مشهد؛

برگزاری نشست علل توسعه نیافتگی در مشهد

سلامت روانی افراد از اهمیت زیادی برخوردار بوده زیرا یکی از عوامل توسعه اقتصادی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پژوهشگر حوزه مغز و روان با بیان این مطلب در نشست علل توسعه نیافتگی اظهار کرد: ما امروز در یک نزاع خانوادگی و درون سازمانی درگیر هستیم، این جنگ در تیم های اقتصادی و سازمان ها و نهادهای مختلف نیز دیده می شود و یکی از مسایلی است که اقتصاد ما را زمین گیر کرده است.

محمدحسین خاکسار ادامه داد: توسعه ناشی از چند عامل است که یکی از مهم ترین آن ها منابع انسانی است، در این مورد سلامت روانی از اهمیت زیادی برخوردار است و این می تواند زیربنای شراکت های اقتصادی در جامعه باشد و باید این بحران را در کشور به رسمیت شناخت.

او خاطر نشان کرد: پاشنه آشیل توسعه یافتگی ما در همین بخش است و ما باید به این باور برسیم که با مشکلاتی مواجه هستیم، عبور از این بحران نیازمند یک اراده ملی در سطح حاکمیتی و بخش مردمی است تا گذر از این بحران صورت گیرد.


عطاء الله عقیلیان، روانپزشک نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه توسعه منابع انسانی و توسعه فرهنگی و اجتماعی بخشی از توسعه یک کشور است، تصریح کرد: بدون توسعه ساختاری نمی توان به حل این مشکلات نائل آمد، بخش مهمی از آسیب سلامت مردم ناشی از عدم توسعه ساختاری ما است و بسیاری از مشکلات اقتصادی ما به همین مشکلات روانی منجر می شود، توسعه ساختاری در هر حال غیرقابل انکار و بر توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز موثر خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: بخش دیگری که اهمیت دارد توسعه منابع انسانی است، بحران های اقتصادی تعادل روانی مردم را بر هم می زند، اگر این مساله تبدیل به یک عادت شود، جامعه سیر قهقرایی خواهد داشت.

در این نشست یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرایط شراکت در فعالیت اقتصادی در جامعه متاثر از منفعت گرایی انفرادی است، گفت: این سیستم موجب می شود ریسک پذیری افراد کاهش یافته و افراد خودمحور شوند و در حوزه های کسب و کار همین مسائل موجب می شود شراکت ها موفق نباشد.

حمید رضا سالاری اضافه کرد: علت دیگر این است که تمرکز ما بیشتر در بخش های دانشگاهی است و همین موجب کاهش آموزش های غیررسمی شراکتی می شود، در این فضای کسب و کار امروز جای فعالیت مجموعه های هوشمند خالی است. قراردادهای کسب و کار باید قوی و شفاف باشد چون باید با آن کار شود.

وهاب شهرستانکی فعال اقتصادی نیز در پایان این نشست یادآور شد: در کشور ما مشکل شراکت وجود دارد، با نگاهی به فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی می توان دریافت که تقریبا هیچ برندی نتوانسته در طول دو نسل ادامه پیدا کند.

او در ادامه گفت: مشکل اصلی ما در حوزه آموزش است و باید از خانواده آغاز شود، در پرتو آموزش می توان این توانمندی ها را نهادینه کرد، نبود فضای گفت و گو در کشور هم به فعالیت های اقتصادی نفوذ می کند و همین مساله به ضعف شراکت ها منجر می شود.
انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار