاری از آنها این جوانان را به باتجربه ها ترجیح می دهند. البته این جوانگرایی در تیم ملی کشورمان هم انجام شده و کارلوس کی روش اعتقاد خاصی به جوانان دارد. کی روش از این جوانگرایی نتیجه هم دیده و توانسته تیم ما را به بهترین تیم آسیا تبدیل کند.
این اتفاق را در فوتبال ما حرکتی مثبت و روبه جلو است . بها دادن به جوانان می تواند فوتبال ملی ما را تا چندین سال بیمه کند. اتفاقی که در همه کشورهای صاحب فوتبال هم دیده می شود و تیمهای بزرگ کمتر برای بازیکنان پا به سن گذاشته پول خرج می کنند و سرمایه گذاری را  روی بازیکنان جوان انجام می دهند. البته اتفاقی که در اروپا رخ می دهد و در فوتبال کمتر این است که در فوتبال روز دنیا با بازیکنان جوان ، قراردادهای بلند مدت می بندند تا  مدت زیادی در تیمشان بمانند و در صورت فروش آنها ، تیمها بتوانند از قبال این بازیکنان درآمدزایی کنند. اما در فوتبال ما بی ثباتی مدیریتی باعث شده تا مدیران به فکر قراردادهای بلند مدت نباشند و در انتهای هر فصل ، قراردادهای حداقل نیمی از بازیکنان تیمهای لیگ برتری ایرانی به پایان می رسد. در این حالت مدیران علاوه بر تلاش برای جذب بازیکنان جدید باید برای حفظ بازیکنان مورد نیاز خود نیز تلاش کنند و این کار آنها را دشوار تر می کند.

حال که نتیجه جوانگرایی در بعضی تیم های لیگ برتر مشخص شده ، بهتر است مدیران توجه بیشتری به تیم های پایه خود کنند تا بازیکنان بااستعداد را در نوجوانی کشف کنند و با قراردادهای بلند مدت ، آنها را برای حضور در تیم اصلی پرورش دهند تا به فوتبال ملی کشورمان هم کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار